Valoarea vânzărilor de pe piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din ultimul trimestru al anului a crescut cu aproape 11% faţă de perioada similară din 2012. Întregul an 2013 a crescut faţă de 2012 cu 7%, până la 1,7 miliarde de euro, potrivit studiului GfK România.
Singurele două sectoare care au înregistrat scăderi în acest an au fost cele de multifuncţionale şi piaţa foto. Celelalte au arătat creşteri, în special în trimestrul IV. De exemplu, piaţa electronicelor a crescut la nivelul întregului an după trei trimestre de descreştere consecutivă. Valoarea vânzărilor de pe acest segment în T4 2013 a fost mai mare cu aproape 8% faţă de perioada octombrie-decembrie 2012.
Telecom
Valoarea nesubvenţionată a sectorului de telecom generată în T4 2013 a înregistrat o creştere de peste 21% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului anterior, însumând 169 milioane de euro.
La nivelul întregului an, din punct de vedere valoric, s-a înregistrat o creştere de 17% datorată vânzărilor mari de smartphone-uri. Piaţa de telefoane mobile a înregistrat o descreştere de două cifre.
Foto
Vânzările de camere foto digitale au fost mici în sezonul de vară şi piaţa a scăzut cu aproape 13% în primele trei trimestre ale lui 2013. În T4 2013, vânzările au ajuns la 13 milioane de euro, după o scădere de peste 13% faţă de T4 2012. Vânzările de Black Friday au fost mai bune decât cele din 2012, dar cele de Crăciun au scăzut comparativ cu anul trecut.
În total, vânzările de camere foto digitale au scăzut cu 13% în 2013 comparativ cu 2012.
În timp ce vânzările de DSLR-uri, care reprezintă jumătate din valoarea de pe piaţă, au rămas aproape constante faţă de T4 2012, vânzările de camere foto compacte au scăzut cu 26%.
Electronice
Ultimul trimestru al anului a adus veşti bune pentru sectorul electronicelor. Cu aproape 8% mai mult decât în T4 2012, T4 2013 a adus o creştere pe întregul an de 1,6% pentru piaţa de electronice. Valoarea totală înregistrată pe piaţă in acest trimestru a ajuns la 119 milioane de euro. Mai mult de jumătate din aceste vânzări au fost realizate în noiembrie, cea mai bună lună din an.
Vânzările de televizoare cu ecran plat au fost ridicate, în timp ce vânzările pentru aparate din categoriile audio, video, console de jocuri şi sisteme de navigaţie au fost în declin.
În T4 2013, aproape un televizor din trei vândute a fost dotat cu funcţionalităţi Smart TV, în timp ce televizoarele 3D au atras mult mai puţină cerere.
IT
În T4 2013, piaţa IT a înregistrat o creştere de 7.6% în comparaţie cu perioada similară a anului precedent, însumând 163 milioane de euro.
Cu excepţia calculatoarelor desk, campaniile de Black Friday şi de Crăciun au adus categoriilor IT evoluţii pozitive. Cele mai semnficative creşteri au fost înregistrate în cadrul tabletelor (+37%) şi al tastaturilor (+28%). În cadrul segmentului de tablete, s-au remarcat vânzări considerabile pentru produse din gama entry şi mid cu diagonale mai mici de 9 inci.
Cererea pentru calculatoare portabile a înregistrat o uşoară creştere de 1% în T4 2013 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Segmentul reprezintă încă mai mult de jumătate din piaţa IT din punct de vedere valoric.
Întregul sector IT a însumat în 2013 în jur de 455 milioane de euro şi o creştere de aproape 4% faţă de 2012.
Multifunctionale
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale a înregistrat scădere în T4 2013 (-3%) faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, atingând valoarea de 10 milioane de euro.
Scăderea a fost generată de performanţa slabă a segmentelor de multifunctionale inkjet (-12%), single function laser (-8%) şi single function inkjet (-5%). Singura categorie pe trend ascendent a rămas reprezentată de multifuncţionalele laser, care a înregistrat o creştere de 8% în T4 2013 faţă de T4 2012.
Electrocasnice mici
Piaţa electrocasnicelor mici a înregistrat cu 13% mai multă valoare în T4 2013 faţă de acelaşi trimestru al anului trecut. Vânzările de Black Friday au contribuit la performanţa trimestrială a sectorului, noiembrie 2013 fiind cu 27% mai mare decât aceeaşi lună din 2012. Majoritatea categoriilor de produse au înregistrat rate de creştere de două cifre faţă de acelaşi trimestru din 2012.
Vânzările din 2013 de electrocasnice mici au cumulat o valoare totală de 114 milioane de euro, cu mai bine de 9% peste 2012.