Trei dintre cei mai importanţi disidenţi români au reuşit să trimită mărturiile lor, după mai multe luni de izolare forţată şi de linişte. Tonul şi circumstanţele mărturiilor lor ilustrează greutăţile unei mici comunităţi de disidenţi, în disoluţie, într-un mediu represiv.
Aceste mărturii reflectă, de asemenea, un anumit pesimism în ceea ce priveşte abilitate societăţii româneşti de a ieşi din pasivitatea sa politică, fără ajutor din afară. După mai multe luni de izolare şi de tăcere impusă de poliţia care îi supraveghea, cel mai bine articulaţi disidenţi români au reuşit să se facă auziţi.
Scrise şi/sau înregistrate, mărturiile lui Gabriel Andreescu, mărturiile lui Nicolae Stăncescu şi ale unei bine-cunoscute arhitecte din Bucureşti care a dorit să rămână anonimă, au reuşit de curând să scape din blocada poliţiei. Deşi la început sunt diferite şi exprimă doar păreri individuale, aceste declaraţii au două mari teme în comun: importanţa sprijinului internaţional în vederea reafirmării conştiinţei civice printre români, înainte de a fi lansat orice program viabil de reforme. Andreescu a fost arestat de mai multe ori şi interogat de Securitate după ce, anterior, criticase politica regimului.
Într-un mesaj destinat actualei Conferinţe de Securitate şi Cooperare în Europa (CSCE) de la Paris, pe tema drepturilor omului, Andreescu a scris că, în condiţiile represive din România, intelectualii au pierdut din vedere importanţa de a rezista "deciziilor iraţionale ale autocraţiei" sau de a vorbi în numele societăţii. În consecinţă, eforturile internaţionale depuse pentru sprijinirea drepturilor omului în România, sunt necesare şi chiar indispensabile; eforturile care deja s-au făcut, sunt un "exemplu strălucitor de solidaritate umană".
Pretenţiile guvernului român, cum că evaluarea internaţională a performaţelor sale cu privire la drepturile omului ar fi violat independenţa naţională ca şi suveranitatea sunt "pretexte", a spus Andreescu, din moment ce "poporul român nu este nici independent, nici suveran", ci sub ocupaţia internă a însuşi aparatului represiv al României. El a repetat ideea, care a fost susţinută şi de mişcările democrate de opoziţie din Europa de Est, potrivit căreia, respectul pentru drepturile omului este o precondiţie pentru pacea stabilă şi pentru încrederea între state şi a observat că eşecul guvernului român de a accepta această obligaţie a dus la "conflictul României cu lumea civilizată". El a cerut ca reuniunea CSCE de la Paris să reia această obligaţie şi să convingă guvernul român de importanţa acesteia.
Într-o scrisoare deschisă separată, Andreescu s-a axat pe ceea ce a descris ca "degradare generală", frică, politică pasivă în societatea românească (pe care el a descris-o o dată drept o "societate turmă") ca rezultate ale represiunii şi ale privaţiunilor materiale. El a scris că cetăţenii, începând cu intelectualii, trebuie să îşi redobândească sentimentul solidarităţii sociale şi demnitatea profesională care le va permite să reziste ordinelor sau abuzurilor venite din partea autorităţilor. În opinia sa, o renaştere a conştiinţei civice, de la nivel individual, trebuie să preceadă orice efort de a obţine un mai amplu sprijin social pentru reformă.
De la 30 mai până la 13 iunie, Andreescu a ţinut greva foamei în apartamentul său, pentru a atrage atenţia reuniunii CSCE de la Paris (care a început, de asemenea la 30 mai) asupra condiţiior represive din România. Cum s-a exprimat chiar el, Andreescu a început greva foamei pentru a protesta faţă de "ofensiva autorităţilor împotriva culturii, xenofobia regimului lui Ceauşescu, practica oficială de a pune semnul egalităţii între critică şi trădare".
El a vrut, de asemenea, să îşi demonstreze solidaritatea cu "cei care suferă pentru că s-au opus politicilor anticulturale şi xenofobice". Într-un interviu care a fost filmat în secret în apartamentul său şi difuzat la televiziunea franceză, Andreescu a făcut apel la semnatarii acordurilor CSCE asupra drepturilor omului ca să se folosească de "presiune politică şi diplomatică" şi "să arate o solidaritate activă" cu cetăţenii români care încearcă să reziste represiunii politice şi culturale.
Vladimir Socor
Radio Europa Liberă (München) - Raport al secţiei de cercetare, condusă de dr M. Shafir. Document din "Arhiva 1989", Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca
Traducere din limba engleză de Eliza Dumitrescu
Citește pe Antena3.ro