AD Market, o cartografie a perceptiilor clientilor despre competenta agentiilor de publicitate, va fi curand pentru ochii publici la www.raaa.ro. Desi vizeaza agentiile, cercetarea vorbeste implicit despre gradul de informare si educatia clientilor.
CLAUDIA CURICI, TEODORA MIGDALOVICI
Pentru al doilea an consecutiv, studiul AdMarket, o initiativa a RAAA, a fost pus in practica de D&D Research. Realizat in perioada 7 aprilie - 28 mai, la studiu au participat, cu listele lor de clienti, 35 de agentii si au fost efectuate 261 de interviuri cu repondenti din 201 companii, ceea ce inseamna o crestere de 80% fata de anul trecut. Cert este ca printre intervievati se intalnesc 86% din topul celor 100 celor mai mari cheltuitori pe publicitate in 2003.
PERSPECTIVE. Desi studiul este comandat de agentiile inscrise in Raaa, raspunsurile ii vizeaza si pe cei neafiliati la organizatie. Mihai Grecea, Adviser, spre exemplu, nu vorbeste despre utilitatea studiului, pentru ca el n-o vede nici pe aceea a Raaa.
Important pentru decodarea corecta a rezultatelor este natura perceptuala a studiului, oferind, deci, mai degraba o radiografie a ceea ce gandesc clientii la un moment dat decat o radiografie a realitatii pietei. Ceea ce se constata este ca "piata are o foarte mare inertie a perceptiei", declara Dan Petre referindu-se la pozitiile pe care le ocupa in clasamente unele agentii, pozitii ce nu mai reflecta realitatea (vezi cazul Tempo, DâArcy si nu numai).
CONTRASTE. Desi McCann, Leo Burnett, Graffiti, adica agentiile afiliate international, ocupa primele locuri la notorietate, fata de anul trecut scade procentul clientilor care le nominalizeaza pe aceste locuri. "Atat in cazul agentiilor, cat si in cazul clientilor, piata este mult mai fragmentata anul acesta, fapt datorat cresterii importantei agentiilor locale, neafiliate, dar si inmultirii clientilor autohtoni, care nu au bugete foarte mari", precizeaza Petre. Desi majoritatea repondentilor considera ca agentiile mici sunt mai flexibile si mai orientate catre nevoile clientilor, pentru piata romaneasca conteaza foarte mult siguranta si increderea pe care ti-o ofera o agentie mare. Asta pentru ca pe piata exista convingerea ca "o agentie mare poate face in cel mai rau caz o campanie mediocra, pe cand sansele de a gresi ale uneia locale sunt mult mai mari", estimeaza autorii studiului.
Citește pe Antena3.ro
IPRECIZII. 64% dintre clienti considera ca o agentie specializata ofera in general servicii mai bune decat cele full-service. Cu toate acestea, a crescut, fata de anul trecut, fidelitatea clientilor pentru o agentie polivalenta. Aceasta contradictie, spune Dan Petre, se explica prin faptul ca repondentii inteleg, prin agentie specializata, acea agentie cu care ei lucreaza pe o anumita sectiune.
UTILITATE. Teoretic, un feedback important pentru agentii vizand chipul in care clientii se uita la competentele lor, studiul a fost luat serios in calcul doar de cateva agentii - Tempo, Leo Burnett, Prospero, Ogilvy - care au operationalizat rezultatele. Ca urmare, aceasta din urma a inregistrat, in harta perceptuala, o spectaculoasa crestere de la o pozitie medie la una de top.
ATITUDINE
"Studiul intocmit de D & D Reseach e extrem de riguros. Este complex, minutios, coordonat si realizat impecabil. Ar fi o greseala profesionala sa-i conteste cineva re-levanta sau rezultatul. Este singurul indicator profesionist si valid al felului in care agentiile de publicitate sunt percepute de catre clienti. Si astfel se transforma intr-un pretios instrument de management in cadrul fiecarei agentii. Desprindem concluzii privind lucrurile pe care trebuie sa le corectam, privind asteptarile si nevoile partenerilor nostri, privind evolutiile pe care ei le asteapta. Ne identificam principalele puncte forte si le accentuam in batalia pentru pozitionare. Ne identificam slabiciuni si cautam solutia eliminarii acestora". (Mihaela Nicola, Ogilvy)
FAPT
"Clientii, in mod evident nu sunt mai bine informati, nu sunt mai "insideri" decat anul trecut. Asta nu e decat vina noastra, a agentiilor, care, probabil, ca nu am comunicat suficient sau suficient de bine. In ceea ce priveste utilitatea rezultatelor studiului pentru noi, AdMarket mai degraba ne-a confirmat multe dintre premisele identificate de noi in prealabil, premise care au stat la baza noii noastre viziuni de business." (Bertha Nicolescu, Headvertising)