De anul viitor ne putem pastra numarul de telefon chiar daca schimbam operatorul. Operatiunea va costa intre 11 si 13 euro.
Vicepresedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, Alexandrina Hartan, spune ca piata de comunicatii din Romania se profileaza drept una dintre tintele preferate ale investitorilor pentru aceasta zona a Europei, iar portabilitatea numerelor va fi functionala cu a doua jumatate a anului 2007. Jurnalul National: Comunicatiile constituie principalul domeniu in care s-a investit in ultimii patru ani. Ce se va intampla dupa integrare? Ramane piata de comunicatii atractiva pentru investitorii straini?
Alexandrina Hartan: In ultimii ani piata serviciilor de comunicatii electronice creste intr-un ritm sustinut, mult peste ritmul de crestere a economiei: a crescut cu 22% din 2003 in 2004 si estimam un procent de crestere, de 20%-25%, si pentru anul 2005 fata de 2004. Numai in anul 2005, spre exemplu, in domeniul telecomunicatiilor s-au facut cele mai mari investitii: aproximativ 1,8 miliarde de euro, dintre care, conform ARIS, 1,16 miliarde reprezentand investitii directe cu impact semnificativ in economie. Asadar, in mod evident, piata romaneasca de comunicatii este atractiva pentru investitii. Care este filozofia celor care decid sa investeasca? Inainte de toate, un investitor se uita la rata de crestere a pietei in intregime sau a sectorului. Din aceasta privinta, piata de comunicatii din Romania depaseste usor piete din tari ca Ungaria si Polonia, care, desi ca valoare a pietei, se plaseaza pe primele doua locuri in EU10, au inregistrat ritmuri de crestere inferioare in ultimii trei ani (avem chiar o crestere sensibil superioara celei inregistrate in tarile membre ale Uniunii Europene).
De altfel, piata romaneasca mai are si un alt avantaj important in comparatie cu alte tari din Europa, si anume faptul ca exista competitie bazata pe diferite tipuri de infrastructura. Sunt mai multe modalitati de manifestare a concurentei in sectorul comunicatiilor electronice. In primul rand, exista concurenta care se manifesta la nivelul serviciilor oferite de diferiti operatori, care se bazeaza in esenta pe vanzarea unor categorii de servicii furnizate prin intermediul aceluiasi tip de infrastructura sau platforme tehnice (de ex. Carrier selection).
In maximum 7 zile de la transmiterea acestei notificari, operatorul isi poate incepe activitatea. De asemenea, povara fiscala, adica taxele si impozitele care trebuie platite de un operator pentru activitatea desfasurata, au cunoscut o reducere importanta incepand cu anul 2005, in special datorita introducerii taxei unice.
Ce locuri poți să vizitezi în Maramureș dacă mergi de Crăciun sau Revelion în 2024. Cele mai frumoase obiective turistice iarna
"Cadru legal si transparenta"
Al doilea tip de concurenta care are efecte benefice mult mai substantiale pe termen lung, atat din punct de vedere al promovarii investitiilor si inovatiei, cat si din prisma intereselor utilizatorului final, este concurenta bazata pe utilizarea unor platforme tehnice diferite pentru furnizarea serviciilor de catre diversi operatori. Un alt aspect pe care orice potential investitor il cerceteaza inainte de a se hotari daca intra sau nu pe piata este stabilitatea cadrului legal, transparenta, gradul de deschidere a pietei - astfel, un investitor analizeaza daca sistemul fiscal existent este suficient de atractiv sau daca procedura de autorizare pentru a obtine dreptul de a furniza servicii pe piata respectiva este suficient de simpla si nu presupune costuri semnificative. In Romania, regimul de autorizare introdus de ANRC consta intr-o simpla notificare, prin care furnizorul descrie ce tipuri de servicii intentioneaza sa furnizeze si nu presupune costuri suplimentare.Citește pe Antena3.ro
In ce stadiu se afla proiectul privind portabilitatea numerelor?
