20:54 • Una dintre cele mai renumite companii media din Marea Britanie, Virgin Media, cu aproape 3, 5 milioane de abonaţi la posturile de televiziune pe care le deţine, a realizat o serie de spoturi de prezentare a ţărilor care s-au calificat la turneul final al Campionatului European de Fotbal.
Una dintre cele mai renumite companii media din Marea Britanie, Virgin Media, cu aproape 3, 5 milioane de abonaţi la posturile de televiziune pe care le deţine, a realizat o serie de spoturi de prezentare a ţărilor care s-au calificat la turneul final al Campionatului European de Fotbal. Pentru Germania, ca simbol a fost aleasă imaginea celebrei Porţi Brandenbourg. Italia este reprezentată de perla Romei, Colosseumul. Pentru România, patronii antipaticului personaj care se straduieşte să pară simpatic (deşi nu e) şi deştept (deşi nu pare) în faţa camerei de luat vederi, nu au găsit decat o poza cu ţigani. E adevărat înstăriţi, cu cruci din aur de două kile’ atîrnînd de gît. Este vorba însă despre o poză cu ţigani bulgari la Varna, poză pe care ne-am trimis-o unul altuia, acum fu’n an şi ceva, însoţită de specificaţia "LOL” pe messenger.
Una dintre principalele gazete din Elveţia a publicat o caricatură înfăţişînd o cerşetoare ţigancă sprijinită de zidul unei bănci, ascultînd siderată îndemnul unui poliţist care ii spune să plimbe ursul sau, ca să respectăm adevărul istoric, să circule. Desenul este completat de textul explicativ "Libera circulaţie extinsă la români”.
Un spot realizat de o celebra marcă de automobile ne ia şi el la mişto, cu trimitere directă la simulările în careul advers pe care le vor executa fotbaliştii români la turneul final din Austria (unde cică le-am mîncat lebedele) şi Elveţia (unde cică le-am poluat parcurile).
Desigur, toate aceste trei manifestări pot fi considerate ca fiind împotriva României, ostile unei ţări care abia şi-a căpătat locul pe strapontină la spectacolul European. Dar aparţine vina numai europenilor? Cu siguranţă nu, şi dacă vom cauta bine, vom găsi nu una ci două componente a ceea ce putem numi un atac concertat.
Prima este componenta internă. Parcă facem tot ce e posibil, aci în ţară, ca să arătăm că dracu’ nu numai că e negru, dar poartă fuste înflorate şi ascultă manele la maxim. Nu trece o ediţie de Miss Piranda fără să fie mediatizată mai ceva decît Alina Plugaru şi Simona Senzual la un loc. Nu se debranşează un cablu legat ilegal la curent fără un sobor de camere de filmat şi microfoane brand-uite. Spectacolele de la Sinteşti, Ştefăneşti sau Coltău au fost şi ele…black & white, dar mai mult black şi au făcut înconjorul staţiilor de televiziune din toată lumea.
Cireaşa de pe tort o constituie însă telenovelele cu subiect "gitanes”. Aducătoare de rating-uri grase, acestea au ajuns puncte de referinţă pîna şi în cariera unor actori mai mult decît blonzi la origine, care acum se dau tuciurii, vorbesc "tuciureasca” şi cîntă în romanes de parcă ar fi crescut în curtea cinematografelor de cartier cînd rula Şatra. Şi atunci de ce să ne mirăm?
Cauza externă are o motivaţie pur economică. Intrarea României în Uniunea Europeană a fost privită ca un izvor de muncă necalificată prost plătită. Şi de "spărgători de grevă” fiindcă românii acceptau să facă ce nu alţii nu vroiau. După un timp însă, "spălatorii Europei”, "capşunarii” au început să se organizeze în sindicate, să se instruiască în şcolile ţărilor de adopţie, să voteze şi să fie aleşi pe listele electorale şi să acceadă la funcţii de conducere. Or, în această situaţie, întreg şcenariul cu muncitorii docili plătiţi de azi pe mîinei risca să devină literatură de sertar în care s-a investit deja cît nu face.
Din această perspectivă, spotul britanic, unde apar pe fundal "ţiganii-simbol” ai României precum şi caricatura elveţiană nu sînt decît o încercare disperată de punere la colţ. Cu implicaţii mult mai adînci decît răsuflatul "Libre circulation etendue aux roumains” scris in zeflemea.
Citește pe Antena3.ro