Publicitar, consilier al oamenilor de stat care au schimbat fata
secolului XXI, scriitor, Jaques S...gu...la e, in fine, aproape o institutie. Seducator atunci cand vorbeste despre publicitatea in mediul politic, discursul lui S...gu...la rastoarna uneori perspectiva previzibila, pentru ca alteori sa puna punctul pe i.
TEODORA MIGDALOVICI
Jurnalul National: Sunteti unul dintre cei mai reputati oameni de publicitate ai acestui secol. Mai putini sunt insa cei care stiu ca ati gestionat cu succes campaniile electorale ale tinerelor democratii din estul Europei.
Jacques Seguela: Asa este. Dincolo de consultanta de imagine pentru Franta si FranIois Mitterand, de care m-am ocupat ani buni, am sustinut cauza celor care luptau, la scurta vreme dupa caderea comunismului, pentru instaurarea unui regim democratic. Uneori consultantii au si ei reverii, idei si cauze in care cred, de aceea am acceptat (uneori pro domo - n.r.) sa-i ajut pe cei care pledau pentru schimbare. Polonia, Ungaria, Slovenia, Austria, Bulgaria sunt exemple. In acest din urma caz, am fost solicitat de Simeon, fostul rege al Bulgariei, care m-a intrebat daca are sens sa candideze pentru pozitia de prim-ministru. L-am incurajat, pentru ca populatia il credita (conform sondajelor, 40% din cei intervievati pledau favorabil pentru revenirea la putere, e drept, intr-o noua formula, a fostului rege). In plus, eu cred foarte mult in monarhia luminata, intruchipata azi de regii Spaniei. Regalitatea, bine gestionata, da forta, legitimitate. Fostul rege bulgar, candidat ca simplu cetatean, venea cu acest bagaj, nu doar de imagine, dar si de cultura a guvernarii. Regii sunt crescuti si scoliti sa conduca o natiune.
Cum va explicati esecul ulterior al lui Constantinescu, pe care l-ati consiliat cu succes la alegerile din 1996?
Cand Constantinescu mi-a cerut opinia si-n 2000, l-am sfatuit sa nu mai candideze. El este un intelectual rafinat, un om de cultura, dar din pacate lipsit de exercitiul puterii si uneori de talentul de a se inconjura de oameni vizionari si competenti. La un moment dat, capacitatea lui de reactie a paralizat. (...). E greu sa pastrezi puterea unei tari care, intrand in democratie, ia tot ce e mai rau din capitalism: drogul, mafia, somajul. In plus, oboseala fizica si psihica, singuratatea sunt simptomele puterii politice. In 2000, Constantinescu era un om epuizat.
Mitterand avea o vorba: "Donnez du temps au temps" (Dati timp timpului). Astazi, in epoca telefonului mobil, a PC-ului, a Internetului, a multiplicarii mediilor, nimeni nu mai da timp timpului. Nu doar publicitatea comerciala, dar si cea politica arata altfel. Electoratul are acces la tot mai multe informatii si gandeste altfel. Votul lui, atunci cand este exprimat, nu e pentru cineva sau ceva, candidat ori doctrina, dupa caz, ci impotriva a ceva sau a cuiva. Votul nu mai e o afirmatie, ci un semn al refuzului. Dintre doua rele, e alegerea celui mai putin daunator. Uitati-va, lumea merge din criza in criza: terorism, razboi, crashuri economice. E tot mai greu sa guvernezi bine. In plus, Romania, ca si Franta, sunt doua tari neguvernabile. Franta este tara celor 365 de branzeturi si a celor 365 de idei. Avem, pastrand proportiile, aceleasi calitati si aceleasi defecte.
In octombrie, anul trecut, la Bucuresti a fost prezent Wally Olins, daca vreti, corespondentul dumneavoastra britanic. Evenimentul al carui invitat de onoare a fost, a avut in centru subiectul "Rebranding Romania". Suprinzator sau nu, in afara ministrului de Externe, invitat ca vorbitor, nici un reprezentant al clasei politice nu a onorat cu prezenta evenimentul. Cum e de interpretat asta?
Un dezinteres care ii afecteaza pe toti, de la marii absenti, la cetateni. (...) Romania are in prezent probleme de imagine serioase, vezi cel mai zguduitor subiect, cel al orfanilor. Ei au fost simbolul dictaturii ceausiste. Continua sa fie un simbol pentru Romania zilelor noastre, vezi tema adoptiilor. Copiii sunt un simbol in sine, pentru orice societate. Si asta nu e numai drama voastra, e drama Europei, un continent imbatranit. Faptul ca in 2010 media de varsta a europeanului va fi de 55 de ani, vorbeste de la sine. Pentru a depasi impasul, e nevoie de tinerete, de prospetime. O alta problema a Romaniei este aceea a coruptiei generalizate si doar o schimbare de mentalitate la nivel individual, la nivel de generatie poate transforma lucrurile. Romania are niste resurse extraordinare, e de o frumusete inimaginabila, de o varietate uluitoare. Dar turismul romanesc e complet nedezvoltat. Am vazut cateva campanii razlete, previzibile, care nu m-au convins deloc. N-am recunoscut in ele sufletul Romaniei. E nevoie sa se porneasca in cautarea increderii, iar acest lucru se face cu energie si pasiune. De asta are nevoie tara dumneavoastra. Cine poate da aceasta incredere? Regasirea unor valori autentice, graitoare pentru spiritul romanesc. Ele trebuie sa stea la fundamentul oricarei campanii a carei durata sa se discute in termeni de ani, nu de luni, pentru ca rezultatele schimbarii perceptiei occidentale sa se produca.
Seguela, un monstru sacru
18 dintre 20 de campanii prezidentiale la care a participat in calitate de consultant s-au soldat cu reusita
In 35 de ani de parteneriat cu Citroen, n-a ratat nici o intalnire
In anii â80, preia contul Louis Vuitton, reprezentat de doar doua magazine
In 2004, Louis Vuitton este una dintre marcile de lux, cu o universala forta de seductie
In prezent sustine candidatul care incearca sa indeparteze de la putere ultimul dictator al Americii Latine, presedintele venezuelean Hugo Chavez
VOINTA SI PUTINTA
"Fara implicarea politicienilor, a clasei economice, a societatii civile intr-un unic proiect, care sa anuleze stereotipurile negative ale imaginii Romaniei, nu se va produce nici o schimbare. Proiectul, gestionat de un ministru de imagine, ar trebui sa grupeze si sa dirijeze resursele deja existente. Desi de o frumusete inimaginabila, sufletul Romaniei n-a razbit dincolo de granita. El trebuie redescoperit si comunicat cel putin 3-5 ani, pentru ca
rezultatele sa apara." -
Jacques Seguela