Incepand cu anul 2007, companiile de telefonie vor avea obligatia de a oferi abonatilor servicii de portare a numerelor (posibilitatea abonatilor de a se muta de la un operator la altul fara sa-si piarda numarul de telefon - n.r.) ANRC a infiintat un grup de lucru, in cadrul caruia specialisti ai firmelor de comunicatii, alaturi de cei ai ANRC, identifica si recomanda cele mai potrivite solutii de implementare. Am stabilit sumele de 11 euro la mobil si de 13 euro la fix ca preturi pe care sa le plateasca furnizorii intre ei, atunci cand un utilizator o sa treaca de la un operator la altul (mobil-mobil, fix-fix - n.r.). Preturile la nivelul utilizatorilor nu sunt reglementate, fiecare furnizor acceptor urmand sa decida daca si cat va percepe la nivel de utilizator.
Decizia mai specifica insa ca acestea trebuie sa fie "accesibile", ceea ce practic ne deschide noua posibilitatea de a interveni daca tarifele obstructioneaza, sa zicem, accesul utilizatorilor la serviciul de portabilitate. In ceea ce priveste modalitatile de informare a utilizatorilor finali, s-au discutat mai multe posibilitati. Cei mai multi furnizori au propus ca instiintarea utilizatorilor sa se faca prin metode alternative, precum serviciul relatii cu clientii, pagina de web sau numere gratuite. Alegerea variantei optime se va face in timpul perioadei de consultare publica.
"Preturi accesibile"
Se poate vorbi despre "servicii de viitor" dupa integrare?
Din punct de vedere al evolutiilor tehnologice, se va accentua tendinta de convergenta a serviciilor de pe piata de comunicatii electronice. Este de asteptat ca ofertele triple play deja existente la noi in tara sa evolueze, ca in cazul tot mai multor state europene, spre servicii care integreaza servicii de telefonie fixa si mobila, de acces la internet si acces la programe tv: quadruple play. (RDS&RCS, care ofera deja triple-play, participa la licitatia pentru licenta 3G - n.r.) Pe piata de telefonie mobila din Romania ne asteptam la o intensificare a concurentei, o data cu lansarea serviciilor 3G de catre companiile care vor primi cele doua noi licente scoase la licitatie in cursul acestui an. De asemenea, asteptam cu nerabdare sa vedem si ce se intampla cu licentele de WiMax. Este recunoscut ca fiind un "trend" de dezvoltare, in special pentru tarile care nu au o infrastructura fixa dezvoltata reprezentand o alternativa. Atat evolutiile tehnologice de pe piata de comunicatii electronice, cat si intensificarea concurentei vor fi simtite in primul rand de utilizatorii finali, care vor avea la dispozitie o gama diversificata de servicii, de o calitate sporita.
In domeniul serviciilor postale, exista norme UE pentru serviciile postale, aplicabile dupa integrare?
In sectorul serviciilor postale, momentul aderarii nu va genera socuri nici pentru industrie si nici pentru utilizatori, pentru ca nu va aduce modificari substantiale la nivelul legislatiei sau al reglementarilor. Totusi, acest sector mai are nevoie de calitate pe linia serviciului universal. Posta Romana, ca furnizor de serviciu universal, mai are multe de facut pentru calitatea serviciilor: ne referim la termenul de livrare a trimiterilor postale. Standardele de calitate pe care le-am impus sunt pentru trimiteri de corespondenta, scrisori. Acestea trebuie sa ajunga intr-un anumit termen la o adresa din Romania si mai departe in UE, acestea sunt standarde intracomunitare. Posta Romana mai are de lucru pe aceasta linie si noi va trebui sa fim foarte fermi in implementarea standardelor.
"Batalia se va duce din ce in ce mai mult pe calitate. Ne bucuram sa vedem ca s-a migrat de la concurenta bazata pe pret la concurenta bazata pe calitate. Oameniilor li se pare important acum serviciul de relatii cu clienti, utilizatorii au invatat acum sa-si ceara drepturile" PORTABILITATE
"Estimam ca in cursul lunii octombrie 2006 sa fie prezentata forma finala a documentului, care va contine solutii de implementare a serviciului de portabilitate. Portabilitatea va deveni functionala in Romania incepand cu a doua jumatate a anului 2007" BROADBAND
"Sectorul broadband se dezvolta foarte rapid in Romania si va sustine extinderea serviciilor triple play. Numarul conexiunilor broadband prin cablu a crescut in numai 12 luni (ian.-dec. 2005) de la 84.000 la 250.000, iar numarul de conexiuni xDSL a crescut cu 235% (de la 2.182 la 7.308)." - Alexandrina Hartan