Date noi, provenind din arhiva Comitetului Central al PCR, demonstrează atenţia de care s-a bucurat accidentul de pe Dunăre, la cel mai înalt nivel al conducerii RSR. Imediat după producerea tragediei, Nicolae Ceauşescu a ordonat înfiinţarea unei comisii de experţi.
Pe baza expertizei tehnice şi hidrografice, a mărturiilor supravieţuitorilor, s-a concluzionat: "Vinovat de producerea acestui incident deosebit de grav este comandantul navei bulgare, Gheorghi Petrov Anghelovski".
NAVETIŞTII ŞI ELEVII, PRINCIPALELE VICTIME
Din comisie făceau parte dr ing. Constantin Bondar (Consiliul Naţional al Apelor), ing. Mircea Toader (expert instructor principal coordonator filiala Galaţi), ing. Paul Butuşna şi ing. Victor Botan (experţi instructori la filiala Galaţi). În timp-record, ei au stabilit şi cauzele accidentului şi vinovatul. De-a fir a păr, au descris şi împrejurările, anexând raportului şi un desen.
La 10 septembrie 1989, nava de pasageri "Mogoşoaia", ce aparţinea Întreprinderii Navrom Galaţi, plecase în cursă dinspre Portul Galaţi spre comuna Grindu (jud. Tulcea). Era una dintre cursele obişnuite, cu care "navetiştii" tulceni care lucrau la Combinatul siderurgic şi la Navrom plecau spre locurile de baştină. Duminica, nava executa şi activităţi de croazieră pentru turişti.
Din raportul prezentat la experţi reiese că "pasagerul" plecase în cursă la ora 8:00 dimineaţa, circulând regulamentar, în aval, pe dreapta şenalului. Din amonte circula, la aceeaşi oră matinală, spre Portul Ruse un convoi de şase barje cu o lungime de 191 metri şi o lăţime de 37,5 metri, care transporta 9.760 de tone de minereu de fier. Nava bulgărească "Petăr Karamincev" avea rolul de împingător.
La doar 20 de minute, după ce "Mogoşoaia" parcursese 5 km, s-a produs incidentul. Convoiul bulgăresc a lovit în plin vasul cu pasageri români. De nicăieri ivit, aşa cum se întâmplă în dimineţile de toamnă, la nivelul apei, un val de ceaţă obturase privirea matrozilor bulgari. În două minute, în tăcerea dimineţii, s-a consumat drama a 186 de oameni (91 de bărbaţi, 57 de femei, 38 de copii), dintre care nouă marinari, toţi de pe vasul "Mogoşoaia".
Au fost salvaţi doar 19 pasageri, scria în raport. Printre norocoşi se aflau 10 muncitori de la Navrom, Antrepriza de construcţii hidrotehnice, Combinatul siderurgic Galaţi, un marinar de pe vas, un pensionar şi şapte elevi. Din anchetă mai reieşeau şi profesiile pasagerilor decedaţi. Au decedat 37 de turişti, 72 de muncitori de la întreprinderi gălăţene, 12 pensionari, 18 casnice, 38 de elevi şi
9 marinari din echipaj.
Mai târziu s-a stabilit însă că numărul victimelor a fost mai mare, depăşind chiar 230 de persoane. Iar numărul supravieţuitorilor a scăzut, nu se ştie cum, la... 16. Inexactitatea cifrelor s-ar explica doar prin rapiditatea cu care raportul trebuia prezentat "Tovarăşului".
ANGELOVSKI, VINOVAT DE TRAGEDIE
"Vinovat de producerea acestui incident deosebit de grav este comandantul navei bulgare Gheorghi Petrov Anghelovski pentru încălcarea flagrantă atât a reglementărilor internaţionale, cât şi a celor ale Republicii Socialiste România privind navigaţia pe Dunăre", au concluzionat experţii. Anghelovski condusese convoiul pe culoarul destinat navelor care circulau în aval, provocând tragedia. Mai mult, nu informase Căpitănia Portului Galaţi despre intrarea convoiului de barje în zona portului, aşa cum era procedura. Nici nu avertizase acustic şi vizual prezenţa vasului său, deşi pe Dunăre, în zona impactului, ceaţa densă provocase o vizibilitate redusă. În sfârşit, pilota singur nava, fără a fi secondat de un specialist în radar. Concluziile anchetei s-au bazat pe expertiza tehnică şi hidrografică, precum şi pe declaraţiile supravieţuitorilor şi ale martorilor. Comandantul bulgar a fost arestat şi deferit justiţiei.
LIPSURI ŞI LA ROMÂNI
Comisia a descoperit greşeli şi autorităţilor române. Inspectoratul Navigaţiei Civile şi Căpitănia Portului Galaţi dovediseră, printre altele, "lipsă de fermitate şi exigenţă în efectuarea controalelor asupra activităţii personalului însărcinat cu supravegherea navigaţiei fluviale". În plus, au permis navelor să intre în zone aglomerate, precum portul, în condiţii meteorologice nefavorabile. "Conducerea întreprinderii de navigaţie fluvială Galaţi nu a luat toate măsurile pentru pregătirea personalului navigant şi de verificarea periodică, teoretică şi practică a acestuia în vederea atestării pe funcţiile ocupate. Departamentul transporturilor navale nu a controlat cu răspundere şi exigenţă modul în care Inspectoratul de navigaţie civilă şi Întreprinderea de navigaţie fluvială Galaţi aplică normele privind siguranţa navigaţiei, pentru a se asigura ordinea şi disciplina în scopul prevenirii accidentelor în navigaţia fluvială." În consecinţă, comisia cerea să se "taie în carne vie". S-a cerut destituirea din funcţie a inspectorului-şef al Inspectoratului navigaţiei civile (Gh. Iuraşcu), a directorului Întreprinderii de navigaţie fluvială Galaţi (Iulian Simionescu), a căpitanului-şef al Portului Galaţi (Iancu Mărgărit), a altor directori adjuncţi, inspectori, dispeceri şi şefi de servicii ai flotei, ofiţeri de port. Zece, în total, ameninţaţi cu destituirea sau cu retrogradarea.
ORDINE ŞI DISCIPLINĂ!
Pentru îndreptarea greşelilor, comisia a propus şi câteva măsuri. "Ministerul Transporturilor şi Telecomunicaţiilor va îmbunătăţi în termen de 30 de zile regulamentele de ordine interioară, de exploatare a navelor, în concordanţă cu cerinţele actuale ale navigaţiei fluviale, cu nivel tehnic ridicat al aparaturii de navigaţie şi de control cu care sunt dotate noile tipuri de nave, asigurându-se cunoaşterea temeinică a acestora, a reglementărilor internaţionale, dar şi ale RSR, privind navigaţia pe Dunăre, de întregul personal al navelor.
Ministerul Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, Departamentul Transporturilor Navale vor instrui în acest an prin cursurile de ridicare a pregătirii profesionale întregul personal al căpităniilor şi cel ambarcat, urmând ca la încheierea cursurilor aceştia să fie atestaţi în cadrul centrelor de perfecţionare ale ministerului. Inspectoratul de Navigaţie Civilă, căruia îi revin sarcini directe în asigurarea siguranţei navigaţiei, să fie subordonat nemijlocit Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, pentru ca astfel să se acţioneze operativ de conducerea ministerului pentru întărirea ordinii şi a disciplinei." Dezbateri şi programe "îmbunătăţite" de trafic completau lista de sugestii ale comisiei de experţi. Recuperarea daunelor se afla, de asemenea, printre priorităţi.