Riza Berkan, specialist în inteligenţă artificială şi sisteme informaţionale, vorbeşte despre cum au schimbat tehnologia computerizată şi internetul principiile cunoaşterii, ale informaţiei şi ale siste-mului de învăţământ.
În viitorul nu foarte îndepărtat, studenţii vor absolvi liceul fără să fie nevoie ca în timpul celor patru ani de studii să se atingă de vreo carte. În urmă cu 20 de ani, cei care absolveau liceul nu atinseseră un computer în cei patru ani de şcoală. În doar câteva decenii, tehnologia computerizată şi internetul au transformat principiile informaţiei, ale cunoaşterii, ale educaţiei.
TEHNOLOGIE. Astăzi pot fi introduse mult mai multe cărţi pe hard disk-ul laptopului decât numărul de cărţi pe care le puteţi găsi într-o librărie (aproximativ 60.000 de titluri). Numărul paginilor de internet ar fi, potrivit unor statistici, de peste 500 de miliarde, suficiente pentru a încărca zece avioane moderne. Aceste analogii ne ajută să vizualizăm imensitatea exploziei informatice şi să ne dăm seama de îngrijorările care rezultă din acest fenomen. Motoarele de căutare pe internet reprezintă singurul mecanism cu ajutorul căruia navigăm în avalanşa informaţională, de aceea nu ar trebui să le considerăm în mod greşit ca fiind un accesoriu opţional sau ca un instrument cu care localizăm, de exemplu, cea mai apropiată pizzerie. Motoarele de căutare sunt singurele şi cele mai puternice elemente ale cunoaşterii, ale sănătăţii şi, da, ale dezinformării. Atunci când vorbim despre căutarea pe web, primul motor care ne vine în minte este, desigur, Google. Nu este deplasat să afirmăm că Google a transformat internetul în ceea ce este el astăzi şi a dat naştere unei noi generaţii de oameni care sunt total diferiţi faţă de părinţii lor. Generaţia Baby Boomers ar putea fi cea mai în măsură să aprecieze acest lucru, de vreme ce membrii ei au trăit deja, ca şi copii, perioada rock’n roll-ului şi acum copiii lor experimentează fenomenul Google. Google a avut la bază algoritmi statistici. Dar tehnologiile de căutare care au la bază algoritmi statistici nu pot reflecta calitatea informaţiei pentru că informaţia de calitate superioară nu este întotdeauna populară, iar informaţia populară nu este întotdeauna de calitate superioară. Poţi colecta statistici la infinit, dar nu te poţi aştepta ca ele să producă un efect dincolo de cel preconizat.
BREŞĂ. Ineficienţa motoarelor de căutare de astăzi a creat o nouă industrie denumită "Search Engine Optimization" ("Optimizare pentru motoarelor de căutare"). Cu ajutorul ei se pun în aplicare strategii de poziţionare avantajoasă a paginilor web, strategii care nu respectă criteriile de popularitate ale motoarelor de căutare de tipul Google. Este o industrie de un miliard de dolari. Dacă ai suficienţi bani, pagina ta de internet poate fi plasată pe un loc mai bun decât alte multe pagini cu conţinut mai credibil sau cu informaţii mai calitative. De la apariţia Google, calitatea informaţiei nu a fost niciodată mai vulnerabilă pentru consumerism.
Calitatea informaţiei, ascunsă în umbra căutării web, va determina viitorul umanităţii, iar garantarea calităţii va avea nevoie de o abordare revoluţionară, de o breşă tehnologică mai degrabă decât de statistici. Această revoluţie se află în plină desfăşurare şi poartă denumirea de tehnologie semantică. Ea constă în "învăţarea" computerelor lumii să gândească, să vorbească, să răspundă... De exemplu, când un computer aude cuvântul "bill", va şti că în limba engleză există 15 înţelesuri diferite ale termenului. Când computerul aude sintagma "killed the bill", va deduce că "bill" nu poate fi asociat decât cu termenul de lege introdusă în Parlament, iar "kill" va fi asociat cu "opriţi". Pentru a ajunge la un nivel de performanţă în stăpânirea limbajelor prin algoritmii computerelor este nevoie de construirea unei ontologii, adică a unei hărţi a conceptelor interconectate şi a semnificaţiilor termenilor care reflectă relaţiile de tipul celor care există între conceptele "bill" şi "kill".
Construirea unei ontologii poate fi o sarcină uriaşă, care necesită depunerea unui efort comparabil cu alcătuirea unei enciclopedii. Multe companii aflate în faza iniţială de dezvoltare au acceptat această provocare. Rezultatul acestor eforturi rămâne de văzut. Dar cum poate un motor de căutare semantic să rezolve problema calităţii informaţionale? Simplu: prin precizie!
Traducerea şi adaptarea: Anca Aldea
Copyright: Project Syndicate, 2008.
www.project-syndicate.org
Citește pe Antena3.ro