Autoritatile americane au acuzat Apple si mai multe edituri importante de conspiratie pentru stabilirea preturilor cartilor in format electronic si limitarea concurentei, potrivit documentelor depuse intr-un proces deschis azi la un tribunal din SUA, transmite Reuters.
"Apple a facilitat incercarile colective ale editurilor acuzate de a opri concurenta in privinta preturilor de retail prin coordonarea tranzitiei catre un model de agentie in randul retailerilor", a se arata in plangerea depus la tribunal de divizia antitrust a Departamentului de Justitie.
Printre edituri se afla Hachette Book Group, HarperCollins, MacMillan, Penguin Group, Pearson Plc si Simon & Schuster, a unit of CBS Corp.
Potrivit unui articol Wall Street Journal din martie, care anunta pe surse intentia SUA de a deschide un proces, ancheta s-a concentrat asupra eforturilor Apple de a schimba modul in care editurile stabilesc preturile cartilor electronice, in contextul pregatirilor pentru lansarea primului iPad in 2010. In mod traditional, editurile vand retailerilor cartile la jumatate din pretul recomandat, dupa care acestia pot vinde in continuare la orice pret doresc. Majoritatea cartilor in format clasic sunt vandute dupa acest model.
Pentru a obtine un avans din timp pe piata cartilor electronice, retailerul Amazon a vandut multe best seller-uri la pretul de 9,99 dolari, cu scopul de a incuraja clientii sa cumpere tableta Kindle. Editurilor nu au agreat strategia, intrucat s-au temut ca americanii se vor obisnui cu preturi reduse, limitandu-le astfel capacitatea de a vinde si titluri cu preturi mai mari.
Totodata, editurile au fost ingrijorate ca alti retaileri nu vor putea concura cu discount-urile masive ale Amazon si vor ramane astfel cu un singur mare retailer, cu puterea de a dicta preturile.
In contextul pregatirilor pentru lansarea iPad, fostul sef al Apple, Steve Jobs, a sugerat un model in care editurile sa stabileasca pretul cartilor, iar Apple sa primeasca o parte de 30% din suma. Apple a cerut, de asemenea, ca editurile sa nu permita retailerilor rivali sa vanda aceleasi carti la preturi mai scazute.