După cum e cunoscut, transporturile pot ocaziona sporite şi inutile cheltuieli atunci când, din cauza unor lacune organizatorice, de ordine şi disciplină, ele nu se derulează în mod normal, adică ritmic, fluent.
Pornind de la păgubitoarele imobilizări ale vagoanelor de marfă, pentru care numeroase întreprinderi au plătit, anual, penalizări sub formă de locaţii, ziarul Drapelul roşu a iniţiat cu trei ani în urmă o cuprinzătoare anchetă sub genericul "Cum se pierd milioanele...", luând în obiectiv cauzele ce duc la asemenea locaţii, insistând asupra modalităţilor prin care pot fi ele diminuate şi chiar lichidate. Astfel de aspecte au mai fost inserate în ziar, în mai multe rânduri, îndeosebi la început de an, acţiune urmată de rezultate notabile. Pierderile şi neajunsurile care se referă la anul trecut le descifrăm acum, în urma unei noi anchete, avându-i ca interlocutori pe ing. Alexandru Boer, şeful Diviziei comerciale, ing. Constantin Stroie, şef coordonator al R.C.M. Timişoara, ing. Mihai Spiridon, şeful Secţiei expediţie-camionaj-mecanizare, şi Marin Dogeanu, consilier juridic în cadrul Diviziei comerciale, Regionala C.F. Timişoara.
Cea mai elocventă dovadă că această problemă, deloc uşoară, poate fi soluţionată, o oferă Întreprinderea mecanică Timişoara. Dacă înainte unitatea se situa pe unul dintre primele locuri ale "clasamentului" imobilizărilor, de câţiva ani acest capitol a fost cu desăvârşire lichidat. Un alt exemplu îl constituie, de doi ani, şi Întreprinderea "Electrotimiş". De reţinut, totodată, că, prin măsurile stabilite, aproape toate întreprinderile timişene cu pondere mare de transport pe calea ferată au lucrat mai bine în 1988. Iată doar câteva argumente în acest sens. Comparativ cu anul precedent, Întreprinderea de detergenţi a redus imobilizările cu 12.525 vag./ore, C.P. "Solventul" cu 41.578 vag./ore, T.A.G.C.M.T. cu 37.525 vag./ore, "Electromotor" cu 27.402 vag./ore. De menţionat că unitatea care deţine primul loc pe judeţ la valoarea penalizărilor pentru locaţii se situează abia pe poziţia 8 la nivelul Regionalei C.F. Dar acest fapt, îmbucurător într-un fel, nu poate sub nici un motiv linişti, din moment ce – ca urmare a reglementărilor stabilite prin Decretul 311/1987, care prin majorările progresive de penalizări urmăresc tocmai stimularea interesului pentru diminuarea imobilizărilor – sumele reprezentând locaţiile pe total judeţ au fost mai mari cu 6.520.467 de lei faţă de anul precedent.
Aşadar, o concluzie elocventă, ce îndeamnă la necesitatea conlucrării mai strânse între organele CFR şi unităţile economice beneficiare.
Anchetă realizată de Gavril Mălai - Drapelul roşu, jud. Timiş, nr. 13681 din 1989
Citește pe Antena3.ro