x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Cand jocurile devin tap ispasitor

Cand jocurile devin tap ispasitor

08 Iul 2004   •   00:00

Juristi, organizatii neguvernamentale si politicieni americani vor sa puna la index o serie de jocuri electronice. Este vorba de "jocuri violente care distrug o intreaga generatie".

ALEXANDRU RADESCU

Un politician democrat, Mary Lou Dickerson, este autorul unui proiect de lege in care se cere interdictia vanzarilor unor anumite jocuri catre copii. Riposta a venit imediat din partea presedintelui Asociatiei de Soft de Divertisment, Douglas Lowenstein. Acesta se intreba, retoric, de ce s-ar interzice minorilor sa cumpere un joc "violent" precum "Resident Evil", din moment ce aceeasi masura nu se aplica in cazul achizitionarii filmelor "Passion of the Christ" sau "Kill Bill". Gaz peste foc a turnat insa un soldat american din Irak, care ar fi declarat ca participarea la o ambuscada l-a facut sa se simta ca in timpul jocului "Grand Theft Auto", se arata intr-un material CNN.com.

CAZUL "COLUMBINE". In ultimii ani s-au succedat prin presa americana o serie de rapoarte care incercau sa demonstreze imensul potential negativ pe plan psihologic al unor jocuri pe calculator, dar si consecintele "consumului" acestor distractii virtuale. Astfel, prin 2000 a aparut un studiu alcatuit de mai multe organizatii, intre care si aceea care grupa asociatii medicale, pediatrice si psihiatrice. In dosarul respectiv se spunea ca impactul negativ al jocurilor electronice este mai periculos decat in cazul televiziunii, al filmelor si al muzicii.

Tot in 2000, autoritatile de la Wahington au facut public un studiu al Departamentului Sanatatii, legat de aceasta controversa. Conform acestui raport, nu ar exista nici un temei stiintific care sa sustina ideea conform careia violenta unor jocuri video ar duce la violenta din viata reala. Peste aceste rapoarte sta cazul "Columbine", cand doi adolescenti pasionati de jocul "Doom" au impuscat mai multi elevi in 1999. In plus, anul trecut doi frati au impuscat un motoclist in Tennessee, la proces declarand ca au fost inspirati de jocul "Grand Theft Auto". Multe jocuri "violente" sunt si in Romania, inclusive "Grand Auto Theft", "Doom" sau "Painkiller". Dar, dupa cum spunea si Silviu Stroe, presedintele Profesional Gamers League, la noi in tara n-a existat pana acum nici un fel de initiativa impotriva vreunui joc electronic. Pe de alta parte, e greu de demonstrat ca vreun joc ar produce un "scurtcircuit" care sa transforme pe cineva intr-un dement care sa-si impuste colegii de scoala.

CINE E DE VINA? Unul dintre cercetatorii americani implicati in aceste dezbateri este profesorul Craig Anderson, de la Iowa State University. "Violenta media este doar unul dintre factorii care contribuie la violenta societatii, si cu siguranta, nu este cel mai important", a scris Anderson intr-un studiu, facand trimitere la "factorii de risc" ai societatii americane, adica saracia, abuzurile si neglijentele de tot felul care inca de prin anii ’50 au inspirat filme, precum "Rebel fara cauza".

×
Subiecte în articol: IT