Exceptand domeniul IT, piata bunurilor de folosinta indelungata a avut un prim trimestru in 2012 sub nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut: a scazut cu 1%, la 299 milioane euro.
In perioada ianuarie-martie, piata de IT a crescut cu 3,2%, inregistrand o valoare de 101 milioane euro. Categoriile de produse care au mentinut sectorul pe crestere au fost laptopurile si tabletele, potrivit companiei de cercetare a pietei GfK Romania.
Telecom: - 7%
Valoarea totala a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a scazut cu aproape 7% in primul trimestru al lui 2012 comparativ cu aceeasi perioada a lui 2011, insumand 38 milioane de euro. Analistii GfK dau vina pe conditiile meteo din perioada ianuarie-februarie pentru scaderile in vanzari, dar si pe faptul ca segmentul de telefoane mobile clasice se reduce tot mai mult. Modelele smartphone castiga tot mai mult teren atat in unitati, dar mai ales in valoare, insa deocamdata nu se acopera scaderea determinata de telefoanele mobile simple.
Electronice: - 0,2%
Vanzarile totale de electronice au ajuns la 62 milioane euro, o scadere de 0,2% fata de perioada similara din 2011. In cadrul sectorului de electronice s-au inregistrat rate de scadere de doua cifre pentru mai toate categoriile, cu exceptia televizoarelor, a consolelor video si a sistemelor audio. Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanta vanzarilor a fost asociata cu o eroziune de pret de aproape 15%.
Sistemele audio, un segment unde 7 vanzari din 10 sunt facute de sisteme home cinema, au inregistrat o rata de scadere de aproape 7%, chiar daca pretul acestor produse a crescut cu 7%. Astfel, cresterea vanzarilor de dispozitive Blu-Ray a fost principala cauza a aprecierii pretului. In cadrul categoriei home cinema, sistemele 5.1 au fost cele preferate.
Foto: - 1%
Piata foto a atins o valoare totala de 9 milioane euro in primul trimestru al anului, o performanta cu 1% mai slaba decat in 2011. In termeni de unitati vandute, segmentul compactelor a crescut usor, insa nu a generat valoare adaugata pe piata. Acest lucru s-a datorat eroziunii de pret, dar si ofertelor speciale. Segmentul lentilelor interschimbabile isi continua evolutia pozitiva, dar cresterea nu a reusit sa determine si o crestere a intregii piete de camere digitale. Chiar daca in cadrul segmentului de compacte mai mult de doua treimi din dispozitivele vandute costa sub 100 euro, in termeni de caracteristici acestea se indreapta catre factori mai mari de zoom: x5 este "noul standard'. De asemenea, o evolutie slaba si a ramelor foto digitale: scaderi de aproximativ 32%.
Imprimante&multifunctionale: - 5%
Piata de imprimante si multifunctionale inregistreaza o scadere de peste 5%, ajungand in primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro. In continuare, interesul consumatorilor (atat al celor casnici cat si al celor business-to-business) este indreptat catre echipamentele multifunctionale. Scaderea in valoare a sectorului a fost generata de rezultatele slabe ale imprimantelor cu o singura functie, in special cele cu tehnologie inkjet.
Electrocasnice mici: - 1,3%
Primul trimestru al anului a adus o usoara scadere de 1,3%, piata fiind cu 0,3 milioane euro sub cea din acelasi trimestru al anului trecut. Aparatele pentru prepararea bauturilor calde, o categorie premium in cadrul electrocasnicelor mici se vand bine datorita ascensiunii espressoarelor full automate si a modelelor pe baza de capsule, considera analistii GfK. Produsele nou lansate, publicitatea si promotiile in magazine au condus la povestea de succes. Pe langa aparatele pentru prepararea bauturilor calde si alte subsegmente mai scumpe precum aspiratoarele fara sac, cele mixte cu/fara sac si sistemele de calcat au inregistrat rate de crestere pozitive, aducand stabilitate pe pietele aspiratoarelor si a fiarelor de calcat. Pe de alta parte, segmentele din categoria ingrijire personala precum aparatele de ras si placile pentru par sunt pe o panta descendenta. De asemenea, masinile de facut paine au inregistrat o rata de scadere de doua cifre.
Electrocasnice mari: - 4%
Sectorul electrocasnicelor mari a inregistrat o valoare totala de 57 milioane euro in primul trimestru din 2012. Totusi, aceasta valoarea a insemnat o scadere de 4% fata de T1 2011. Acest prim trimestru al anului a adus evolutii diferite in cadrul sectorului, categorii precum frigiderele au scazut cu peste 10%, in timp ce altele, precum masinile de spalat vase, au crescut cu aproape 14%.