Trimestrul al treilea al anului a adus cele mai bune rezultate pentru piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din acest an, 410 milioane de euro, ceea ce reprezintă un plus de 6 procente faţă de perioada similară din 2012. Locomotiva pieţei este reprezentată de telecom şi electrocasnice, în timp ce rezultatele negative au venit din sectoarele foto, multifuncţionale şi IT (laptop,desktop, monitoare).
Cu o rată de creştere de 11,9% şi o valoare totală de 115 milioane de euro, sectorul telecom a rămas cel mai mare sector de pe piaţa analizată în raportul GfK TEMAX. Cea mai mare creştere din acest trimestru a fost înregistrată pe piaţa de electrocasnice mici, cu mai mult de 12,2% peste acelaşi trimestru al anului precedent, în valoare, respectiv 27 milioane euro. Sectorul electrocasnicelor mari confirmă evoluţia bună din trimestrul precedent cu un al doilea trimestru de creştere, aproximativ 8% peste perioada iulie-septembrie 2012.
Electrocasnice mici şi mari
Atât categoria aparatelor de bucătărie dar şi cea a produselor de îngrijire personală au arătat rate de creşteri de două cifre, performanţe bune înregistrând aparatele pentru prepararea mâncării şi storcătoarele. Categoria cu cea mai bună performanţă a rămas cea a aparatelor de preparat băuturi, dominată de filtrele de cafea şi de expresoare, piaţă care, impulsionată de preferinţa consumatorilor pentru expresoare cu capsule şi pentru cele fullautomate, a ajuns la o rată de creştere de 39%, în valoare.
Pe ansamblu, piaţa electrocasnicelor mari a ajuns la o rată de creştere de 8% faţă de trimestrul III din 2012, datorită succesului pe care îl înregistrează aparatele incorporabile, principalul motor de creştere al categoriei: 93 milioane euro. Piaţa maşinilor de spălat a depăşit aşteptările cu o creştere de 14%.
Telecom
În timp ce, la nivel total, piaţa telecom a stagnat în volum, în valoare nesubvenţionată, smartphone-urile păstrează evoluţia pozitivă a sectorului de telecom. În perioada ianuarie - septembrie 2013, rata de creştere a fost de peste 15% (302 milioane de euro) faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Se observă însă o încetinire a acestei tendinţe “determinată în special de eroziunea preţului mediu al smartphone-urilor. În cadrul acestui segment, s-a înregistrat în trimestrul III al anului o creştere a importanţei segmentelor de produse din clasele mici şi medii de preţ”, se arată în raportul GfK.
În IT, doar tabletele...
Piaţa IT a înregistrat o creştere de peste 2% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, până la 100 milioane euro.
Uşoara creştere a sectorului a fost generată de segmentul tabletelor media şi al tastaturilor, În cadrul tabletelor s-a remarcat că “produsele cu preţ atractiv, ce nu înglobează foarte multe caracteristici tehnice, cresc în importanţă”. Cerererile pentru laptopuri, calculatoare desk şi monitoare rămân “în scădere” şi pentru perioada analizată.
Electronice
Vânzările din sectorul electronicelor au rămas relativ stabile în al treilea trimestru al anului iar valoarea totală pe această piaţă a ajuns la 57 de milioane de euro. În timp ce vânzările cu sisteme audio, DVD player-ele, player-ele audio portabile, consolele pentru jocuri video au rămas pe o pantă negativă, televizoarele cu ecran LCD au reuşit să recupereze în ultimele două luni ale trimestrului. În comparaţie cu acelaşi trimestru al anului precedent, vânzările de LCD-uri au fost mai mari cu 3% în valoare, respectiv cu 2% în volum.
Foto
Piaţa foto a continuat să scadă şi în acest trimestru, cu 16,6% faţă de acelaşi trimestru al lui 2012, ajungând la o valoare de doar 10 milioane de euro. Similar cu trimestrul trecut, camerele foto compacte au fost cele care au scăzut cel mai mult. După o scădere de 24% în acest trimestru, această categorie a înregistrat vânzări de 5 milioane de euro. Şi vânzările de D-SLR-uri au scăzut, cu 2% în volum, dar au rămas stabile în valoare. Cel mai probabil, consumatorii aşteptă campaniile de Black Friday şi de Crăciun înainte de a face achiziţii.