Constantin Argetoianu - Anul 1940 vazut de un mare om politic
Constantin Argetoianu
|
Voiajele peste... Maneca
13 FEBRUARIE. Anne-Marie Callimaki s-a inapoiat de doua zile de la Londra si ne povesteste de pe acolo. Cala-toria de la Paris la Londra si viceversa, de unde era in vremurile bune o plimbare de nimic, a devenit acum un adevarat "voiaj" si tine o zi, doua sau trei... Peste Maneca, o singura linie Boulogne-Folkestone, si vapoarele - unul singur pe zi intr-un sens si in altul - nu circula decat 20 de zile pe luna, fara sa se spuna in ce zi nu trec. Daca calatorul are nenorocul sa cada peste o zi in care nu se trece, trebuie sa astepte 24 de ore la Boulogne sau la Folkestone.Dar afara de aceasta mai sunt si alte cauze de intarzieri. Ceata, marea prea agitata (care poate sa rupa minele de pe linia Dover-Calais si sa le impinga spre vest), ordinele Amiralitatii, capriciul autoritatilor locale sunt tot atatea motive de amanare a pornirii vapoarelor. Pe calea aeriana, avioanele pleaca sau nu pleaca - uneori nu pleaca 2-3 zile, fiindca sunt silite sa zboare foarte jos, sub nori, inaltimile fiind exclusiv rezervate avioanelor militare - si foarte jos e foarte des ceata. Cand pleaca, nu se stie pe ce aerodrom se coboara fie in Anglia, fie in Franta. Formalitatile de plecare si de trecere dintr-o tara intr-alta sunt nesfarsite. Vize pe pasaport, permis special militar de trecere, declaratia banilor posedati (nu se mai poate iesi din Anglia decat cu maximum 19 livre si din Franta cu cel mult 2.000 de franci) si cate si mai cate. Desi ambele tari sunt unite pe hartie, in ce priveste masurile economice si monetare, restrictiile si greutatile de tranzit intre ele sunt mai mari decat intre Franta si tarile neutre de pe continent...
Anne-Marie a facut calatoria Paris-Londra cu avionul si a trebuit sa mearga trei zile de-a randul la aeroport: intr-o zi n-a avut actele in regula, intr-alta n-a mai avut loc in singurul avion care pleca - a treia zi in fine a putut sa plece. La inapoiere, aeroplanele nemaicirculand din cauze diverse, trei zile, a plecat din Londra la ora 9:00 seara, a ajuns la Folkestone la ora 11:00, s-a imbarcat imediat, dar vaporul n-a pornit decat a doua zi la ora 10:00. A sosit la Paris la ora 8:00 seara, facand astfel 23 de ore de la Londra la Paris... Helene Morand (nascuta Chrissoveloni) a stat 48 de ore pe vapor, la Boulogne, caci, odata imbarcat, calatorul este considerat ca iesit din Franta - respectiv din Anglia - si nu mai poate cobori pe uscat... Intre Calais si Douvres este asezata o perdea de mine ancorate, la diferite adancimi prin care nu se poate trece; in plus, nenumarate vase mici de razboi patruleaza tot timpul intre cele doua coaste. Curentul canalului fiind de la est spre vest, minele flotante (inamice) nu pot peregrina in directia vest-est, asa incat inspre iesirea in Atlantic, englezii se multumesc cu o patrulare continua care sa impiedice submarinele sa treaca. Cu acest sistem de aparare, anglo-francezii n-au avut pana acum nici un accident de semnalat pe linia Folkestone-Boulogne... Ca atmosfera generala, contrariu starilor din 1914, calm complet la Paris si enervare destul de mare la Londra. Linistea Parisului se explica prin faptul ca razboiul nu e purtat pe teritoriul Frantei, ca lupte nu sunt, nici incursiuni cu aeroplanele, astfel incat francezii, in afara de restrictii foarte limitate si de intunericul strazilor noaptea, nu sufera de razboi. Dimpotriva, toate pierderile pe mare si vesnica amenintare a Londrei de a fi bombardata exaspereaza pe englezi. De data asta, daca razboiul ar continua in acelasi ritm, francezii ar putea spune ca se vor bate "pana la ultimul englez". In consecinta, Anne-Marie a putut sa constate "mult mai multa simpatie pentru pace" in Anglia decat in Franta - in cercurile "mondene", bineinteles.
