x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Colegi buni, viaţă lungă

Colegi buni, viaţă lungă

de Sînziana Stancu    |    09 Aug 2011   •   21:00
Colegi buni, viaţă lungă

Legaturile sociale la serviciu nu ra­man fara efecte asupra sanatatii. Cu cat exista mai multa armonie, mai mult optimism, o concurenta loiala si bune intentii, cu atat sarcinile de serviciu ni se par mai usoare, le indepli­nim mai bine, si cu mai mult spor, nu simtim acut "povara" lor, iar oboseala se poate transforma usor in satisfactie pentru ceea ce am reusit sa realizam in timpul zilei de lucru. Nu sunt vorbe mari, ci, probabil, cei care au parte de un asemenea mediu de lucru ar putea confirma aceste concluzii ce au reiesit dintr-un studiu realizat pe o perioada de 20 de ani de catre cercetatorii is­ra­e­lieni de la Universitatea din Tel Aviv. In atentia lor s-au aflat 820 de su­biecti cu varste cuprinse intre 25 si 65 de ani, care au avut un program de lucru de 8,8 ore pe zi in medie. Su­bi­ec­tii au provenit dintr-o varie­tate de do­menii profesionale, inclusiv din do­meniile medical, tehnic, fi­nanciar sau din mediul muncitoresc. De ase­menea, s-au analizat multi factori de influenta, de la originea sociala a subiectilor pana la comportamente si factori de risc psihologic, cum ar fi fu­ma­tul, obezitatea sau de­presia. Nu in ultimul rand, in ca­drul stu­diului s-a avut in vedere si re­latia sa­lariatilor cu superiorii lor.

"Ne petrecem cea mai mare parte a activitatilor noastre la serviciu si nu ne mai ramane prea mult timp pentru a ne intalni cu prietenii in zi­le­le libere de la sfarsitul saptamanii. Lo­cul de munca ar trebui sa fie un loc unde oamenii sa beneficieze de su­­portul emotional necesar", afirma coordonatorul studiului, doctorul Sharon Toker, de la Departamentul de Comportament Organizational al Graduate School of Business, din ca­drul Universitatii Tel Aviv. "Locul de munca trebuie sa fie un loc unde oa­me­nii trebuie sa beneficieze de suport emotional", a fost concluzia lui Toker, care a constatat ca majorita­tea participantilor la studiu care au mu­rit in timpul acestuia le lipsisera re­latiile bune cu colectivul si cu supe­ri­orii sau avusesera relatii incordate cu acestia.

"Lipsa unui suport emotional la locul de munca duce la o probabilitate de 140% ca subiectii care au resimtit-o sa moara in cel mult 20 de ani de la incetarea activitatii, comparativ cu cei care au lucrat in medii bune, pozitive", a continuat Toker, pre­cizand ca studiul demonstreaza ca perceptia sprijinului emotional este "cel mai puternic indicator al evo­lutiei starii de sanatate". Pe de alta parte, specialista israeliana constata cu regret ca, in timp ce angajatorii de astazi (nu toti – n.r.) incearca sa le creeze angajatilor un mediu bun pentru desfasurarea activitatii de zi cu zi, uneori, din diferite motive, pro­iec­te­le de acest gen esueaza sau nu duc la rezultatele scontate, precum si faptul ca, in ciuda conceptului mo­dern de "comunicare deschisa", multi an­gajati prefera comunicarea virtuala, prin e-mail-uri, retele de so­ci­a­li­za­re, Messenger, SMS etc., care "alieneaza" comunicarea "vie".

Cercetatoarea enumera si cateva so­lutii pentru imbunatatirea relatiilor "pe viu" in cadrul mediului profe­sio­­nal. Astfel, ea afirma ca, pentru a face din activitatea la serviciu un prie­ten al sanatatii, cel mai bun ar fi un col­tisor unde oamenii sa ia o mica pa­u­za si sa socializeze la o ceasca de cafea si "un pahar de vorba" (fara sa exagereze insa cu pauze "lungi si dese!" – n.r.), iar in relatia cu sefii, mici prilejuri de intalniri si activitati ne­o­ficiale. Buna ar fi, dupa parerea lui Sharon, mai ales pentru cei care se ex­prima mai usor online, si o retea so­ci­a­la virtuala interna, de tip Facebook. De mare ajutor este si un program de asistenta psihologica, la care cei interesati sa apeleze cand au n­e­voie pentru a-si exprima, in deplina confidentialitate, toate temerile, ne­multumirile si alte probleme care ii framanta sau care le afecteaza pozitia la locul de munca si de unde sa pri­meas­ca sfaturile bune si calificate pentru rezolvarea acestor probleme.

Desigur, sistemul este intotdeauna perfectibil si adaptabil la specificul fiecarui loc de munca si fiecarei societati. Important este sa func­ti­­o­ne­ze in asa fel incat sa-si atinga sco­pul urmarit: sanatate fizica si psihica, via­ta lunga si, de ce nu, mai multa pla­cere chiar si pentru sarcinile grele si nesuferite si, nu in ultimul rand, mai multa productivitate.

×
Subiecte în articol: psihologie