x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Marca neinregistrata sau stare de spirit?

Marca neinregistrata sau stare de spirit?

21 Dec 2004   •   00:00

SUFLETUL COMERTULUI
Cand spunem Mos Craciun, toti vedem acelasi lucru. Un batranel rotofei, cu barba alba si obraji rumeni, in costum rosu cu blanita alba, haios si cu sacul doldora de daruri. Imaginea lui este mai mult decat un mit, fiind prezent tot timpul in sufletele noastre, nu neaparat ca un personaj, ci mai degraba ca o stare de spirit.
CLAUDIA CURICI

INTREBARE. Ce-ar fi Craciunul fara copii? Prima aparitie a unui copil in Craciunul vazut de Haddon Sunblom a fost in 1938, cand Mos Craciun este infatisat imbratisand un copilas in livingul familiei
Astazi, Mos Craciun nu este numai mosul simpatic si durduliu care aduce daruri copiilor, el a devenit un pretext pentru relationare. Companiile, institutiile se intrec in aceasta perioada in a fi cel mai inspirat Mos pentru diverse

CERCURI DE INTERESE. Multi nu reusesc decat sa-l enerveze sau, in cel mai bun caz, sa-l amuze pe destinatarul bombardat de astfel de artefacte. Altele, cele mai inspirate, iti trezesc senzatia specifica unei sarbatori. Reusite sau nu, un lucru e cert: cadourile de Craciun au alura unei industrii si singura modalitate de a depasi mecanismul si artificialul situatiei este acela de a ne gandi cu adevarat la cel ce le va primi si sa oferim din tot sufletul. Secretul ne este impartasit de doua dintre cele mai creative agentii de PR de la noi: Image Promotion si Free Communication.

In ceea ce priveste aspectul vizual al lui Mos Craciun, de-a lungul anilor, infatisarea lui s-a tot schimbat, el fiind imbracat in culori diverse ca: negru, verde sau albastru, avand cizme largi, pantaloni in dungi sau vesta cu nasturi mari si stralucitori, cu sau fara blanita. Imaginea actuala a lui Mos Craciun se disputa intre Coca-Cola si locuitorii localitatatii germane Landau.

VERSIUNEA LANDAU. Un orasel din Germania a lansat o campanie prin care cere ca unul dintre cei mai locuitori ai sai sa fie recunoscut drept creatorul lui Mos Craciun, titulatura care in prezent este atribuita companiei Coca-Cola. Localitatea Landau din vestul Germaniei a lansat o campanie de marketing in care sustine ca Thomas Nast, un caricaturist politic nascut in oras in 1840, a creat prima schita in care era infatisat batranelul imbracat in haine rosii. Nast a emigrat in Statele Unite la varsta de 5 ani si a devenit unul dintre cei mai renumiti caricaturisti politici. Potrivit locuitorilor din Landau, Nast a realizat prima imagine a lui Mos Craciun asa cum este el cunoscut in prezent, in 1862, pentru revista Harper’s Weekly si s-a inspirat dintr-un personaj german mitic, denumit Pelznickel (Nicolae cel Barbos), care dadea tarcoale copiilor rai in vreme ce acestia dormeau. Timp de aproape 30 de ani, Nast va ilustra prin sute de desene toate aspectele legendei lui Mos Craciun si va da mitului principalele caracteristici vizuale. "Tot ce se stie acum despre Mos Craciun, de la sania trasa de reni pana la atelierul de jucarii in care lucreaza spiridusii si este situat la Polul Nord, provine din desenele lui Nast, inspirate din legenda lui Pelznickel", a declarat, pentru cotidianul britanic Daily Telegraph, Michael Martin, arhivist din Landau. El a mai afirmat ca firma Coca-Cola, considerata drept creatoarea imaginii lui Mos Craciun datorita unei reclame realizate in 1931, a refuzat sa recunoasca desenele realizate cu mult timp in urma de Nast.

