Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Veste bună pentru fanii SF: NASA a descoperit primul sistem stelar asemănător celui din Star Wars

31 Aug 2012   •   07:17

NASA a anuntat ca a descoperit, cu ajutorul telescopului Kepler, un sistem stelar binar foarte asemanator cu cel din celebra serie de filme Star Wars.

Astfel de sisteme stelare binare au o imortanta deosebita pentru fanii curentului SF, cu atat mai mult cu cat Tatooine, planeta de origine a personajului Luke Skywalker orbiteaza in jurul unei stele binare, scrie descopera.ro.

Noul sistem planetar, a fost denumit Kepler-47 si este situat in constelatia Cygnus, la circa 5.000 ani lumina de Terra. Este compus dintr-o pereche de stele care trec una pe langa alta la un interval de 7,5 zile.

O stea este asemenea Soarelui, in timp ce cealalta atinge doar o treime din marimea perechii sale si emite de 175 ori mai putina lumina.

In jurul acestor stele orbiteaza o planeta interioara al carei diametru este de trei ori mai mare decat al Terrei, precum si o alta planeta exterioara care este putin mai mare decat Uranus.

Planeta interioara, denumita Kepler-47b face o rezolutie completa la 49 zile, in timp ce planeta exterioara Kepler-47c, are nevoie de 303 zile. Orbita planetei exterioare este situata in asa numit-a "zona locuibila", o zona din jurul unei planete, unde nu este prea rece sau prea fierbinte pentru ca apa sub forma lichida sa persiste pe suprafata planetei respective.

Cu toate ca in apropiere este o planeta gigantica gazoasa, unde viata este putin probabila, noua descoperire demonstreaza ca aceste planete "circumbinare" pot exista in zone locuibile. Un singur sistem circumbinar a mai fost descoperit ulterior, dar acesta este primul exemplu de mai mult de o singura planeta in apropierea unei perechi de stele.

Se crede ca perturbatiile gravitationale genereate de stelele binare pot fie "arunca" planetele din sistem, sau le pot trimite spre coliziuni devastatoare.

"Kepler-47 ne arata ca arhitectura tipica planetara, cu planete multiple in orbite coplanare, se poate forma in jurul a doua stele. Am invatat ca planetele circumbinare pot fi precum planetele din sistemul nostru solar, dar cu doi sori", declara Joshua Carter din cadrul Centrului de Astrofizici Harvard-Smithsonian.

"Kepler-45c nu pare sa aiba conditii propice vietii, dar are doua luni mari, iar acestea pot fi lumi deosebit de interesante", declara si profesorul William Welsh din cadrul Universitatii din San Diego.