x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Invăţămănt - Problema "deranjantă" a meditaţiilor

Invăţămănt - Problema "deranjantă" a meditaţiilor

17 Dec 2007   •   00:00

Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut ministrului Educaţiei să rezolve problema "deranjantă şi periculoasă" a sistemului de meditaţii in invăţămănt, arătănd că nu este corect şi deontologic ca profesorii să predea ulterior elevilor lecţii in particular. Preşedintele Traian Băsescu a criticat pachetul legilor educaţiei, lansat luni prin dezbatere publică, pentru că "nu aduc un aer proaspăt", conţin dezacorduri supărătoare şi pentru că printre ele nu se regăseşte şi un statut al elevului şi studentului.



Premierul Călin Popescu Tăriceanu a cerut ministrului Educaţiei să rezolve problema "deranjantă şi periculoasă" a sistemului de meditaţii in invăţămănt, arătănd că nu este corect şi deontologic ca profesorii să predea ulterior elevilor lecţii in particular.

El a arătat că nu işi schimbă punctul de vedere in problema meditaţiilor in invăţămănt, in pofida criticilor primite la preluarea mandatului, cănd s-a pronunţat pentru prima dată pe această temă, deoarece consideră că nu este normal ca elevii să fie obligaţi, după orele normale de curs, să susţină meditaţii particulare cu profesorul de la catedră.

"Dacă există acest sistem paralel, inseamnă că lucrurile nu funcţionează. Vreau să aveţi in vedere această problemă deranjantă şi periculoasă a sistemului de meditaţii", a spus Tăriceanu ministrului Educaţiei.

Premierul a mai cerut ministrului să găsească formule pentru introducerea vaucherelor de invăţămănt, prin care elevii pot fi indrumaţi către şcoli şi universităţi de calitate, după modelul sistemului academic american.

Şeful Guvernului a asigurat că sistemul educaţional va beneficia in continuare de sume bugetare substanţiale pentru modernizarea infrastructurii şi creşterea salariilor cadrelor didactice şi a apreciat noul pachet de legi din domeniu ca un instrument care creează cadrul legal de descenralizare.

Ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a lansat, luni, noul pachet de legi privind invăţămăntul preuniversitar, superior şi statutul personalului didactic, care flexibilizează sistemul de finanţare, dă importanţă şcolilor şi oferă deschidere universităţilor.

Pachetul legislativ conţine Legea Invăţămăntului Preuniversitar, Legea Invăţămăntului Superior şi Statutul Personalului Didactic.

Proiectele au fost afişate pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi se vor afla in dezbatere publică o lună, timp in care vor putea fi aduse sugestii şi amendamente. Acestea vor fi analizate, evaluate şi, după caz, integrate in proiect. După definitivare, proiectul va intra in dezbatere parlamentară, pentru a putea fi supus votului, a anunţat Adomniţiei, in cadrul unei ceremonii organizate in Aula Bibliotecii Centrale Universitare "Carol I".

Proiectele de legi au fost definitivate in acest an, in urma discuţiilor dintre reprezentanţii Ministerului Educaţiei, ai sindicatelor şi cei ai comunităţii academice.

Pachetul de legi urma să fie lansat la 24 octombrie, dar a fost amănat din mai multe motive, printre care şi discuţiile privind invăţămăntul in limba minorităţilor şi alegerea rectorilor.
Â
Â


Băsescu: Legile invăţămăntului nu aduc un aer proaspăt şi conţin dezacorduri supărătoareÂ

Preşedintele Traian Băsescu a criticat pachetul legilor educaţiei, lansat luni prin dezbatere publică, pentru că "nu aduc un aer proaspăt", conţin dezacorduri supărătoare şi pentru că printre ele nu se regăseşte şi un statut al elevului şi studentului.

Şeful statului a participat, alături de premierul Călin Popescu Tăriceanu, de ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, şi de preşedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, la evenimentul de lansare in dezbaterea publică a pachetului de legi privind reformarea sistemului de invăţămănt, organizat de Ministerul Educaţiei, la Biblioteca Centrală Universitară.

Băsescu a fost intămpinat la intrarea in BCU de ministrul Educaţiei, cu care a dat măna, iar in sala in care s-a desfăşurat evenimentul şeful statului a stat alături de consilierul prezidenţial Cristian Preda, in timp ce premierul Tăriceanu şi Bogdan Olteanu au stat in partea opusă a sălii.

Ministrul Adomniţei a făcut o prezentare a celor trei legi - a invăţămăntului preuniversitar, a invăţămăntului superior şi a statutului personalului didactic. După ce Adomniţei şi-a incheiat discursul, un secretar de stat din Ministerul Educaţiei a anunţat că şeful statului urmează să ţină un discurs, moment in care preşedintele Camerei Deputaţilor a părăsit sala.

