Într-o lume dominată de telefoanele mobile, dezvoltatorii de aplicaţii sunt puşi în faţa unor decizii aproape imposibile. Să creeze aplicaţii pentru Apple iPhone, Palm Pre, Symbian, RIM Blackberry sau Google Android cu "unelte" oficiale sau să folosească alte tehnologii pentru a acoperi mai multe mărci? Mulţimea de unelte, sisteme şi platforme reprezintă un adevărat Turn Babel pentru dezvoltatori.
Un kit de dezvoltare software (SDK sau "devkit") este un set de instrumente care permit crearea de aplicaţii pentru anumite sisteme informatice, console de jocuri video, sisteme de operare sau orice platforme similare. Alegerea există, însă cererea diversificată, platformele diferite, timpul scurt şi miza mare îi pun pe dezvoltatori într-o situaţie dificilă.
Oricine poate încerca să construiască o aplicaţie utilizând resurse proprii de dezvoltare, SDK-uri, frameworks sau ultimele tehnologii web. Problema este că aplicaţia trebuie să maximizeze capabilităţile unui dispozitiv, această cerinţă fiind de multe ori nesatisfăcută sau slab îndeplinită atunci când se încearcă adaptarea tehnologiei pentru mai multe tipuri de sisteme.
Potrivit lui Christopher Allen, fondatorul comunităţii iPhoneWebDev, există diferenţe mari chiar şi între telefoanele care rulează aceeaşi platformă software. "Am făcut experimente cu Android şi pot spune că există diferenţe uriase chiar între telefoanele care utilizează aceeaşi platformă", spune Allen, citat de infoworld.com.
Se poate şi mai rău. De exemplu, Verizon plănuieşte lansarea unui SDK pentru dezvoltarea de aplicaţii Windows Mobile şi Blackberry pentru reţeaua proprie, iar dezvoltatorii se vor trezi cu mai multe versiuni ale aceleiaşi aplicaţii, dar pentru reţele diferite. Reprezentanţii Motorola au anunţat şi ei propriul SDK pentru dezvoltarea Android, cu biblioteci specifice mărcii, compania susţinând în mod surprinzător că se poate folosi SDK-ul şi pentru alte platforme. În plus, ca situaţia să se complice şi mai mult, există posibilitatea folosirii unui devkit oferit de un colaborator al mărcii respective (third-party). Apple, care deşi are propriul kit pentru iPhone, oferă posibilitatea SDK-urilor third-party. Pe de altă parte, RIM (pentru BlackBerry) oferă devkit-uri third-party, deşi compania are propriul SDK.
ALTERNATIVE
Dar poate că tehnologiile web, cum ar fi HTML 5, pot uşura povara de a crea aplicaţii pentru diferite dispozitive. "HTML 5 ar putea ajuta enorm dezvoltarea aplicaţiilor pentru telefoane mobile. Aplicaţiile Objective C pe iPhone sau Java în cazul Android se pot înlocui cu executarea unei pagini foarte complexe de web, via HTML 5", spune Hampton Catlin, dezvoltator la Wikimedia Foundation, citat de infoworld.com.
Potrivit acestuia, motorul WebKit oferă un suport extraordinar pentru HTML 5, iar aplicaţiile care îl folosesc rulează pe iPhone, Palm Pre şi Android, dezvoltatorii fiind astfel avantajaţi, deoarece ar lucra cu tehnologii cunoscute, cum ar fi CSS şi JavaScript. Potrivit lui Catlin, şi acest lucru necesită o abordare separată pentru fiecare dispozitiv, dar, în cea mai mare parte codul este aproximativ acelaşi, cu numai 20 de linii de cod modificate pentru fiecare dispozitiv. Deşi au la dispoziţie toate aceste opţiuni, dezvoltatorii nu sunt optimişti cu privire la perspectivele unui proiect de dezvoltare pentru furnizarea unui SDK unificat pentru platforme multiple, având în vedere diferenţele majore dintre rezoluţiile de ecran, capabilităţi şi sisteme de operare.
Citește pe Antena3.ro