Legaturile sociale la serviciu nu raman fara efecte asupra sanatatii. Cu cat exista mai multa armonie, mai mult optimism, o concurenta loiala si bune intentii, cu atat sarcinile de serviciu ni se par mai usoare, le indeplinim mai bine, si cu mai mult spor, nu simtim acut "povara" lor, iar oboseala se poate transforma usor in satisfactie pentru ceea ce am reusit sa realizam in timpul zilei de lucru. Nu sunt vorbe mari, ci, probabil, cei care au parte de un asemenea mediu de lucru ar putea confirma aceste concluzii ce au reiesit dintr-un studiu realizat pe o perioada de 20 de ani de catre cercetatorii israelieni de la Universitatea din Tel Aviv. In atentia lor s-au aflat 820 de subiecti cu varste cuprinse intre 25 si 65 de ani, care au avut un program de lucru de 8,8 ore pe zi in medie. Subiectii au provenit dintr-o varietate de domenii profesionale, inclusiv din domeniile medical, tehnic, financiar sau din mediul muncitoresc. De asemenea, s-au analizat multi factori de influenta, de la originea sociala a subiectilor pana la comportamente si factori de risc psihologic, cum ar fi fumatul, obezitatea sau depresia. Nu in ultimul rand, in cadrul studiului s-a avut in vedere si relatia salariatilor cu superiorii lor.
"Ne petrecem cea mai mare parte a activitatilor noastre la serviciu si nu ne mai ramane prea mult timp pentru a ne intalni cu prietenii in zilele libere de la sfarsitul saptamanii. Locul de munca ar trebui sa fie un loc unde oamenii sa beneficieze de suportul emotional necesar", afirma coordonatorul studiului, doctorul Sharon Toker, de la Departamentul de Comportament Organizational al Graduate School of Business, din cadrul Universitatii Tel Aviv. "Locul de munca trebuie sa fie un loc unde oamenii trebuie sa beneficieze de suport emotional", a fost concluzia lui Toker, care a constatat ca majoritatea participantilor la studiu care au murit in timpul acestuia le lipsisera relatiile bune cu colectivul si cu superiorii sau avusesera relatii incordate cu acestia.
"Lipsa unui suport emotional la locul de munca duce la o probabilitate de 140% ca subiectii care au resimtit-o sa moara in cel mult 20 de ani de la incetarea activitatii, comparativ cu cei care au lucrat in medii bune, pozitive", a continuat Toker, precizand ca studiul demonstreaza ca perceptia sprijinului emotional este "cel mai puternic indicator al evolutiei starii de sanatate". Pe de alta parte, specialista israeliana constata cu regret ca, in timp ce angajatorii de astazi (nu toti – n.r.) incearca sa le creeze angajatilor un mediu bun pentru desfasurarea activitatii de zi cu zi, uneori, din diferite motive, proiectele de acest gen esueaza sau nu duc la rezultatele scontate, precum si faptul ca, in ciuda conceptului modern de "comunicare deschisa", multi angajati prefera comunicarea virtuala, prin e-mail-uri, retele de socializare, Messenger, SMS etc., care "alieneaza" comunicarea "vie".
Cercetatoarea enumera si cateva solutii pentru imbunatatirea relatiilor "pe viu" in cadrul mediului profesional. Astfel, ea afirma ca, pentru a face din activitatea la serviciu un prieten al sanatatii, cel mai bun ar fi un coltisor unde oamenii sa ia o mica pauza si sa socializeze la o ceasca de cafea si "un pahar de vorba" (fara sa exagereze insa cu pauze "lungi si dese!" – n.r.), iar in relatia cu sefii, mici prilejuri de intalniri si activitati neoficiale. Buna ar fi, dupa parerea lui Sharon, mai ales pentru cei care se exprima mai usor online, si o retea sociala virtuala interna, de tip Facebook. De mare ajutor este si un program de asistenta psihologica, la care cei interesati sa apeleze cand au nevoie pentru a-si exprima, in deplina confidentialitate, toate temerile, nemultumirile si alte probleme care ii framanta sau care le afecteaza pozitia la locul de munca si de unde sa primeasca sfaturile bune si calificate pentru rezolvarea acestor probleme.
Desigur, sistemul este intotdeauna perfectibil si adaptabil la specificul fiecarui loc de munca si fiecarei societati. Important este sa functioneze in asa fel incat sa-si atinga scopul urmarit: sanatate fizica si psihica, viata lunga si, de ce nu, mai multa placere chiar si pentru sarcinile grele si nesuferite si, nu in ultimul rand, mai multa productivitate.