x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Masina viitorului

Masina viitorului

09 Dec 2005   •   00:00
Masina viitorului
STIINTA
Automobilele urmatorilor ani vor avea "mecanicul" inclus.

Inginerii din domeniul industriei automobilistice vorbesc deja despre prototipurile viitorului apropiat, masini "inteligente" care vor avea capacitatea de a-si monitoriza singure subansamblurile si care vor putea sa-si avertizeze proprietarul, spre exemplu, cat de mult va mai functiona motorul, informeaza site-ul abc.net.au consultat de Rompres.

STUDIU. Aceste masini inteligente ar putea sa apara pe sosele in urmatorii ani, conform unui studiu prezentat la Congresul International al Inginerilor Mecanici desfasurat la Orlando in Florida. "Sistemul de monitorizare a starii diferitelor piese si subansambluri va indeplini in mare acelasi rol pe care il are indicatorul de benzina fata de nivelul de combustibil din rezervor", a explicat Douglas Adams, autorul acestui studiu alaturi de Muhammad Haroon. "Acest sistem va indica cat de repede o anumita piesa de la masina se uzeaza si va putea formula predictii cu privire la durata de functionare ramasa a sistemului din care acea piesa face parte", a mai precizat Adams, profesor de inginerie mecanica la Universitatea Purdue.

PROTOTIP. Cei doi cercetatori au prezentat si un prototip al acestui sistem, localizat asupra suspensiilor unui vehicul ce a fost testat pe un ansamblu hidraulic care simula la diferite intensitati contactul cu gropile din carosabil. Dupa atasarea diferitilor senzori care sa monitorizeze suspensiile vehiculului, cei doi au slabit un surub din angrenaj pentru a simula o situatie in care suspensiile incep sa fie afectate. Vibratiile si datele transmise de senzori au fost analizate cu ajutorul unui computer care a oferit apoi o estimare cantitativa a defectiunii. Vibratiile unei masini pot fi asemanate celor ale inimii umane, iar un specialist cu adevarat bun poate sa-si dea seama ce sunete sunt bune si care sunt prevestitoare de viitoare defectiuni, a mai explicat el.

CONCLUZIE. "Orice sistem mecanic, asa cum este si suspensia unei masini, are o vibratie caracteristica, un fel de amprenta, atunci cand lucreaza in conditii normale. Aceasta vibratie ne ofera informatii despre cum functioneaza o piesa din subansamblu in raport cu celelalte. In cazul in care una dintre componente nu mai functioneaza la parametri normali, spre exemplu atunci cand un surub nu mai este strans cum ar fi trebuit, amprenta de vibratie a intregului sistem se schimba", a explicat el adaugand ca aceasta tehnologie ar putea trece in productia de serie in urmatorii doi-trei ani. In afara de automobile, Adams si colegul sau au precizat ca aceste sisteme de detectie au aplicabilitate si in cazul avioanelor, al navetelor spatiale si chiar in cazul unor arme mai sofisticate.

STIRI

Cel mai tare telescop


Este nevoie de o noua generatie de megatelescoape pentru descoperirea secretelor din spatele procesului de formare al galaxiilor, iar oamenii de stiinta si inginerii din Australia doresc sa participe la construirea intr-un interval de timp de 10 ani, a unuia dintre cele mai sofisticate telescoape din lume. Noul proiect international vizeaza construirea unui radiotelescop denumit Square Kilometre Array /SKA/ ce va deveni operational din 2015 si va fi de 30 de ori mai mare decat cel mai mare radiotelescop operabil in prezent.

CO2, mai mult cu 27%


Nivelul de dioxid de carbon din atmosfera este in prezent cu nu mai putin de 27% mai ridicat decat in orice alt moment din ultimii 650.000 de ani din istoria Pamantului, indica rezultatele unui studiu realizat asupra unor mostre de gheata extrase de la mare adancime din Antarctica. Acest studiu a depasit cu 210.000 de ani studiile precedente cu privire la modificarile pe care omul le aduce asupra mediului in care traieste si cuprinde nu mai putin de patru ere glaciare. Studiul ce a fost publicat de revista Science. In prezent, concentratia de CO2 din atmosfera este de 380 de parti la milion, extraordinar de mult comparativ spre exemplu cu nivelurile identificate pentru perioada preindustriala care erau numai de 278 de parti la milion.
×