O echipă de specialişti americani a construit o reptilă-robot care poate să imite comportamentul şopârlelor anole masculi în momentul în care aceştia comunică între ei, scrie NewScientist. Robotul poate să îşi umfle guşa colorată până sub bărbie, execută mişcări ale capului şi flexează încheieturile picioarelor pentru a-şi ridica sau coborî corpul.
Cercetătorii au construit acest robot pentru a înţelege mai bine comportamentul animalelor, încercând să afle de ce animalele folosesc şi mişcarea corpului pe lângă cea a capului atunci când comunică. Robotul a fost coordonat să efectueze mişcări variate, pentru ca oamenii de ştiinţă să observe reacţia şopârlelor reale. Imaginile captate de camerele de luat vederi au arătat că animalele au fost extrem de interesate de această comunicare, întorcând capetele pentru a privi mişcările mecanizate şi observându-le pentru mai multe secunde. În urma acestui experiment, cercetătorii au concluzionat că ridicarea şi coborârea corpului constituie o metodă de informare a rivalilor în privinţa puterii fizice a masculului care le efectuează. "Semnalele sunt rapide, simple şi bruşte, astfel încât să fie percepute şi cu coada ochiului. Este la fel ca atunci când cineva face cu mâna pentru a-ţi atrage atenţia", a spus cercetătorul Terry Ord, om de ştiinţă la Universitatea Harvard din SUA.
DISPOZITIV PERFORMANT PENTRU ARMATA SUA
Soldaţii americani vor fi dotaţi cu un dispozitiv anti-sniper performant, scrie Telegraph. Cu ajutorul acestui aparat, ei vor putea descoperi lunetiştii într-o fracţiune de secundă. Dispozitivul, conceput de o companie britanică, este cât o palmă şi utilizează o tehnologie acustică. Direcţia de atac este transmisă soldatului prin intermediul unei voci electronice, permiţându-i astfel să se ferească. Aparatul, în valoare de 2.500 de lire, identifică sunetul lansării muniţiei cu ajutorul a patru microfoane a unui sistem de poziţionare globală (GPS) şi a unui microprocesor performant. Aparatul a fost deja achiziţionat de armata americană, în timp ce britanicii se gândesc deja la un alt dispozitiv asemănător, care să poată fi montat pe autovehicule.
FIBRE PERFECT IMPERMEABILE
Cercetătorii elveţieni au creat un material textil perfect impermeabil, scrie NewScientist. Compus din fibre de poliester îmbrăcate în silicon, acesta nu permite trecerea apei. Secretul acestei invenţii constă în utilizarea nanofilamentelor de silicon care resping lichidul, împiedicând îmbibarea fibrelor. "Apa stă la suprafaţa nanofilamentelor la fel cum un fachir stă pe un pat de cuie", spune Stefan Sieger, om de ştiinţă la Universitatea din Zürich. Materialul este produs într-o singură etapă, constând în condensarea siliconului din formă gazoasă pe fibre pentru a forma nanofilamentele. Acest procedeu poate fi aplicat şi altor fibre textile precum lâna, vâscoza sau bumbacul, dar până în prezent cercetătorii spun că poliesterul a dat cele mai bune rezultate.
ROBOŢI CU SENTIMENTE
Cercetătorii britanici construiesc roboţi capabili să se dezvolte din punct de vedere emoţional. Specialiştii intenţionează să obţină maşini care să răspundă la stările afective ale oamenilor prin exprimarea propriilor reacţii. Potrivit oamenilor de ştiinţă, roboţii trebuie să înveţe să crească şi să se dezvolte o dată cu utilizatorii lor umani. "Atunci când un om plânge, robotul va învăţa treptat dacă trebuie să încerce să îl aline sau să îl lase în pace", spune Lola Canamero de la Universitatea Hertfordshire din Marea Britanie. Prototipurile acestor roboţi urmează să fie expuse în cadrul unei expoziţii de specialitate care va fi organizată săptămâna viitoare de către Comisia Europeană în oraşul Lyon din Franţa.
ECONOMIE LA COMBUSTIBIL
Cercetătorii britanici încearcă să îmbunătăţească eficienţa combustibililor prin "informarea" vehiculelor în legătură cu geografia locală a zonei în care se află acestea, scrie publicaţia specializată ElectronicsWeekly. Tehnologia implică îmbunătăţirea actualelor sisteme de navigaţie care se regăsesc pe bordul maşinilor obişnuite. "Scopul nostru constă în demonstrarea faptului că aceste dispozitive pot fi transformate astfel încât să utilizeze orizontul electronic al vehiculului pentru a reduce consumul de combustibil", a spus purtătorul de cuvânt al companiei britanice Ricardo, specializată în consultanţă în domeniul autovehiculelor. Responsabilul a declarat totodată că tehnologia de funcţionare a acestor noi dispozitive este concentrată pe îmbunătăţirea procesului de accelerare-decelerare. În urma experimentelor, oamenii de ştiinţă au observat că prin folosirea acestei tehnologii, se pot economisi între 5% şi 30% din cantitatea de combustibil consumată.
Citește pe Antena3.ro