x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Black Friday de România: o zi de shopping cât o lună

Black Friday de România: o zi de shopping cât o lună

de Alexandru Radescu    |    25 Noi 2012   •   18:34
Black Friday de România: o zi de shopping cât o lună
Sursa foto: Cornel Putan/Intact Images

Între “cererea insaţiabilă a consumatorilor faţă de produse cu preţuri mici” şi scumpirile înainte de reduceri
În bazinul istorico-geografic unde “totul e posibil”, după vorbele maliţioase ale unui politician francez, până şi ziua aia specială de vineri negricioasă, a reducerilor (23 noiembrie în acest an) s-a dilatat enorm. La Orange, de exemplu, Black Friday s-a întins pe toată săptămâna (19-25), operatorul afişând reduceri de până la 90% la o serie de produse disponibile online (smartphone, tabletă, gps, huse, carcase etc.). La marii retaileri din electro-IT, precum Altex sau Flanco, BF a cuprins întregul week-end.

Conform unui studiu Daedalus, publicat înainte de startul oficial al competiţiei consumeriste contra-cronometru, peste 4 milioane de români auziseră de această campanie iar dintre aceştia 59,3%, respectiv 2,43 milioane, erau interesaţi să facă achiziţii, de la laptopuri, aspiratoare şI cosmetice şI până la aparate foto, televizoare sau...vacanţe.

Să vedem însă cum a arătat ziua de vineri, în special după îmbulzeala online care a produs, inevitabil şI blocaje ale site-urilor.

eMAG, unul dintre site-urile blocate, pentru câteva zeci de minute, a anunţat că a avut peste 1,2 milioane de vizite şi 70.000 de comenzi, pentru circa 100.000 de produse, până la ora prânzului. În magazinele Altex şi Media Galaxy s-au înregistrat vânzări de 15 ori mai mari faţă de o zi obişnuită, aşteptările fiind peste valoarea estimată iniţial, de 5 milioane de euro. Nici site-ul Altex nu a rezistat asaltului după reduceri,  internauţii răbufnind pe forumuri sau facebook, în prima parte a zilei.

La Flanco, până la ora 18:00, peste 70.000 de clienţi au cumpărat cel puţin un produs din magazinele sale, ceea ce a făcut ca vânzările sa ajungă la nivelul dintr-o lună medie.

În “hora promoţiilor” a intrat şI F64 Studio, cel mai important magazin specializat foto-video. Potrivit reprezentanţilor companiei, traficul pe site (tot în ziua de 23 noiembrie) a depăşit estimările iniţiale, creşterea fiind de 20 de ori mai mare decât în mod obişnuit, lucru remarcat în diverse modalităţi de exprimare (pe reţele sociale), de potenţialii clienţi. Reducerile au mers până la 50% (de la DSLR-uri până la obiective şI accesorii), întinzându-se pe tot week-end-ul.

În mod evident, avalanşa de public a urmărit procentele de reduceri afişate pe întinse game de produse. Din păcate însă nu toţi potenţialii clienţi au avut inspiraţia unor capturi foto pe site-uri sau marcaje la produse de raft, cu câteva săptămâni înainte de Black Friday. Cei care au făcut însă au avut surpriza să constate o uşoară scumpire a unor produse, înainte de reducerea finală, imagini care încă circulă pe Facebook. Evident, acest lucru nu se poate transforma într-o generalizare, dar spune multe despre politicile de business de aici, de la “Porţile Orientului”, cum în mod nefericit se exprima cândva un politician francez.

Cu origini pe tărâm nord-american, “Black Friday” marchează debutul cumpărăturilor “de Craciun” în SUA, fiind prima vineri după Ziua Recunoştiinţei. De regulă, magazinele oferă cele mai mari reduceri de preturi iar cozile la mall sau hypermarket se formează din timpul nopţii. Se estimează că 75% dintre americani iau cu asalt magazinele in căutarea promoţiilor.

Proteste şI greve americane
Grevele angajaţilor din magazinele Walmart, ameninţările cu pistolul proferate de un bărbat nervos care stătea la coadă şi bătăile izbucnite între bande rivale într-un mall nu au reuşit să deturneze atenţia cumpărătorilor americani de la reducerile oferite de Black Friday 2012, în SUA, după cum observa Huffington Post, citat de Mediafax.

În aproximativ 100 de oraşe din 46 de state americane, joi şi vineri, protestatarii Walmart erau salutaţi prin claxoane şi semne ale victoriei, în semn de solidaritate, de către persoanele care treceau prin faţa acestor magazine. Motivul protestelor: salariile mici, lipsa beneficiilor şi ceea ce ei denumesc "modelul Walmart de pedepsire" a angajaţilor care încearcă să se organizeze. Cu toate acestea, într-un comunicat de presă emis vineri, compania a anunţat că a vândut 1,3 milioane de televizoare, 1,8 milioane de prosoape şi 250.000 de biciclete, până la ora prânzului.

×
Subiecte în articol: Black Friday