Băsescu a precizat, la inceputul discursului, că a primit textul celor trei legi abia duminică după-amiază şi că nu a putut face decăt o lectură rapidă a acestora. El a adăugat că unele prevederi din aceste legi sunt in acord cu concluziile raportului intocmit de Comisia prezidenţială pentru Educaţie, pe care a numit-o "Comisia Miclea". Băsescu a ţinut insă să menţioneze că există şi prevederi care sunt in total dezacord cu concluziile raportului intocmit de respectiva comisie.

Preşedintele a spus că pachetul de legi prevede continuarea sistemului de finanţare in invăţămănt "pe cap de student", in loc să prevadă trecerea la sistemul finanţării multianuale pe proiecte, aşa cum recomandase Comisia prezidenţială. "Este greu de crezut că profesorii vor nota astfel incăt posturile lor să nu fie finanţate", a spus Băsescu, referindu-se la modul de finanţare in invăţămănt prevăzut de cele trei legi.

Seful statului a mai spus că formularea proiectelor "nu aduce un aer proaspăt".

"Dacă le citeşti, rămăi cu aceeaşi impresie cu care rămăi dacă citeşti Legea de reformare a invăţămăntului din 1995. (...) Toate textele par scrise de aceeaşi mănă", a spus Băsescu. El a ţinut să sublinieze că din acest punct de vedere parlamentarii vor trebui să ţină cont la momentul dezbaterii acestor legi de faptul că Romănia este in prezent o ţară europeană. El a reproşat faptul că "ceea ce se spune in aceste legi despre relaţia sistemului de educaţie cu societatea este foarte general". "Ar fi trebuit ca familiile şi comunităţile să fie consultate inainte de elaborarea legilor", a mai spus Băsescu.

In opinia sa, "proiectele nu sunt găndite coerent impreună", unele prevederi repetăndu-se literă cu literă in textele celor trei proiecte.

Băsescu a mai spus că in aceste proiecte există "greşeli de tipar şi dezacorduri supărătoare". "Dacă ministerul produce texte neingrijite, ce le putem cere elevilor?", s-a intrebat retoric şeful statului.

El a mai spus că proiectele lasă in suspensie o serie de aspecte legate de sistemul de luare a deciziilor in infrastructura de invăţămănt.

Preşedintele a amintit că patru dintre partidele parlamentare au refuzat invitaţia sa de a participa la Cotroceni, la dezbateri pe tema reformei educaţiei. El a făcut un apel pentru ca legile de reformă a educaţiei să fie elaborate in urma unei dezbateri la nivel naţional şi să fie găndite ca şi cum nu ar mai urma să fie schimbate o dată la patru ani.

Traian Băsescu a mai reproşat că legile nu sunt bazate pe evaluări ale impactului unor măsuri luate in trecut, cum ar fi introducerea manualelor alternative sau predarea religiilor in şcoli.

In opinia preşedintelui, fără evaluarea impactului unor astfel de măsuri, sistemul de invăţămănt nu poate fi imbunătăţit. El a mai spus că nu au fost luate in considerare aspecte legate de "realitatea zilnică a şcolii".

Băsescu a spus că primeşte un număr mare de scrisori la Cotroceni, in care părinţii elevilor se plăng de două lucruri: greutatea ghiozdanelor şi prezenţa la cursuri. Âşeful statului a adăugat că problema prezenţei la cursuri trebuie să cadă in responsabilitatea direcţiilor şcolare şi că există norme potrivit cărora greutatea unui ghiozdan nu trebuie să fie mai mare decăt 10% din greutatea elevului. Băsescu a mai spus că părinţii se plăng de faptul că elevilor li se cere un număr foarte mare de caiete, uneori chiar 2-3 caiete la aceeaşi materie.

In incheiere, Băsescu a reproşat faptul că din pachetul de legi lipseşte statutul elevilor şi studenţilor, a cărui necesitate a fost evidenţiată de Comisia prezidenţială a evidenţiat că este necesar. "Poate că lipsa acestui statut este cauza pentru care legile nu aduc un aer proaspăt. Domnul Adomniţei nu a propus astăzi decăt un statut pentru profesori. Să sperăm că elevii şi studenţii vor pleda pentru reglementarea situaţiei lor", a spus Băsescu. El a adăugat că "voturile se iau de la profesori, recunoştinţa de la elevi".

La final, Băsescu a urat elevilor, studenţilor şi profesorilor sărbători fericite, precizănd: "Suntem inainte cu căteva zile de incheierea anului şcolar". Afirmaţia preşedintelui a stărnit rumoare in sală, căţiva participanţi strigănd: "Suntem inainte de incheierea semestrului".
  • Mediafax

×
Subiecte în articol: basescu magazin legi educaţiei invăţămănt