Raport cu privire la încheierea primei etape a lucrărilor de sistematizare, organizare şi modernizare a comunelor şi localităţilor, perfecţionării şi organizăriiunităţilor economice din agricultură, sistematizarea reţelelor energetice, drumuri şi telecomunicaţii.
I. Obiectul acţiunii de analiză a organizării administrativ-teritoriale a judeţului şi de perfecţionare a organizării unităţilor economice din agricultură în conformitate cu hotărârile Congresului al XIII-lea şi Conferinţei Naţionale a partidului, orientările şi indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului.
Potrivit principiilor, orientărilor şi indicaţiilor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului în tezele din aprilie 1988, trecerea României la un nou stadiu de dezvoltare de civilizaţie şi progres se va realiza o dată cu ridicarea nivelului de viaţă în toate localităţile ţării, având la bază obiectivele strategice şi hotărârile Congresului al XIII-lea şi a Conferinţei Naţionale a partidului privind ridicarea României în rândul ţărilor mediu dezvoltate pe baza dezvoltării intensive şi realizării unei noi calităţi în toate domeniile vieţii economico-sociale, aplicarea programelor de organizare şi modernizare, a principiilor autoconducerii, autogestiunii şi autofinanţării în toate unităţile economice şi administrativ-teritoriale.
În context cu cele de mai sus, obiectul acţiunii de analiză a organizării administrativ-teritoriale a judeţului şi de perfecţionare a organizării unităţilor economice din agricultură a avut în vedere să conducă la organizarea unor comune şi sate cu o bază economică puternică, capabile să folosească întregul potenţial economic şi uman existent şi să asigure totodată condiţii de viaţă mai bune locuitorilor din mediul rural.
1. Scurt bilanţ al marilor transformări obţinute în dezvoltarea economico-socială a judeţului în perioada 1965-1989 urmare a aplicării politicii de repartizare raţională a forţelor de producţie pe întregul teritoriu al ţării.
Punerea în aplicare a concepţiei tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, de îmbunătăţire permanentă a repartizării teritoriale a forţelor de producţie pe întregul teritoriu al ţării a condus la ridicarea judeţului nostru, a tuturor localităţilor concomitent cu valorificarea intensivă a puternicei baze tehnico-materiale create şi asigurarea promovării în continuare a laturilor calitative ale dezvoltării economico-sociale în toate unităţile administrativ-teritoriale.
Remarcabilele realizări obţinute în cei peste 23 de ani de profunde transformări şi permanente înnoiri în viaţa economico-socială a întregii ţări se reflectă şi în economia judeţului nostru, caracterizată pentru această perioadă printr-un ritm de creştere a producţiei industriale de 7,5 ori faţă de 1965, a producţiei agricole de 2,7 ori faţă de aceeaşi perioadă; fondurile fixe productive au ajuns la un nivel de peste 70 miliarde de lei, determinând un volum de activitate economică de 95.000 de lei pe locuitor.
În perioada 1965-1988 s-au realizat în judeţ peste 63.400 de apartamente din fondurile şi cu sprijinul statului.
Alături de locuinţe s-au dat în folosinţă obiective social-culturale, printre care: spitalul de copii, spitalul judeţean cu 700 de paturi şi policlinică, spitalul cu 250 de paturi şi policlinică la Salonta, Casa Ştiinţei şi Tehnicii pentru tineret, săli de sport în Oradea şi oraş Dr Petru Groza, cinematografe şi cămine culturale în multe localităţi ale judeţului, precum şi peste 5.800 de locuri în creşe şi în grădiniţe; în prezent, există peste 3.700 de săli de clasă în unităţi şcolare moderne.
Ca urmare a procesului de industrializare, precum şi de dotare social-culturală, au cunoscut o dezvoltare puternică toate localităţile urbane. În această perioadă, numărul oraşelor din judeţul nostru a crescut de la 5 la 7, iar ponderea populaţiei urbane atinge în prezent 45,5%, cu 1,9 ori mai mult faţă de anul 1965.
2. Fundamentarea necesităţii îmbunătăţirii organizării administrativ-teritoriale a judeţului în condiţiile trecerii la dezvoltarea intensivă a întregii economii şi aplicării principiilor socialiste ale autoconducerii, autogestiunii, autofinanţării tuturor unităţilor administrativ-teritoriale.
Pe baza orientărilor şi indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, şi în judeţul nostru a avut loc o analiză aprofundată a structurii reţelei de localităţi şi comune, precum şi a unităţilor economice din agricultură, urmărindu-se folosirea mai bună a potenţialului economic existent, a bazelor de producţie create, creşterea capacităţii fiecărei unităţi economice administrativ-teritoriale, prin comasarea unităţilor mici şi dispersate în teritoriu fără posibilităţi de dezvoltare, utilizarea tuturor resurselor de muncă prin dezvoltarea unor activităţi de mică industrie, unităţi meşteşugăreşti şi artizanale, exploatări miniere, cariere, balastiere, prelucrarea tuturor resurselor locale, precum şi prin extinderea unor unităţi existente care să asigure baza ridicării nivelului de viaţă a populaţiei din comune şi sate.
