Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Celulele îmbătrânite, eliberatorii "băieţilor răi”

Celulele îmbătrânite, eliberatorii "băieţilor răi”

31 Ian 2009   •   00:00

Un studiu publicat în prima lună acestui an în revista Cell dezvăluie că, pe masură ce îmbătrânesc, celulele pierd controlul asupra membranei nucleare.

Această problemă, de altfel dependentă de vârstă, ar putea fi strâns legată de boli precum Parkinson şi Alzheimer, informează site-ul www.stiintaazi.ro.
Odată cu îmbătrânirea celulei, în nucleu pot pătrunde substanţe nocive prin porii membranei nucleare. Membrana nucleară reprezintă o membrană dublă, prezentă la toate celulele eucariote (celule cu nucleu separat prin membrană), cu rol de protecţie a nucleoplasmei şi a informaţiei genetice din nucleu. Aceasta este prevazută cu numeroşi pori, al căror rol constă în transportul substanţelor necesare în nucleu şi a ARN-ului (acid ribonucleic). Membrana permite intrarea proteinelor care menţin activitatea genelor, în timp ce substanţele nocive pentru nucleu rămân în afara ei.

Experimente pe viermi şi şobolani

Efectuând teste pe viermi mici şi şobolani, o echipă de oameni de ştiinţă a descoperit că proteinele care formează un por nuclear se află în aceeiaşi locaţie pentru tot restul vieţii celulei, fiind astfel una dintre cele mai longevive şi mai stabile părţi ale celulei. Aceşti pori nucleari nu sunt  nici înlocuiţi, nici reparaţi. Astfel, când sunt tinere, membranele nucleare resping anumite molecule nocive. Când sunt bătrâne, ele permit intrarea acestora în nucleu. Oamenii de ştiinţă consideră că această descoperire reprezintă un pas important în studierea bolilor neurodegenerative şi a îmbătrânirii creierului.

Subiecte în articol: medica