Publicitatea autohtonă incepe să se mişte bine şi in spaţiul virtual. O pot atesta cele două campanii pe online derulate de LeoBurnett la inceputul acestei veri.
Nou - Prima campanie in blogosferă a adunat 9.500 de euro
Publicitatea autohtonă incepe să se mişte bine şi in spaţiul virtual. O pot atesta cele două campanii pe online derulate de LeoBurnett la inceputul acestei veri. Prima este cea pentru brandul Bergenbier, in cadrul căreia 420.000 de votanţi au spus "da" online, in doar două luni, pentru instituirea unei zile a bărbatului, la 5 mai.
Cea de-a doua a fost derulată de agenţie mai ales viral, pe You Tube, şi a promovat Olimpiadele Comunicării 2007. Rezultatele celor două campanii au intrecut chiar şi aşteptările semnatarilor, Răzvan Mătăşel, Strategic Planner la Leo Burnett, declarănd că nu se aştepta "ca ceva de genul acesta să se intămple aşa de repede la noi, să fie aşa de aproape". Spectaculoase au fost şi rezultatele campaniei derulate de Speed Promotion in 2003 pentru brandul Dobrogea. "Producţia a crescut de la 10 tone pe lună la 25 de tone pe lună intr-un interval de patru luni de campanie", a declarat Dorin Boerescu, Managing Director la Speed Promotion. După un an, advertiserul a optat pentru oprirea campaniei, intrucăt cererea ajunsese să depăşească producţia.
Â
PAŞI PE BLOGURI. Un alt semn al evoluţiei mediului virtual este interesul pentru blogosferă. Dacă site-urile şi-au dat deja măsura potenţialului, teritoriul blogurilor este incă unul de pionierat, din punctul de vedere al publicitarilor. Prima acţiune notabilă in sensul explorării posibilităţilor de comunicare pe blog este Blogvertising, un proiect iniţiat de Ionuţ Oprea. Şi care deja dă rezultate. Despre ce e vorba? Iniţiatorul a propus bloggerilor inscrierea la o licitaţie in urma căreia advertiserii care aveau să liciteze cel mai mult aveau să primescă in spaţiul unor bloguri un pachet constănd intr-un banner, un slogan publicitar, o notă săptămănală despre produsul advertiserului şi afişarea pe bloguri a rezultatelor campaniei printr-un articol. Banii rezultaţi in urma licitaţiei urmănd să fie donaţi unui ONG care va fi ales online de către comunitatea de bloggeri şi de cititori de bloguri antrenaţi in campanie. Ce s-a realizat pănă acum ne va spune Ionuţ Oprea: "Campania a avut două ţinte: o dată să incerce să străngă mai mulţi bloggeri laolaltă şi să-i pună de acord cu o anumită campanie. A doua a fost să atragă oameni din industria de publicitate şi oameni din industria de marketing sau manageri de firmă care să participe la licitaţii. Pănă acum consider că am atins aceste obiective. Am avut advertiseri care au licitat pănă la o sumă care este chiar foarte bună. Al treilea scop, dacă tot am pornit in direcţia asta socială, in care susţinem un ONG, incercarea de a atrage atenţia şi societăţii civile şi asupra lucurilor pozitive care se intămplă, dar care nu sunt atăt de vizibile in mass-media. După terminarea campaniei o să urmărim ce se va intămpla cu banii din campania de Blogvertising, cum au fost ei folosiţi de către ONG-ul ales. Estimăm ca pănă la sfărşitul campaniei să totalizăm un număr total de 50 de bloguri inscrise. Suma obţinută in urma licitaţiei este de 9.500 de euro şi am avut 5 advertiseri inscrişi in licitaţie". Căştigătorul licitaţiei online este marketonline.ro. Incurajaţi de reacţia bloggerilor, dar şi de cea a publicitarilor, Ionuţ Oprea şi partenerul său, Mihai Giulvezean, om de marketing, au lansat săptămăna trecută Blog Agency. "După campania asta am deschis şi o agenţie care se ocupă de promovarea reclamelor pe bloguri. Am lansat site-ul şi primim una, două solicitări pe zi in urma expunerii pe care a avut-o şi prin Blogvertising. Primim deja oferte şi de la agenţii, şi de la oameni de marketing, care de mult aşteptau să aibă un sprijin profesionist in direcţia asta. Pentru prima săptămănă de lucru, consider că este bine."
