GREVĂ. Potrivit viceliderului sindical Ion Iordache, toţi salariaţii din primul schimb sunt prezenţi la locurile de muncă, în secţiile unde îşi desfăşoară activitatea, dar nimeni nu lucrează, iar până în acest moment nu s-au înregistrat incidente majore. "Greviştii îi aşteaptă cu sufletul la gură pe reprezentanţii patronatului pentru a negocia. Nu se lucrează în nicio secţie. La secţia de presaj apariţia şefilor de secţie a fost întâmpinată cu huiduieli şi proteste, iar de la montaj nu va mai ieşi astăzi nicio maşină. Nu pot să vă spun ce pierderi vor fi înregistrate în urma acestei greve, ştiu că s-a vorbit de 10 milioane de euro pe zi, dar noi nu am făcut niciun calcul. Aşteptăm ca patronatul, de urgenţă, să vină să discute cu noi", a declarat Ion Iordache, viceliderul sindical de la Dacia Renault. Potrivit lui Iordache, greva generală de la Dacia Renault va continua şi în schimburile doi şi trei, sindicatul având semnăaturile a peste 80 la sută dintre cei 13.000 de angajaţi ai uzinei. Peste zece mii de angajaţi ai uzinei Dacia Renault din Piteşti au intrat în grevă generală pe termen nelimitat, luni dimineaţă, începând cu ora 7.00, după ce au eşuat negocierile purtate de sindicat cu patronatul fabricii privind majorările salariale.
OFERTĂ. Conducerea companiei a înaintat o ofertă de creştere salarială cu 118 lei, în condiţiile în care sindicaliştii au cerut o majorare de 550 lei, în două tranşe: 350 de lei începând cu 1 ianuarie 2008 şi 200 de lei începând cu 1 iunie. "Greva era inevitabilă după modul în care patronatul a înţeles să negocieze cu noi. Greva este pe timp nelimitat, iar revendicările noastre rămân cu acelaşi conţinut. Aşteptăm creşterile salariale pe care le-am cerut, aşteptăm creşterea cuantumului primelor de Crăciun şi de Paşte şi rezolvarea tuturor revendicărilor noastre. Noi suntem deschişi dialogului şi negocierilor şi le aşteptăm cu foarte mare interes", declara, luni, la declanşarea grevei, Ion Iordache, viceliderul sindical de la Uzina Dacia Renault. Conducerea Dacia a arătat, vineri, într-un comunicat de presă, că o creştere de 550 de lei s-ar traduce printr-o majorare medie a salariilor cu 64,2%. "Dacă particularizăm, aceasta înseamnă o majorare cu 74% pentru nivelul minim aferent unui muncitor necalificat, de 70,7% pentru nivelul minim aferent unui muncitor calificat şi o majorare cu aproximativ 27% pentru specialişti. Dacă adăugăm la această creştere măririle induse de celelalte solicitări de majorare, adică a primelor de Paşte şi Crăciun şi a primei de vacanţă, creşterea medie ar ajunge la aproximativ 64,2%", se mai arată în comunicat.
DIVERGENŢE. Sindicaliştii au solicitat mărirea primelor de Paşte şi Crăciun până la 50% din salariul mediu brut şi a primei de vacanţă până la echivalentul unui salariu mediu brut. Compania a arătat că majorarea salariului de bază cu 144 lei brut reprezintă o creştere medie de 12%, ajungând până la 19,16% pentru angajaţii care câştigă salariul minim. În plus, conducerea uzinei va acorda fiecărui angajat o primă de 1.020 lei sau echivalentul unui salariu, pentru rezultatele din 2007. Potrivit reprezentanţilor Dacia, salariul mediu brut la uzina piteşteană a fost, anul trecut, peste media pe economie, pe industrie şi pe ramură. În încheierea comunicatului de vineri, compania a anunţat că, în cazul declanşării grevei generale, oferta salarială va fi retrasă. Peste patru mii de angajaţi ai Uzinei Dacia Renault din Piteşti s-au aflat, în 14 martie, în grevă de avertisment de două ore, muncitorii cerând în principal majorarea salariilor şi a primelor de Paşte şi de Crăciun. Cele mai importante revendicări ale sindicaliştilor de la Dacia vizează majorarea de salariu cu 350 de lei începând cu 1 ianuarie 2008 şi cu 200 de lei începând cu 1 iunie 2008, participarea la profit cu o cotă de 5-10% din câştigul net al societăţii, mărirea primelor de Paşte şi de Crăciun şi a primei de vacanţă, majorarea primei pentru Ziua constructorului de maşini, acordată în luna septembrie, cu o valoare de 200 de lei, acordarea unor facilităţi pentru salariaţii care achiziţionează maşini sau piese Renault, în sensul unei reduceri de 15% la facturare. Sindicaliştii mai solicită ca numărul contractelor de muncă pe perioadă determinată să nu depăşească 15% din numărul total de contracte, precum şi acordarea de sporuri pentru condiţii grele, zgomot şi unde magnetice, pentru Departamentul Caroserie şi Departamentul Presaj.
PROFIT. Vânzările Dacia au urcat în primele două luni ale anului cu 62,6%, la 40.896 de vehicule, dintre care 38.711 au fost autoturisme şi 2.185 au fost vehicule comerciale uşoare, fiind cea mai mare rată de creştere în rândul brandurilor grupului Renault, a anunţat, joi, compania franceză, proprietarul producătorului român. În cazul autoturismelor, vânzările au avansat cu 56,5%, de la 24.735 de unităţi în aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce numărul vehiculelor comerciale uşoare a crescut cu 427,8%, de la 414 unităţi. Dacia a scos din producţie, la finele anului 2006, modelul utilitar Pick-Up. Ultimul vehicul fabricat de companie pe baza modelului Renault 12 a fost produs la începutul lunii decembrie 2006 şi a fost înlocuit la sfârşitul lunii ianuarie 2007 de noua autoutilitară derivată din modelul Logan, denumită VAN. Numărul de vehicule comercializate de Dacia în primele două luni ale anului reprezintă circa 10% din vânzările totale ale grupului Renault. Ultima grevă generală la Dacia Piteşti a avut loc în anul 2002 şi s-a desfăşurat pe parcursul a trei zile.