Analiza făcută a ţinut seama de obligativitatea înscrierii întregii activităţi economico-sociale a comunelor în principiile socialiste ale autoconducerii, autofinanţării şi autogestiunii.
La stabilirea teritoriului administrativ al comunelor au pornit de la necesitatea creării unor unităţi administrativ-teritoriale echilibrate din punct de vedere al potenţialului economic, în strânsă legătură cu suprafaţa din agricultură, populaţia şi forţa de muncă necesară pentru toate activităţile din teritoriu, asigurând realizarea unui volum total de activitate economică de cel puţin 30.000 de lei/locuitor/an.
În alegerea reşedinţei de comună am avut în vedere mărimea populaţiei, existenţa unor obiective economice şi perspectivele dezvoltării lor, situarea satului în centrul de greutate, asigurarea căilor de circulaţie şi legături fluente cu celelalte sate, existenţa unui nivel ridicat de dotare social-culturală şi comercială, precum şi influenţa istorică şi social-politică a teritoriului.
3. Sinteza propunerilor de organizare administrativ-teritorială. Prezentarea îmbunătăţirilor aduse organizării comunelor şi satelor şi satisfacerea în acest fel într-o măsură mai mare a accesului populaţiei la principalele dotări ale comunei.
Având la bază criteriile enumerate mai sus, precum şi satisfacerea într-o măsură mai mare a accesului populaţiei la principalele dotări ale comunei, în urma analizei aprofundate efectuate în teritoriu pe zone geografice s-a stabilit menţinerea unui număr de 74 comune, faţă de 87 existente, urmând ca 12 comune să fie comasate cu comunele adiacente cu potenţial economic mai ridicat, iar comuna Valea lui Mihai a fost propusă să devină oraş agroindustrial.
În baza noilor propuneri de organizare a teritoriului şi localităţilor, au rezultat următorii indicatori:
Situaţia existentă / Situaţia propusă:
- populaţia medie pe comună - locuitori: 4.128 / 4.700
- suprafaţa administrativă medie pe comună - ha: 8.007 / 9.309
- suprafaţa agricolă medie pe comună - ha: 5.262 / 6.109
Astfel, informăm că am analizat în spiritul orientărilor şi indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, organizarea şi sistematizarea comunelor şi satelor, rezultând în urma analizei 324 de sate, 6 localităţi componente ale oraşelor, 15 cătune cu posibilităţi de dezvoltare, 60 de cătune fără posibilităţi de dezvoltare şi 44 de sate care se comasează ca vetre cu satele adiacente mai mari.
În propunerile privind sistematizarea şi perfecţionarea organizării localităţilor, din cele 448 de localităţi rurale existente, din care 13 localităţi componente ale oraşelor, rămân 405 localităţi, din care 6 localităţi componente ale oraşelor. Cele 405 localităţi sunt împărţite astfel: 324 de sate, din care 4 aparţinătoare de oraşe, 6 localităţi componente ale oraşelor şi 15 cătune, toate cu perimetru construibil, percum şi 60 de cătune, din care 2 la oraşe fără perimetru construibil.
4. Prezentarea principalelor obiective ale programelor speciale elaborate pentru dezvoltarea în continuare a comunelor.
Ca urmare a indicaţiilor date în vederea dezvoltării în continuare economico-socială a celor 74 de comune, Biroul Comitetului Judeţean de Partid împreună cu Comitetul Executiv al Consiliului Popular judeţean au adoptat o seamă de programe speciale privind realizarea în comunele judeţului a unor producţii agricole vegetale şi animale la nivelul cerinţelor noii revoluţii agrare, a unor mori prestatoare de servicii, brutării, dispensare medicale, case de naşteri, şcoli generale de 10 ani, centre de cultură şi creaţie "Cântarea României", precum şi unităţi comerciale şi de prestări de servicii.
În anul 1989, producţia agricolă vegetală este planificată să crească cu 4%, iar producţia animalieră - cu 1,5% faţă de anul 1988; pe principalele culturi, creşterea urmează a fi de 156,7% la grâu şi secară, de 152% la porumb şi sorg boabe, de 3,15% la cartofi, de 156,7% la legume de câmp, iar la efectivele de animale creşterea va fi de 102% la bovine, de 104,4% la ovine şi caprine.
Pe ansamblul judeţului, industria mică va spori cu 6,7%, ceea ce va permite ca producţia marfă industrială să ajungă la 6.943 de lei/locuitor faţă de 4.894 de lei/locuitor realizată în 1985, iar prestările de servicii pentru populaţie vor creşte cu 12,5%, ceea ce va permite ca valoarea prestaţiilor pentu populaţie să sporească de la 1.970 de lei/locuitor realizaţi în 1985 la 3.190 de lei/locuitor în anul 1989.
Arhivele Naţionale, Fond CC al PCR - Secţia Cancelarie, dos. nr. 21/1989
Citește pe Antena3.ro