Cei doi candidati la postul suprem de la Casa Alba, George W. Bush si John Kerry, au gasit o varianta mult mai pragmatica pentru strangerea de fonduri necesare campaniei electorale: site-urile de pe net.
ALEXANDRU RADESCU
Unchiului Sam ii place ca nepotii care "se bat" pentru biroul oval de la Casa Alba sa aiba conturi bancare cat mai solide. Nu de alta, dar competitia este dura, de lunga durata, iar America este chiar tara marketingului politic.
MINA DE AUR. Dupa cum spune Michael Waldman, fost consilier al lui Bill Clinton, "Internetul a fost transformat de catre Partidul Democrat intr-o mina de aur in strangerea de fonduri pentru campania electorala. Nimeni nu banuia ceea ce urma sa se intample".
UN PROMOTOR INVINS. Promotorul acestei noi "politici financiare" este democratul Howard Dean. In 2003, staff-ul sau observase ca marile organizatii nonprofit ale Americii prezentau rapoarte despre donatiile care se faceau prin Internet, in continua crestere din punct de vedere al frecventei, dar si al sumelor oferite.
Cu alte cuvinte, "voluntarii" declansau o campanie de strangere de fonduri pe Internet cu ocazia unui eveniment precis din calendarul politic al candidatului. Aceasta idee s-a dovedit de-a dreptul geniala: pentru un eveniment din iunie 2003, Dean a strans, intr-o zi, 800.000 de dolari, iar in februarie 2004, un alt eveniment i-a adus intr-o singura zi, 475.000 de dolari. Aceasta idee de marketing politic nu garanteaza victoria in alegeri, Howard Dean nereusind sa ajunga in finala cu Bush.
IDEE VALABILA. Cei doi candidati ramasi in cursa pentru Casa Alba, George Bush si John Kerry, au preluat strategia strangerii de fonduri prin intermediul Internetului. Fiecare din cei doi candidati si-a modificat site-ul pentru a fi cat mai atractiv internautilor, moda "jurnalului" nelipsind din paginile web. In ceea ce priveste sectiunea "donatii", cei interesati pot opta intre mai multe variante: sume fixe, "cote" lunare, cu precizari clare asupra utilizarii cartilor de credit.
BUSINESS
Dupa ce a implicat compania software Convio in campania sa electorala, democratul Dean a reusit sa stranga on-line nu mai putin de 3,5 milioane de dolari in primele 90 de zile de la "restructurarea" site-ului sau.Dupa aceasta performanta cu Howard Dean, Convio si-a vandut soft-ul "electoral" altor participanti la campania prezindentiala, dar a colaborat si in cadrul unor campanii politice locale, se arata intr-un material Austin.bizjournals.com. Convio furnizeaza diverse servicii si software specializat pentru site-urile organizatiilor nonprofit care vor sa-si optimizeze politica de strangere de fonduri on-line.