Fiinţele umane nu sunt construite pentru zborul în spaţiu - cum se vor descurca, deci, când aceste călătorii vor fi un lucru obişnuit? Va fi o călătorie palpitantă, iar numărul oamenilor care se vor bucura de ea ar putea fi mai mare decât ar fi fost de aşteptat.
Fiinţele umane nu sunt construite pentru zborul în spaţiu - cum se vor descurca, deci, când aceste călătorii vor fi un lucru obişnuit? Va fi o călătorie palpitantă, iar numărul oamenilor care se vor bucura de ea ar putea fi mai mare decât ar fi fost de aşteptat. Mulţi dintre primii clienţi-călători ai navei spaţiale Virgin Galactic au trecut prin experienţa unei centrifuge pentru a afla cum vor face faţă. Le-au fost testate reacţiile şi toleranţa faţă de forţele care vor acţiona asupra lor în timpul unei călătorii sub-orbitale. Printre acestea se numără forţe gravitaţionale de peste 6,5 ori mai puternice decât gravitatea Pământului; cei mai mulţi dintre cei testaţi au reacţionat pozitiv, notează The Economist.
Centrifugele au apărut atât în filmul 'Moonraker', cât şi în 'The Right Stuff'. Aparatele folosite în aceste filme erau simple: un scaun aflat la capătul unei tije de metal - rudimentare în comparaţie cu echipamentul de la Centrul Naţional pentru Antrenament şi Cercetare Aerospaţială (NASTAR) din Southampton, Pennsylvania. Centrul s-a deschis anul trecut, iar costurile creării sale au fost de 25 de milioane de dolari. Pot fi simulate forţe gravitaţionale pe orice direcţie în 'gondola poziţionată dinamic' - o modalitate elegantă de a descrie o cabină care se poate întoarce în orice direcţie şi este legată de un braţ care se învârte în jurul unui punct central.
Clienţii sunt introduşi înăuntru, unde urmăresc pe un ecran mare simularea spaţiului, în vreme ce în spatele cabinei există un ecran pe care este imaginea Pământului, de care se presupune că s-ar îndepărta. Astfel, NASTAR poate simula orice fel de lansare spaţială. Glenn King, membru NASTAR, afirmă că, de obicei, compania se ocupă cu antrenarea piloţilor de luptă, însă a antrenat şi câteva persoane care au plătit pentru a putea vizita staţia spaţială internaţională.
Simularea forţelor a căror acţiune s-ar face simţită la bordul noii nave spaţiale Virgin Galactic sugerează faptul că numărul oamenilor care vor putea călători în spaţiu va fi mai mare decât s-a crezut. Viziunea larg acceptată a fost că doar cei aflaţi într-o condiţie fizică foarte bună ar putea face faţă condiţiilor din spaţiu. Cu toate acestea, printre pasagerii care au obţinut rezultate bune la NASTAR s-au numărat o femeie în vârtă de 77 de ani şi James Lovelock, om de ştiinţă în vârstă de 88 de ani.
Înaintea testelor NASTAR, însă, clienţii sunt supuşi unor examene medicale, doctorii având datoria de a depista anomalii, precum un ritm cardiac neregulat. Problemele de sănătate nedescoperite reprezintă un pericol mai mare chiar decât cele deja cunoscute. Însă unele persoane cu probleme de sănătate au putut face testele, explică King. Dintre cei 80 de potenţiali pasageri, doi au fost sfătuiţi de către doctori să nu participe la teste, iar trei au fost îndemnaţi să se mai antreneze.
NASTAR consideră că peste 90 la sută din populaţie ar putea face faţă unui zbor sub-orbital. King este de părere că nu există nici un motiv pentru care copiii mici, de cinci sau şase ani, să nu poată călători şi ei în spaţiu. Will Whitehorn, angajat al Virgin Galactic, afirmă că a fost eliminat chiar şi efectul de greaţă, datorită unei combinaţii de “regim alimentar, antrenament şi metodologie”. Iată, deci, cum pentru câteva sute de mii de dolari, poate fi rezervat de pe acum un bilet pentru o călătorie în spaţiu.