'Blue Devil' este numele proiectului ce se va derula in Afganistan, mai exact la 6096 de metri altitudine. Diavolul Albastru este un dirijabil (de sapte ori mai mare decat deja binecunoscutele Goodyear) in combinatie cu un nou si extrem de puternic supercomputer, dotat cu tehnica de ultima generatie.
Proiectul in sine n-ar fi ceva nou pentru americani, deja au avioane care monitorizeaza miscarile de la sol, insa fluxul de informatie nu este gestionat eficient, informatiile venind nesortate si disponibile "la gramada". Blue Devil ar trebui sa se comporte ca un centru de comanda general, care sa coordoneze, sorteze si sa directioneze informatiile catre diferitele companii sau centre de comanda.
Ideea din spatele Blue Devil este de a insuma un numar mare de senzori diferiti, grupati pe acelaşi dispozitiv, care sa fie controlati de un supercomputer. Acesta va procesa datele obtinute şi în mod automat va directiona informatiile în direcţia cea bună. Adica, daca un senzor video obtine informatii despre o ambuscada, informatia sa devina imediat disponibila trupelor din zona respectiva, nu si altor unitati care nu pot participa sau indeparta pericolul respectiv. Scopul este de a obţine informaţii complet coordonate, pentru trupele terestre , în mai puţin de 15 secunde.
Prima faza a proiectului Blue Devil este deja în curs de desfăşurare. La sfarsitul anului trecut, patru avioane modificate au fost expediate în Afganistan şi echipate cu o serie de unitati de supraveghere.
Faza a doua, dirijabilul, va fi de durata considerabil mai mare şi mai complexa. Mai uşor decat un avion, Blue Devil va masura 106 metri, mai mult decat un teren de fotbal sau de şapte ori dimensiunea dirijabil Goodyear. Potrivit constructorilor, este una dintre cele mai mari aeronave produse de la al Doilea Razboi Mondial.
USAF speră că dimensiunea marita ar trebui să poata sustine destul combustibil şi heliu pentru cel putin o săptămână de zbor, la aproape 6 kilometri altitudine (cele mai multe dirijabile plutesc la maxim un kilometru sau mai puţin.) Insa, complexitatea Diavoluli Albastru este data de componentele hardware şi software care vor exista la bord. Senzorii vor functiona alternativ,controlati cu ajutorul un sistem special, care conectează componentele electronice, automat. În plus faţă de seria impresionanta de dispozitive de ascultare de la bord, camere video noapte/zi, relee de comunicaţii şi receptoare pentru senzori la sol, dirijabilul va beneficia, de asemenea, de un sistem de supraveghere WAAS (Wide Area Augmentation System). Aceşti senzori sunt in prezent instalati pe avioanele spion Reaper.
Insa, volumul de Imagini pot coplesi cu uşurinţă oamenii care trebuie să le proceseze. De exemplu, e nevoie de 19 analisti pentru viziona feed-ul unui Predator. Gen James Cartwright a declarat la o conferinţă de presa în noiembrie că ar avea nevoie de 2.000 de analişti pentru a procesa imaginile colectate de la o singura drona dotata cu senzori WAAS.
Aici intervine supercomputerul Blue Devil. Cu echivalentul a 2.000 de servere single-core, poate procesa până la 300 terabytes pe oră. Deci, în loc de a trimite toate imaginile catre trupele de la sol, la fel ca majoritatea senzorilor de astăzi, procesoarele dirijabilului vor prelucra informaţiile, adăugând meta tags, cum ar fi locul şi timpul(ora). De asemenea, trupele terestre vor interoga serverul de pe aeronava, care va difuza numai informatii specifice interogarii.
Primul zbor este programat pentru 15 octombrie.