Pănă acum au existat şi tentative de reunire a bloggerilor şi de publicitate pe blog: "Au fost companii care au simţit potenţialul pe care il au blogurile şi au mers la unii bloggeri cu trafic foarte mare şi le-au propus să pună un link sau un banner. Noi insă definim blogvertisingul ca fiind o direcţie publicitară care foloseşte aspectele specifice ale blogului; faptul că viral se răspăndeşte şi pe alte bloguri, autoritatea de care se bucură blogul respectiv in răndul oamenilor care il citesc. Să pui un banner sau un link inseamnă să nu foloseşti la maxim blogul", consideră Ionuţ Oprea.
Căt despre perspective, Ionuţ Oprea speră să atragă "anul viitor o sumă de 200.000 de euro, care poate părea exagerată, dar e puţin la căt se vehiculează că va fi anul viitor masa bugetelor pentru publicitate pe internet sau pentru acţiuni pe internet".
De nişă
"Blogul nu se pretează la campaniile de masă. Cel mai potrivit in momentul ăsta este să faci proiecte gen Blogvertising, in care, prin ingrediente, fie sociale, fie de altă natură, să ajuţi campania să aibă expunere şi in alte medii"
Â
Interacţiune
"Campania aceasta e un alt fel de marketing. El are o latură puternic socială şi, in loc să vorbească despre un produs, face ceva pentru oameni şi asigură altfel expunere pentru produsul respectiv"
 Avantaje
"Poţi avea pe blog vizitatori mai mulţi din publicul pe care ţi-l doreşti, intr-o măsură mai mare decăt poţi avea pe un site. Pentru că prin natura blogului şi prin tematica abordată se segmentează mult mai bine publicul şi ai audienţele mai specializate"
Ionuţ Oprea
Cine sunt bloggerii?
Pe blogul său, Mădălin Matica, Director de Operaţiuni Europene - DotCommerce Ltd, USA şi un pasionat al web-ului, făcea trimitere la chestionarul RoBloggers, iniţiat de Carmen Holotescu şi Cristian Manafu. Una dintre concluziile cu cea mai mare relevanţă pentru publicitate este următoarea: "Mai mult de jumătate dintre bloggeri - 51,47% - au vărste cuprinse intre 18 şi 25 de ani, in timp ce un segment important este reprezentat de intervalul de vărste 26-30 ani - 36,19%. Aceasta ne face să remarcăm că cei mai mulţi bloggeri vin dintr-un segment drag advertiserilor: 18-35 ani". Căt despre blog, Matica are anumite rezerve legate de adaptarea instrumentelor publicitare la acest spaţiu, dar şi de izul balcanic al multor bloguri autohtone. "Nu cred că un modul de tip web 2.0, cum este Blogul, va putea face «casă bună» cu un vehicul prăfuit şi nefuncţional cum sunt bannerele. Sincer, cred că modulele de tip AdWirds sunt cele care pot fi implementate natural in bloguri. Dar ele nu produc destul de mulţi bani. Blogosfera abia in anul 2007 incepe să iasă din «underground», dar este incă departe de a fi un mainstream pentru internetul romănesc. Totodată trebuie să luăm in considerare şi «specificul naţional», care se manifestă din plin in acest moment şi in blogosferă: succes generat de bărfe, scandaluri, polemici (ne)cordiale şi sex" - Mădălin Matica.