x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Digitalizarea instituțiilor publice - care sunt avantajele pentru cetățeni

Digitalizarea instituțiilor publice - care sunt avantajele pentru cetățeni

29 Apr 2022   •   14:51
Digitalizarea instituțiilor publice - care sunt avantajele pentru cetățeni

Smart city, smart village, digitalizare, online, open data și mulți alți termeni uzuali, toate acestea sunt câteva cuvinte ce caracterizează noul curent de dezvoltare tehnologică și care este adoptat de tot mai multe domeniii, inclusiv sectorul public.

Transformarea digitală devine un termen din ce în ce mai important pentru organizațiile din mediul public.

Utilizarea unei experiențe digitale mai fluide asigură ca instituția să rămână relevantă, utilă și accesibilă pentru cetățeni în viitor. Și, de fapt, pentru sectorul public, finalitatea digitalizării este satisfacția clientului, care este chiar cetățeanul.

Digitalizarea, pe lângă ușurarea vieții cetățenilor, trebuie să aducă și transparență, eficiență și trasabilitate, totul în scopul de a obține cea mai bună calitate a serviciilor publice pentru fiecare cetățean. Și există mai multe orașe din România care adoptă, ca primării locale, programe online, platforme electronice sau aplicații mobile pentru dezvoltarea digitalizării. Ai aici mai multe exemple.

Digitalizarea instituțiilor publice este importantă, dar în același timp trebuie să pornească de la dezvoltarea unei infrastructuri IT sigure și scalabile. Este esențial ca această structură să fie comună tuturor instituțiilor, pentru crearea unui punct unic de contact pentru cetățeni.

Așadar, serviciile publice digitale sunt un imperativ, deoarece sectorul privat a ridicat ștacheta experienței de client, iar oamenii se așteaptă ca guvernul să țină pasul. Pentru mulți oameni este și o chestiune de încredere: rezidenții care sunt mulțumiți de un serviciu public au șanse mult mai mari să aibă încredere în guvern decât cei care nu sunt mulțumiți.

Un prim avantaj al digitalizării este că, spre deosebire de birourile fizice, cele digitale sunt deschise publicului 24/7 și rămân deschise în timpul crizelor de sănătate publică, așa cum a fost pandemia de Covid-19. Interacțiunile digitale consumă mai puțin din timpul oamenilor și reduc sarcinile administrative.

În plus, automatizarea gestionării cazurilor și cererilor crește semnificativ productivitatea, reducând întârzierile și eliberând resurse pentru alte priorități. Angajații din sectorul public pot beneficia, de asemenea, de pe urma digitalizării. Au mai puține sarcini repetitive și rezidenții sunt mai fericiți, astfel se deschide calea către niveluri mai ridicate de satisfacție în muncă.

Oamenii își doresc, de fapt, ca serviciile publice să fie simplu și ușor de accesat la fel ca shoppingul online. Vor să găsească rapid cele mai relevante servicii. Doresc informații într-un limbaj clar și simplu și se așteaptă să finalizeze toate tranzacțiile prin canale digitale, în mod ideal printr-o singură călătorie digitală. De exemplu, noii părinți ar putea obține un certificat de naștere mult mai rapid, pot solicita alocații pentru copii, se pot înregistra pentru concediu de creștere copil și pot accesa alte servicii relevante printr-un proces simplu, în loc să interacționeze cu mai multe agenții, adesea în persoană și să partajeze aceleași informații de mai multe ori.

Un alt avantaj al digitalizării ce vizează direct cetățenii este că serviciile sunt mult mai rapide și de calitate. Ei sunt informați și notificați în timp real cu privire la anumite termene ce vizează legile administrației publice. Pe de altă parte, riscul de a pierde documentele fizice sau de a fi distruse este mult mai scăzut, arhivarea electronică și stocarea cloud fiind variante mult mai eficiente și ușoare de gestionare a documentelor și actelor.

Sub orice denumire se află, digitalizarea este importantă pentru instituțiile publice, deoarece îi ajută pe cetățeni să aibă acces mai ușor la servicii, dar în același timp  este nevoie ca și statul să implementeze programe de educare digitală a populației. Sunt cetățeni în vârstă care nu pot ține pasul cu tehnologia, prin urmare este de la sine înțeleasă această necesitate. O instituție care se ocupă cu implementarea digitalizării este Autoritatea pentru Digitalizarea României și are o activitate intensă în acest scop.

Sursa foto: pexels.com

 

×