Studiile de piaţă plasează GPS-ul printre tehnologiile cu cea mai mare creştere în vînzări. Piaţa românească de profil creşte cu 50% în acest an ca volum. Ieri s-a lansat primul brand românesc de sisteme de navigaţie.
Studiile de piaţă plasează GPS-ul printre tehnologiile cu cea mai mare creştere în vînzări. Piaţa românească de profil creşte cu 50% în acest an ca volum. Ieri s-a lansat primul brand românesc de sisteme de navigaţie.
Pe o piaţă în creştere, estimată în 2008 la 15 milioane de euro şi cu vînzări de aproximativ 50.000 de unităţi, îşi face apariţia în peisajul local şi primul brand românesc de sisteme de navigaţie: Smailo. Lansat de Arobs Transilvania, dispozitivul asamblat în Taiwan are un ecran tactil de 4,3 inci, soft de navigare iGo, sistem de operare Windows CE, memorie internă 64 MB, card SD 2GB, autonomia bateriei 3 ore, greutate 202 grame, dimensiuni 121 x 84 x 28 mm. Modelul care conţine hărţile Europei de Est este disponibil la 699 de lei, în timp ce modelul cu toate ţările Europei poate fi achiziţionat la 799 de lei. “Sperăm să vindem 10.000 de unităţi pînă la sfîrşitul anului”, a declarat ieri Voicu Oprean, director general Arobs, modelul Smailo necesitînd o investiţie de 200.000 de euro. Conform unor estimări locale, Mio este lider de piaţă – cu o cotă de 60%, fiind urmat de Garmin – cu aproximativ 20%.
COMPETIŢIE. Ultimele sisteme de navigaţie lansate în România sînt modele Evolio care conţin locaţii ale camerelor radar şi de supraveghere trafic. Software-ul GPS-urilor are o bază de date cu 31.700 de camere radar fixe şi de supraveghere din toată Europa, respectiv 346 în România. Conducătorul auto este avertizat automat de GPS, cu condiţia ca acesta să fie în modul Navigare, cu minimum 500 de metri înainte de a intra în raza de acţiune a dispozitivelor de tip radar. Din partea Garmin, cel mai ieftin model “civil” pe piaţa românească se comercializează cu 560 de lei, iar cel mai scump ajunge la 2.260 de lei. “Estimăm o creştere a pieţei de 50% în acest an, pe fondul îmbunătăţirii hărţilor, dar şi prin pătrunderea unor noi producători, factor care va segmenta şi mai mult piaţa”, a arătat directorul Arobs.
La nivel mondial, piaţa sistemelor de navigaţie este dominată de TomTom şi Garmin, care deţin 50% din vînzări. Anul trecut, piaţa globală (PND, smartphone, PDA) a crescut cu aproximativ 490%, conform unui raport NPD Group.
alex.radescu@jurnalul.ro