Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Meteoritul căzut la Celiabinsk a intrat în atmosfera terestră cu o energie echivalentă cu cea a 500.000 de tone de TNT (VIDEO)

07 Noi 2013   •   10:09

Corpul ceresc căzut în februarie în orașul rus Celiabinsk avea un diametru de circa 19 metri și o masă de 12.000 de tone, apreciază cercetătorii care i-au reconstituit caracteristicile și traiectoria pe baza numeroaselor înregistrări video realizate de amatori și postate pe internet, relatează AFP, citată de Agerpres.

Meteoritul a intrat în atmosfera terestră cu o energie echivalentă cu cea a 500.000 de tone de TNT (trinitrotoluen) și, deși a rănit peste 1.000 de persoane, pagubele ar fi fost mult mai importante dacă nu s-ar fi fragmentat de mai multe ori înainte de a atinge solul, potrivit unui studiu publicat miercuri în revista britanică Nature. Între altele, analiza acustică a înregistrărilor indică faptul că au avut loc nu mai puțin de 11 fragmentări, iar la 29 km de sol meteoritul inițial 'se rupsese deja în circa 20 de bucăți de rocă având fiecare în jur de 10 tone'.

Un alt studiu internațional publicat simultan în revista americană Science apreciază că doar 4 până la 6 tone din meteoritul inițial au 'supraviețuit' intrării în atmosfera Pământului. '76% din meteorit s-a evaporat, iar cea mai mare parte din ce rămăsese s-a transformat în praf', susțin cercetătorii citați de Science.

Nu miile de bucăți de rocă cerească ajunse pe sol au fost cele care au provocat răniți și pagube în oraș, ci unda de șoc generată de dezintegrarea meteoritului.

Luna trecută, cercetători ruși au anunțat că au scos la suprafața lacului Cebarkul, din apropiere, un fragment uriaș din meteorit, cântărind peste 570 de kilograme.

Analize efectuate de astronomi cehi și canadieni care au participat la studiu au arătat că meteoritul de la Celiabinsk avusese o orbită 'foarte asemănătoare' cu asteroidul 1999 NC43, cu diametrul de 2 km, identificat la 14 iulie 1999 și considerat o potențială amenințare pentru Terra. 'Sunt șanse de circa 1 la 10.000 ca proximitatea acestor orbite să fie o simplă întâmplare', notează astronomii, dând de înțeles că probabil meteoritul de la Celiabinsk și NC43 au făcut parte la un moment dat din același corp ceresc.

Potrivit specialiștilor, aproape 100 de tone de resturi de meteoriți cad zilnic pe Terra, fiind însă deja în cea mai mare parte sub formă de praf când ajung la sol. În plus, în 85% din cazuri, aceste resturi sfârșesc cursa în oceanele care acoperă cea mai mare parte a suprafeței terestre. Așadar, se întâmplă foarte rar ca un meteorit să cadă într-o zonă locuită și încă și mai rar să rănească sau să omoare oameni.