Google lucrează la elaborarea un sistem de plăţi online care să permită publicaţiilor perceperea unei taxe de la cititori, pentru accesarea articolelor publicate în ediţiile electronice.
Potrivit Nieman Journalism Lab, care are sediul în campusul Universităţii Harvard, Google ar fi prezentat deja proiectul organizaţiei Newspaper Association of America, după ce aceasta a solicitat companiilor specializate în domeniu propuneri de sisteme de plată a conţinutului online
Google dezvoltă o platformă de microplăţi care va fi disponibilă "atât pentru proprietăţile Google, cât şi pentru terţi, pe parcursul următorului an". Sistemul, o extensie a Google Checkout, va reprezenta o nouăopţiune pentru industria presei, care ia în calcul introducerea de taxe pentru conţinutul online.
Documentul remis de Google asociaţiei americane a ziarelor prezintă "viziunea unui ecosistem de conţinut premium" care include abonamente pe mai multe site-uri de ştiri, acces pe site-uri terţe, acces la căutări şi diverse variante de plăţi.
"Google consideră că trebuie să existe un internet deschis, care aducă beneficii tuturor utilizatorilor şi editorilor. Cu toate acestea, «deschis» nu trebuie să însemne gratuit. Considerăm că materialele online pot fi subiectul mai multor modele de afaceri, inclusiv conţinut accesibil numai pe bază de abonament", se arată în propunerea Google, preluată de AFP.
Într-un paragraf al planului referitor la "modelul de afaceri", Google sugerează că veniturile ar putea fi împărţite după modelul iTunes App Store sau Android Market, care percep 30% din veniturile obţinute.
Google Checkout - serviciul care ar putea fi extins pentru a acoperi plata de conţinut online - a fost în centrul a numeroase discuţii referitoare la transformarea într-o platformă de microplăţi care să rivalizeze cu sistemul PayPal al eBay.
În acelaşi timp, Nieman Journalism Lab şi-a exprimat, pe site-ul său (www.niemanlab.org) surpriza în ceea ce priveşte faptul că Google vrea să îşi ofere serviciile instituţiilor media, având în vedere "relaţia fragilă" pe care o are cu acestea.
Faptul că Google nu are o relaţie foarte bună cu presa este confirmat şi de numărul foarte mare de publicaţii care critică Google News, agregatorul de ştiri al Google care redirijează cititorii către conţinutul online al publicaţiilor, fără a le oferi însă acestora niciun fel de compensaţii. La rândul său, Google consideră că face un serviciu publicaţiilor, prin redirecţionarea de trafic către site-urile acestora.
Luna trecută, News Corp., companie condusă de Rupert Murdoch, a purtat discuţii cu editorii marilor cotidiene americane, inclusiv cu cel al New York Times, în legătură cu posibilitatea dezvoltării unui consorţiu care să perceapă taxe pentru accesul la conţinutul online al ziarelor.
Citește pe Antena3.ro