Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cel mai mic tranzistor din lume deschide calea către computerele viitorului

Cel mai mic tranzistor din lume deschide calea către computerele viitorului

20 Feb 2012   •   16:11
Cel mai mic tranzistor din lume deschide calea către computerele viitorului

Expertii australieni in nanotehnologie au anuntat, duminica, obtinerea in laborator a celui mai mic tranzistor din lume: un atom unic de fosfor, care ar putea deschide calea spre computerele ele viitorului.

Combinand tehnici deja utilizate in productia industriala a semiconductorilor clasici cu un microscop "cu efect de tunel", cercetatorii au reusit sa plaseze cu o precizie fara precedent acest atom de fosfor in centrul unui strat de siliciu, materialul folosit cu predilectie pentru fabricarea cipurilor electronice.

A fost un veritabil tur de forta experimental, care le-a permis savantilor sa "tinteasca" un grup de sase atomi de siliciu si sa inlocuiasca unul dintre ei cu atomul de fosfor, cu o precizie superioara unei jumatati de nanometru (un nanometru este a milioana parte dintr-un milimetru).

Pana in prezent, precizia obtinuta pentru astfel de operatiuni era de ordinul a 10 nanometri, care reprezinta o marja de eroare inca destul de importanta pe scara atomica, afirma autorii acestui studiu, publicat, duminica, in revista Nature Nanotechnology.

"Aceasta pozitie individuala a atomului este cu adevarat primordiala, daca dorim sa putem sa o folosim intr-un computer cuantic, care ar oferi o rapiditate si o putere de calcul de neegalat', a explicat Martin Füchsle de la Centrul de informatica cuantica al Universitatii New South Wales din Sydney, citat de AFP.

Testele realizate de echipa coordonata de Michelle Simmons, care coordoneaza activitatea acestui renumit centru australian de cercetari stiintifice, au confirmat faptul ca atomul de fosfor joaca destul de bine rolul de tranzistor, precum aceia care sunt folositi in electronica clasica. El poate servi, de exemplu, de intrerupator sau amplificator al unui semnal electric.

Acest tranzistor atomic isi conserva si o parte din proprietatile lui cuantice, deschizand drumul spre punerea la punct a unor noi aplicatii. Fizica cuantica, aplicata la nivelul atomului, se indeparteaza intr-adevar de regulile si legile din fizica clasica, care se aplica la o scara mult mai mare.

Tehnica, inca experimentala, "ar fi deci deosebit de pertinenta pentru producerea tranzistorilor de siliciu la scara atomica, iar abordarea noastra ar putea fi folosita in ordinatoarele cuantice", afirma savantii australieni.

Este vorba abia de primul pas, au subliniat ei, "pentru a ajunge sa construim un computer (cuantic), trebuie sa plasam mai intai un numar mare de tranzistori atomici", unul dupa altul, a explicat Michelle Simmons.

Rezultatele studiului sunt insa incurajatoare si au demonstrat faptul ca "un dispozitiv construit dintr-un singur atom poate fi in teorie construit si controlat au ajutorul unor nanofibre".

Savantii australieni si cei americani, coordonati de Simmons, au reusit sa obtina primul nanofir din lume, compus din siliciu si fosfor, ce are o latime de patru atomi si o inaltime de un atom.

Acest nanofir este la fel de capabil sa conduca curentul electric, eficient, ca si banalul fir de cupru din cablurile electrice ale aparatelor noastre electromenajare.

Rezultatul este surprinzator, intrucat, potrivit fizicii cuantice, rezistenta unui nanofir ar trebui sa fie extrema, in teorie, si sa impiedice electronii sa circule liberi.