Din 14 mai, intră în vigoare decizia privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.
Astfel, operatorii de telefonie au obligaţia de a-şi informa mai bine clienţii cu privire la serviciile oferite şi la tarifele practicate, iar aceştia din urma vor putea lua o decizie corectă şi adecvată nevoilor proprii. Toţi cei care vor intra în magazinele sau punctele de lucru proprii sau din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferă servicii de telefonie pe bază de abonament, vor putea citi pe un afiş expus în locuri usor accesibile şi vizibile pentru public, care sunt drepturile lor de informare în calitate de utilizatori ai serviciilor de telefonie.Potrivit unei hotărâri a Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), personalul de vânzări al operatorilor trebuie să comunice clientului, verbal sau, dacă acesta solicită, în formă tiparită ori electronică, înainte de încheierea contractului, cel puţin următoarele informaţii: planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe întreaga perioadă contractuală iniţiala, precizând serviciile incluse, abonament lunar, extra-opţiuni, conectare/instalare, echipament terminal achiziţionat etc., după caz, cu toate taxele incluse.
De asemenea, trebuie communicate şI tarifele aplicabile pentru acces şi pentru apelurile naţionale, tarifele pentru apelurile efectuate în orele de vârf/în afara orelor de vârf şi condiţiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus; durata minimă a contractului, precum şi condiţiile de încetare a contractului înainte de termen şi penalităţile aplicabile, dacă este cazul.
Pe parcursul derulării contractului, utilizatorul final va avea dreptul de a solicita şi de a primi o factură detaliată, în care se vor regăsi informaţii referitoare cel puţin la perioada de tarifare, tarifele percepute, gratuităţile/ reducerile de care abonatul a beneficiat, lista completă a apelurilor efectuate şi recepţionate precum şi durata acestora.
În cazul în care contractul pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului este prelungit automat, iar rezilierea sa ulterioară de către abonat presupune plata unor penalităţi, operatorii vor trebui să îşi informeze abonaţii prin intermediul facturii sau prin intermediul unui SMS, despre data la care expiră contractul şi data-limită până la care abonatul poate cere să nu i se prelungească respectivul contract. Această informare trebuie transmisă abonatului cu minim 15 zile şi cu maxim 45 de zile înainte de expirarea contractului.
În cazul în care furnizorii nu îşi respectă obligaţiile, în Legea 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, republicată, sunt prevăzute amenzi/penalizări. Astfel, în lege se prevăd sancţiuni pentru o serie de abateri, cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru furnizorii cu o cifră de afaceri de până la 5.000.000 lei sau cu amendă în cuantum de până la 2% din cifra de afaceri. În cazul unor încălcări repetate, se vor aplica amenzi în cuantum de până la 5% din cifra de afaceri, pentru furnizorii cu o cifră de afaceri de peste 5.000.000 lei.