x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Şuruburi de la macaz, desfăcute de persoane necunoscute - Cauza accidentului de la Valea Călugărească

Şuruburi de la macaz, desfăcute de persoane necunoscute - Cauza accidentului de la Valea Călugărească

06 Iun 2008   •   00:00

13:27Potrivit rezultatelor anchetei Ministerului Transporturilor accidentul feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din cauza deplasării casetei care face parte din mecanismul macazului, în urma desfacerii şuruburilor de prindere a acesteia de către persoane necunoscute.



Rezultatele anchetei Ministerului Transporturilor în cazul accidentului feroviar din 10 mai, în care o tînără de 17 ani şi-a pierdut viaţa şi alte patru persoane au fost rănite după ce locomotiva şi primele patru vagoane ale unui tren accelerat care circula dinspre Bucureşti către Iaşi au deraiat la intrarea în gara din Valea Călugărească, în momentul în care au trecut peste macazul situat la cîteva sute de metri de clădirea gării, au fost prezentate  de şeful comisiei de anchetă, Laurenţiu Dumitru.

Laurenţiu Dumitru a declaratcă accidentului feroviar de la Valea Călugărească s-a produs din două cauze: neînzăvorîrea acului drept de contraacul curb la manevrarea macazului 9, din poziţia "abătută" în poziţia "directă", corespunzătoare parcursului de trecere pe linia trei şi pătrunderea printre acul drept şi contraacul curb a buzelor bandajelor roţilor din partea dreaptă a locomotivei şi celor patru vagoane.

Aceste lucruri s-au produs ca urmare a deplasării casetei de înzăvorîre a macazului simultan cu drugul de acţionare, datorită lipsei piuliţelor de la şuruburile de prindere ale casetei (pe partea dreaptă).

Piuliţele şi şuruburile de prindere au fost desfăcute de persoane necunoscute, fiind găsite de organele de cercetare în timpul anchetei.

Laurenţiu Dumitru a explicat că mecanismul de acţionare a macazului are trei funcţii, respectiv lipirea acului de contraac, înzăvorîrea acului contraac şi controlul electric, adică asigurarea faptul că acul macazului este lipit de contraac.

În cazul accidentului de la Valea Călugărească, "funcţia de înzăvorîre a acului contraac nu s-a mai priodus", a adăugat Laurenţiu Dumitru.

Acesta a mai spus că desfacerea piuliţelor care a dus la slăbirea şuruburilor s-ar fi putut produce în 10 mai, între orele 7.46 - 16.43, timp în care macazul a stat pe poziţia "directă". La ora 16.43 s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziţia "abatere", pentru că urma să treacă un tren de marfă. Ulterior, la ora 16.53, s-a făcut comandă de trecere a macazului pe poziţia "direct", pentru trecerea acceleratului de Iaşi, dar nu s-a mai produs înzăvorîrea acului contraac, a explicat Laurenţiu Dumitru.

Membrii comisiei de anchetă exclud vina personalului CFR în cazul accidentului de la Valea Călugărească, explicînd că experimentele şi testele făcute la faţa locului au demonstrat acest lucru.

Directorul general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR, Constantin Manea, prezent la conferinţa de presă, a declarat că verificările şinelor se fac zilnic. Manea a precizat că şuruburile de prindere care au fost desfăcute în acest caz sunt într-un loc vizibil şi ar fi fost observate în momentul verificării din ziua respectivă dacă ar fi fost desfăcute.

Totodată, prin testele făcute s-a demonstrat că în condiţiile în care macazul ar fi funcţionat normal nu s-ar fi produs niciun incident.

Membrii comisiei de anchetă au identificat doar cauza tehnică în cazul accidentului de la Valea Călugărească, restul problemelor nefiind în competenţa lor, ci a organelor de anchetă.

Procurorii de la Parchetul Curţii de Apel Ploieşti au început urmărirea penală în cazul accidentului feroviar de la Valea Călugărească, în cadrul anchetei fiind realizate experimente tehnice şi fiind audiate mai multe persoane.

Potrivit purtătorului de cuvînt al Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Ploieşti, procurorul Viorica Costea, în cazul accidentului feroviar soldat cu un mort şi patru răniţi a început urmărirea penală "in rem", ceea ce înseamnă cu privire la faptă, şi nu la anumite persoane.

Procurorul a precizat că urmărirea penală în acest dosar se face pentru mai multe infracţiuni, respectiv ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, neîndeplinirea cu ştiinţă a atribuţiilor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă şi distrugere şi semnalizare falsă, ultimele două infracţiuni raportate la articolul 277 din Codul Penal, care se referă la "accidentul şi catastrofa pe calea ferată".

Potrivit sursei citate, în acest caz au fost audiate mai multe persoane, printre care şi cele patru care se aflau în trenul implicat în accident şi care au fost rănite.
  • Mediafax

×