Regim dictatorial la Londra si Paris
Enervarea englezilor impotriva razboiului se mai datoreaza si faptului ca toate obiceiurile lor au fost rasturnate si ca efortul razboiului apasa mai greu decat oriunde asupra cetateanului. Impozitele au ajuns sa ia 17 silingi din fiecare livra de venit. Oameni din cei mai bogati au trebuit sa plece din casele lor, fiindca nu mai puteau face fata cheltuielilor. Anne-Marie citeaza pe lady Cunard, multimilionara, care s-a mutat intr-o camera de hotel, pe ducele de Wesminster, care s-a retras la tara si a pus "de inchiriat" pe casa sa din Londra ca sa nu mai plateasca colosalul impozit pe locuinte, pe lord Lloyd, care s-a instalat la Winston Churchill etc. etc. Serile la Londra sunt ingrozitoare.
E o negura absoluta si pe langa "black out-ul" londonez, intunericul Parisului pare o iluminatie... Accidentele sunt atat de numeroase, incat au pierit la Londra din cauza intunericului aproape tot atatia oameni decat pe mare... Caci la lipsa oricarei lumini (Semnalele pe strazi au fost reduse la simple cruciulite, rosii, verzi sau galbene, care abia se vad. Lampile de buzunar nu pot fi indreptate decat in jos, spre trotuare, si, ca sa intri intr-o casa, nimeresti intai in trei usi gresite...) se mai adauga la Londra si ceata... Si cu toate astea, niciodata nu s-a mancat atat de bine, la Paris si la Londra, si nu s-a chefuit atat in dosul obloanelor trase... In Anglia, ca si in Franta de altminteri, regimul e dictatorial. Chamberlain face ce vrea si isi schimba ministrii cum n-au mai fost niciodata schimbati in Anglia. Isi bate chiar joc de ei. Pe fostul ministru al Propagandei, lordul Mac Millian, l-a scos sub pretext ca nu putea, ca lord, sa ia parte la dezbaterile Camerei Comunelor si l-a inlocuit cu unul care nu era nici deputat in Camera Comunelor, nici lord!
Citește pe Antena3.ro
Noi, dupa cateva zile de suparare (afacerea petrolului), suntem iarasi bine vazuti. Tilea a lucrat bine, dar cine a contribuit mai mult sa restabileasca situatiunea noastra ar fi fost Cancicov (Amicul Cancicov nu mi-a vorbit de o misiune la Londra; poate ca i s-a dat dupa ce a plecat. Acum pricep de ce s-a intalnit cu Kaufman la Londra, si nu la Paris...), care a explicat ce vrem si ce urmarim - si a avut darul sa convinga...
Prime pentru denuntatori
Ministerul de Finante a primit urmatoarea denuntare:
Intelegand a beneficia de dispozitiile legilor fiscale, devizelor si apararii patrimoniului public (E vorba de prima acordata denuntatorilor), am onoarea a va aduce la cunostinta urmatoarele: In Strada Dionisie nr. 19 se afla Directia Generala a Uzinelor Malaxa. In fruntea acestor uzine, de la fundarea lor, se afla dl ing. N. Malaxa. Acesta, sub diverse forme, s-a sustras de la plata impozitelor, cifrei de afaceri etc., intrebuintand diferite sisteme de contabilizare. Evaziuni fiscale: Pentru camuflarea diferitelor beneficii care in decursul anilor de la 1930 pana la 1939 luna octombrie au atins suma de lei 388.000.000 - s-au operat in conturile de fabricatie diferite posturi fictive, operatiunile fiind inregistrate cu textele: "Spese diverse", "Cheltuieli cu personal", "finisaj" (?) etc., "cheltuieli de reprezentare", "completarea operatiunilor de fabricatie", "diferente de curs" etc. Toate aceste inregistrari sunt acoperirea sumelor ridicate de dr. ing. N. Malaxa, pentru care acesta nu a platit nici un fel de impozit. Evidenta acestor sume se afla trecuta intr-un registru personal al dlui Malaxa, care se afla inchis in biroul sau de la adresa de mai sus. Operatiunile sunt trecute in majoritatea lor de catre dra Hulubei, care poate da toate lamuririle necesare pentru luminarea acestor operatiuni.
Calea Grivitei 235".
Inutil sa mai spun ca musamaua nationala a fost intinsa asupra afacerilor simpaticului exponent al bandei, care in schimb va fi probabil decorat cu "Cununa de Spini", decoratia "intima" a Majestatii Sale. Mitita Constantinescu a si primit, vinerea trecuta, aceasta inalta (!) distinctie. Fiindca a pus denuntul la dosar? va urma