x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Cyber-raliu in desert

Cyber-raliu in desert

de Alexandru Radescu    |    14 Iun 2005   •   00:00
Cyber-raliu in desert

Masinile cu computer pe post de sofer se pregatesc pentru o noua competitie in desert.

"Marea cursa" a masinilor cu sofer-computer prin Desertul Nevada se pregateste pentru editia a doua. Anul trecut insa, nici un vehicul nu a reusit sa termine competitia. Pentru editia din 2005, organizata tot de un departament al Pentagonului, marele premiu s-a dublat: doua milioane de dolari.

In martie 2004, "Marea cursa" a fost un esec pentru echipaje, dar si pentru DARPA (The Defense Advanced Research Projects Agency), nici un vehicul autonom (de teren) neputand sa strabata traseul din Desertul Nevada. Masinile cu computer de bord s-au impotmolit pe traseu, demonstrand ca mai este drum lung pana la "marea robotizare". Unele modele nu au reusit sa-si mentina "ghidajul", altele s-au incurcat printre diferitele obstacole. De fapt, nici un vehicul nu a mers mai mult de 10 kilometri, unele dintre modele neputand nici sa plece de la start.

Aidoma programului de anul trecut, "Grand Challenge" va beneficia de o "semifinala" in Fontana-California (in luna septembrie), de unde 20 de vehicule cu sofer-computer se vor putea intrece pentru marele premiu. Traseul, care este unul desertic, masoara 320 de kilometri (care trebuie parcursi in maximum 10 ore), iar finala se va desfasura la inceputul lui octombrie.

Din cele 118 echipe inscrise in competitia din acest an, 40 au ramas pentru "semifinala" din septembrie.

TERRAMAX. Unul dintre putinele modele care reapar si anul acesta in "Marea cursa" este TerraMax, produs Oshkosh Truck Corporation, in cooperare cu Rockwell Collins si cu Universitatea din Parma (Italia). Proiectantii spun ca au imbunatatit sistemul de navigare si acela de evitare a obstacolelor. TerraMax are sase computere la bord, cinci camere video digitale, trei receivere GPS si a fost dezvoltat dupa o platforma folosita de Marine Corps pentru vehicule din Afganistan si din Irak. (www.terramax.com)

COMPETITIA NIPONA. Anul trecut, previziunile pesimiste ale expertilor americani in robotica au fost confirmate de rezultatele Grand Challenge. Intre timp insa, tehnologia a progresat enorm, daca observam macar inovatiile in domeniu pe care le dezvaluie japonezii. Pe de alta parte, unii analisti din domeniu considera ca americanii au initiat acest gen de proiecte pentru a-i prinde din urma pe japonezi. Totusi, specialistii de la DARPA (unul din centrele americane care se ocupa si cu dezvoltarea de proiecte militare in robotica) se arata multumiti de proiectele cu care au venit diversii competitori.

"Suntem incantati de performantele pe care le-au aratat pana acum noile modele. Dezvoltarea vehiculelor de teren autonome arata ca "Grand Challenge" a stimulat diverse echipe de ingineri si cercetatori", a declarat intr-o conferinta de presa directorul DARPA, Anthony Tether.

ISTORIC 2004
Anul trecut, faza semifinala a competitiei (pe un traseu mai usor si fara multe obstacole) a fost castigata de un vehicul-robot, creatie a unei echipe de la Universitatea Carneggie Melon din Pittsburgh. Vehiculul, botezat Sandstorm (Furtuna de nisip), era o investitie de peste trei milioane de dolari si avea la baza Jeep-ul Hummer. Conform datelor aparute pe un site oficial, aceasta echipa nu s-a mai aratat interesata de competitie in acest an.
×
Subiecte în articol: IT