ADRESA LUI SANTA A FOST DESCOPERITA. In 1925, s-a descoperit ca nu existau reni la Polul Nord. Exista insa, oricum, o multime de reni in Lapland, Finlanda. In 1927, marele secret al adresei lui Santa a fost divulgat de Markus Rautio ("Uncle Markus") care era gazda popularei emisiuni "Ora Copiilor" la un post public de radio finlandez. El a declarat ca Mos Craciun locuieste in Muntii Korvatunturi din Lapland. Korvatunturi - literar "Muntele Ureche" - se afla in tinutul Savukoski, Lapland, Finlanda, pe granita fino-rusa. Avand 500 m inaltime, este de fapt un deal mai mare. Insa cele trei varfuri ale sale indicau raspunsul pe care copiii lumii il cereau de ani in sir: "Da, Mos Craciun (Santa Claus) exista cu adevarat". Si oficiul sau postal oficial este in orasul Napapiiri, langa Rovaniemi, aproape de Muntele Korvatunturi. Muntele insusi este interzis oamenilor.

Click pentru a mari imaginea
PERCEPTIE. Imaginea lui Mos Craciun in viziunea Coca-Cola. Pictura realizata de Haddon Sunblom

VERSIUNEA COCA-COLA. Coca-Cola a inceput campania sa de Craciun pe la 1920, cu scopul de a creste vanzarile in magazine, folosind o figura de Mos Craciun pe structura lui Thomas Nast.

Archie Lee, publicitarul care se ocupa cu aceasta campanie, a vrut sa faca din Mos Craciun un personaj sanatos, care sa fie in acelasi timp realistic si simbolic. In aceasta idee, in 1931, Coca-Cola l-a angajat pe artistul Haddon Sundblom. Acesta s-a inspirat dintr-un poem din 1822 al lui Clement Clarke Moore, "O vizita de la Mos Nicolae", in care Mosul era descris ca fiind "bucalat si durduliu, un spiridus batran, dar voios". Aceasta inspiratie a condus la imaginea unui Mos Craciun plin de caldura, prietenos si uman. Timp de 35 de ani, Sundblom a pictat portrete ale Mosului care au contribuit la imaginea moderna - o interpretare care astazi este prezenta in mintile noastre, ale tuturor, indifernt de varsta sau de locatie.

IPOSTAZE. Pentru ca, incepand din 1928, tot mai multi consumatori au inceput sa prefere sticlele, reclama Coca-Cola il infatiseaza pe Mos dand o raita prin frigidere. A urmat apoi prima aparitie a unui copil, intr-o reclama care-l infatiseaza pe Mos Craciun imbratisand copilasul in livingul casei. O data cu extinderea Coca-Cola (dupa izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial), publicitatea incepe sa reflecte expansiunea globala a produsului si a marcii, iar in 1943, Mosul spune: "Wherever I go…" (Oriunde ma duc…). In 1951, il vedem pe Mos facandu-si lista si verificand-o de doua ori. Oricum, reclama nu admite faptul ca exista copii rai, ci doar ii arata pe cei cuminti (baietei si fetite).

DESAVARSIRE. Desi reclama avea foarte multi fani, controversa asupra creatiei lui Sundblom apare in 1951, datorita unei greseli. Probabil pentru ca se folosea el insusi ca model, uitandu-se in oglinda, artistul a pictat cureaua personajului sau invers. In urma vizionarii reclamei, compania a primit mii de scrisori de la consumatori care remarcau greseala.

Click pentru a mari imaginea
SURPRIZE. Cadourile primite la redactie, in diverse doze de creativitate si imaginatie

Multe imagini ale Mosului au fost folosite pentru iarna lui 1957. Intr-una dintre ele Mosul este infatisat clatinandu-se in bataia vantului pentru a ajuta la vanzarea bauturii. Avand in vedere pozitionarea pozitiva a rachetelor si calatoriilor interplanetare in mintea consumatorilor, Mos Craciun isi schimba chiar sania si renii pe o racheta spatiala. Tot in campania din 1957 au aparut papusile Mos Craciun. Ele au fost mai intai distribuite promotional alaturi de sticle. Noi modele au fost produse de-a lungul anilor.

