SUFLETUL COMERTULUI
Cand spunem Mos Craciun, toti vedem acelasi lucru. Un batranel rotofei, cu barba alba si obraji rumeni, in costum rosu cu blanita alba, haios si cu sacul doldora de daruri. Imaginea lui este mai mult decat un mit, fiind prezent tot timpul in sufletele noastre, nu neaparat ca un personaj, ci mai degraba ca o stare de spirit.
CLAUDIA CURICI
INTREBARE. Ce-ar fi Craciunul fara copii? Prima aparitie a unui copil in Craciunul vazut de Haddon Sunblom a fost in 1938, cand Mos Craciun este infatisat imbratisand un copilas in livingul familiei
|
CERCURI DE INTERESE. Multi nu reusesc decat sa-l enerveze sau, in cel mai bun caz, sa-l amuze pe destinatarul bombardat de astfel de artefacte. Altele, cele mai inspirate, iti trezesc senzatia specifica unei sarbatori. Reusite sau nu, un lucru e cert: cadourile de Craciun au alura unei industrii si singura modalitate de a depasi mecanismul si artificialul situatiei este acela de a ne gandi cu adevarat la cel ce le va primi si sa oferim din tot sufletul. Secretul ne este impartasit de doua dintre cele mai creative agentii de PR de la noi: Image Promotion si Free Communication.
In ceea ce priveste aspectul vizual al lui Mos Craciun, de-a lungul anilor, infatisarea lui s-a tot schimbat, el fiind imbracat in culori diverse ca: negru, verde sau albastru, avand cizme largi, pantaloni in dungi sau vesta cu nasturi mari si stralucitori, cu sau fara blanita. Imaginea actuala a lui Mos Craciun se disputa intre Coca-Cola si locuitorii localitatatii germane Landau.
Citește pe Antena3.ro
PERCEPTIE. Imaginea lui Mos Craciun in viziunea Coca-Cola. Pictura realizata de Haddon Sunblom
|
Archie Lee, publicitarul care se ocupa cu aceasta campanie, a vrut sa faca din Mos Craciun un personaj sanatos, care sa fie in acelasi timp realistic si simbolic. In aceasta idee, in 1931, Coca-Cola l-a angajat pe artistul Haddon Sundblom. Acesta s-a inspirat dintr-un poem din 1822 al lui Clement Clarke Moore, "O vizita de la Mos Nicolae", in care Mosul era descris ca fiind "bucalat si durduliu, un spiridus batran, dar voios". Aceasta inspiratie a condus la imaginea unui Mos Craciun plin de caldura, prietenos si uman. Timp de 35 de ani, Sundblom a pictat portrete ale Mosului care au contribuit la imaginea moderna - o interpretare care astazi este prezenta in mintile noastre, ale tuturor, indifernt de varsta sau de locatie.
IPOSTAZE. Pentru ca, incepand din 1928, tot mai multi consumatori au inceput sa prefere sticlele, reclama Coca-Cola il infatiseaza pe Mos dand o raita prin frigidere. A urmat apoi prima aparitie a unui copil, intr-o reclama care-l infatiseaza pe Mos Craciun imbratisand copilasul in livingul casei. O data cu extinderea Coca-Cola (dupa izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial), publicitatea incepe sa reflecte expansiunea globala a produsului si a marcii, iar in 1943, Mosul spune: "Wherever I goâ¦" (Oriunde ma ducâ¦). In 1951, il vedem pe Mos facandu-si lista si verificand-o de doua ori. Oricum, reclama nu admite faptul ca exista copii rai, ci doar ii arata pe cei cuminti (baietei si fetite).
SURPRIZE. Cadourile primite la redactie, in diverse doze de creativitate si imaginatie
|
Multe imagini ale Mosului au fost folosite pentru iarna lui 1957. Intr-una dintre ele Mosul este infatisat clatinandu-se in bataia vantului pentru a ajuta la vanzarea bauturii. Avand in vedere pozitionarea pozitiva a rachetelor si calatoriilor interplanetare in mintea consumatorilor, Mos Craciun isi schimba chiar sania si renii pe o racheta spatiala. Tot in campania din 1957 au aparut papusile Mos Craciun. Ele au fost mai intai distribuite promotional alaturi de sticle. Noi modele au fost produse de-a lungul anilor.
In 1959, Mosul se serveste singur cu o Coca-Cola, dar este prins asupra faptului. Este anul care a marcat despartirea de Sundblom. Incepand de acum, Mosul joaca un rol, important in scena Craciunului, dar au roluri insemnate si spiridusii, copiii, animalele de casa sau jucariile. 1964 a fost ultimul an in care s-a folosit o pictura originala de-a lui Sundblom intr-o reclama Coca-Cola. Totusi imaginea creata de artist a continuat sa inspire puternic modele ulterioare de Mos Craciun, astfel incat ceea ce vedem noi astazi cu ochii mintii, si nu numai, sunt variante, mai mult sau mai putin reusite, ale picturilor lui Sundblom. Astazi, Santa Claus a lui Sundblom coboara pe cos in intreaga lume.
SENZATII
|
"In fiecare an, de o buna perioada incoace, cadourile pe care le pregatim sunt parti ale unui concept pe care il intregim cu fiecare sarbatoare in parte: Craciunul este o sarbatoare a senzatiilor! Si atunci trimitem, an dupa an, obiecte-idei care sa trezeasca sentimente, adresandu-se spiritului prin rasfatarea simturilor cu senzatii speciale, de sarbatoare, altele in fiecare an. Cu ani in urma lansam acest concept cu o idee predominant tactila (un cos de nuiele ce continea saculeti de matase umpluti cu faina, zahar si mirodenii, ingrediente care prin amestecare formeaza temelia cozonacului traditional). Anul acesta ne-a revenit misiunea sa "trezim" noi simturi. Asa la finele lui 2004, Image Promotion a "gasit" aromele de sarbatoare (esente de vanilie, portocale, scortisoara si rom) ferecate in sticlute speciale, care, deschise, raspandesc in case parfumul inconfundabil al florilor dalbe. La anul - si la multi ani! Image Promotion.
|
|
ALTFEL
"Ne-am propus sa fim altfel si am inteles ca adevaratul potential al descoperirii consta nu numai in a gasi mereu idei noi, dar si in a vedea cu alti ochi" DURI "Am ales sa nu mergem pe cai batute, ci sa exploram directii si sa demonstram lucruri. Am simtit, o data in plus, ca lumea comunicarii e dura, dar am reusit sa fim mai duri" IDENTITATE "Am fost constienti de faptul ca lucrurile care nu sunt ceea ce par a fi nu dureaza, ca atare am urmarit sa ramanem noi insine" Free Communication |