Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Publicul larg, invitat să ofere sugestii pentru denumirea corpurilor cereşti

Publicul larg, invitat să ofere sugestii pentru denumirea corpurilor cereşti

16 Aug 2013   •   18:59
Publicul larg, invitat să ofere sugestii pentru denumirea corpurilor cereşti

Instituţia internaţională care oferă numele corpurilor cereşti a anunţat că publicul larg este invitat să ofere sugestii atunci când vor avea loc noi descoperiri astronomice.

Înfiinţată în 1919, Uniunea Astronomică Internaţională, cu sediul la Paris, are 11.000 de membri din peste 90 de ţări şi este singura care poate decide ce denumire este dată unui corp ceresc nou descoperit.

Cei interesaţi să ofere sugestii de nume le pot trimite la adresa de mail: iaupublic@iap.fr.

Totuşi, instituţia a oferit un ghid în urma căruia sugestiile vor fi luate în calcul.

● Numele nu trebuie să aibă mai mult de 16 caractere;

● Este de preferat ca numele să fie compus dintr-un singur cuvânt;

● Numele trebuie să fie uşor de pronunţat în cât mai multe limbi posibil;

● Numele nu trebuie să fie obscen sau insultător pentru o cultură anume;

● Numele nu trebuie să fie asemănător cu alte nume date obiectelor cereşti;

● Numele date de obicei animalelor de casă sunt neindicate;

● Numele înaintate doar din raţiuni de marketing nu sunt permise.

Această deschidere pentru public vine după ce Uniunea Astronimică Internaţională a fost criticată de William Shatner, actorul care a interpretat rolul căpitanului James Kirk în seria originală din Star Trek.

Shatner iniţiase o campanie pe Twitter, la care s-au alăturat peste 100.000 mii de fani, pentru ca unul dintre cei doi sateliţi naturali recent descoperiţi ai planetei Pluto să fie denumit Vulcan (în universul Star Trek, Vulcan este planeta ofiţerului ştiinţific Spock, de pe puntea navei Enterprise).

Regulile impun ca planetele şi sateliţii naturali din sistemul solar să poarte denumiri inspirate din mitologia greacă sau romană, Shatner susţinând că denumirea "Vulcan" (zeul focului la grecii antici) este perfectă, dat fiind că Vulcan, ale cărui cuptoare de fierar se credau că sunt vulcanii, are suficiente tangenţe cu Pluto (Pluton, zeul roman a lumii subpământene).

Uniunea Astronomică Internaţională a preferat, însă, denumirile Charon şi Styx pentru cele două luni. Denumirea "Vulcan" a fost respinsă pentru că fusese deja propusă pentru o planetă ipotetică care ar fi existat între soare şi planeta Mercur.

Între timp s-a lămurit că acea planetă nu există, însă termenul "vulcanoid" este în continuare folosit pentru asteroizii care orbitează planeta Mercur.

Decizia instituţiei l-a dezamăgit pe Shatner, care a afirmat că nu se aştepta să fie trădat tocmai de "tocilarii" care au fost mereu fani Star Trek.

Publicul larg este invitat, însă, să propună un nume pentru un alt satelit natural descoperit recent, ce orbitează planeta Neptun şi care este denumit momentan S/2004 N 1.