In 1959, Mosul se serveste singur cu o Coca-Cola, dar este prins asupra faptului. Este anul care a marcat despartirea de Sundblom. Incepand de acum, Mosul joaca un rol, important in scena Craciunului, dar au roluri insemnate si spiridusii, copiii, animalele de casa sau jucariile. 1964 a fost ultimul an in care s-a folosit o pictura originala de-a lui Sundblom intr-o reclama Coca-Cola. Totusi imaginea creata de artist a continuat sa inspire puternic modele ulterioare de Mos Craciun, astfel incat ceea ce vedem noi astazi cu ochii mintii, si nu numai, sunt variante, mai mult sau mai putin reusite, ale picturilor lui Sundblom. Astazi, Santa Claus a lui Sundblom coboara pe cos in intreaga lume.

ANALIZA LA FINAL DE AN
Click pentru a mari imaginea
CREATIVI SI EFICIENTI. Echipa Free Comunication, nominalizata de noi in topul agentiilor de PR
"Intr-o maniera mai mult sau mai putin furtunoasa, ca orice alt an, 2004 si-a pus amprenta si asupra echipei Free Communication. Momente de succes, valva, disperare, satisfactie. Momente pe care le-am uitat imediat, sau care ne-au ramas in suflet. Oameni care au venit si care au plecat, care ne-au impresionat sau ne-au dezamagit. Provocari carora le-am facut fata. Am continuat sa invatam, din ceea ce am facut noi si din ceea ce au facut (sau n-au facut) cei din jurul nostru. Am stiut ca oportunitatile nu se pierd - doar se exploateaza de catre altii, atunci cand le lasi sa-ti scape. Ne-am propus ca fiecare realizare sa reprezinte un punct de plecare pentru un nou obiectiv. Am castigat experienta, recunoastere, colaboratori si - cel mai important - mai multa incredere din partea partenerilor nostri. Acum, in preajma Craciunului, implinim 3 ani. Avem planuri mari si faptul ca ni le vom realiza impreuna reprezinta cel mai frumos cadou. La multi ani!" Free Communication

SENZATII
"In fiecare an, de o buna perioada incoace, cadourile pe care le pregatim sunt parti ale unui concept pe care il intregim cu fiecare sarbatoare in parte: Craciunul este o sarbatoare a senzatiilor! Si atunci trimitem, an dupa an, obiecte-idei care sa trezeasca sentimente, adresandu-se spiritului prin rasfatarea simturilor cu senzatii speciale, de sarbatoare, altele in fiecare an. Cu ani in urma lansam acest concept cu o idee predominant tactila (un cos de nuiele ce continea saculeti de matase umpluti cu faina, zahar si mirodenii, ingrediente care prin amestecare formeaza temelia cozonacului traditional). Anul acesta ne-a revenit misiunea sa "trezim" noi simturi. Asa la finele lui 2004, Image Promotion a "gasit" aromele de sarbatoare (esente de vanilie, portocale, scortisoara si rom) ferecate in sticlute speciale, care, deschise, raspandesc in case parfumul inconfundabil al florilor dalbe. La anul - si la multi ani! Image Promotion.

ALTFEL
"Ne-am propus sa fim altfel si am inteles ca adevaratul potential al descoperirii consta nu numai in a gasi mereu idei noi, dar si in a vedea cu alti ochi"

DURI
"Am ales sa nu mergem pe cai batute, ci sa exploram directii si sa demonstram lucruri. Am simtit, o data in plus, ca lumea comunicarii e dura, dar am reusit sa fim mai duri"

IDENTITATE
"Am fost constienti de faptul ca lucrurile care nu sunt ceea ce par a fi nu dureaza, ca atare am urmarit sa ramanem noi insine"
Free Communication
×