x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Special Tramvaiul nr. 630 – furăciune de la nemţi

Tramvaiul nr. 630 – furăciune de la nemţi

de Diana Scarlat    |    03 Aug 2009   •   00:00
Tramvaiul nr. 630 – furăciune de la nemţi

"Du-m-acasă, măi tramvai/ du-mă, du-mă, ce mai stai..." În 1989, România sărbătorea 630 de tramvaie produse în ţara noastră după un minunat model german. Numai că partidul unic uitase să infor­meze populaţia în legătură cu pro­venienţa minuna­tului tramvai, care n-a fost nici pe de­parte vreo invenţie extraordina­ră a unui in­giner autohton, ci o fu­ră­ciune gro­solană de la fraţii ger­mani din jumătatea federală a ţării.

Frumosul model al tramvaiului nemţesc circula deja prin Bucu­reşti încă de la începutul anilor '70, după ce o delegaţie română ajunsese la Linkehofmannbusch, (LHB) Salzgi­tter, în fosta RFG în 1969. "Trimişii Republicii Socialiste Ro­mânia se duseseră cu intenţii de­clarate de cumpărători cinstiţi, iar fraţii germani din republica fede­rală se bucuraseră că şi-au găsit piaţă de desfacere serioasă pentru frumosul model.

De «ţeapă» şi-au dat seama mai târziu", povesteşte unul dintre românii direct implicaţi în "tranzacţie". La nivel decla­rativ, se cumpăra un tramvai dublu articulat, cu opt axe, pentru a fi testat de ITB pe şinele din Bucu­reşti. Cu promisiunea ca urmă­toa­rele o sută de unităţi să fie cumpărate şi asamblate în capitala Republicii Socialiste România.

Toate bune şi frumoase, tramvaiul a ajuns la noi, s-a asamblat, s-a testat şi... s-a multiplicat precum eu­glena verde până să se trezească fraţii refegişti la realitate. După şase luni a sosit la Bucureşti şi o delegaţie din RFG la URAC - Uzina de Reparaţii "Atelierele Centrale" - şi-a constatat că românii le fura­se­ră deja modelul. Delegaţia a constatat la faţa locului că întreprin­derea bucureşteană avea capacitatea de a produce tramvaiul în serie şi-o făcea cu simţ de răspundere.

A urmat reacţia firească: nemţii şi-au cerut tramvaiul înapoi, dar... surpriză! Modelul fusese cum­pă­rat, proprietar fiind ITB. După şase luni, URAC producea primul tramvai românesc V3A. "Tramvaiul era o bijuterie. Când mă urcam în el simţeam diferenţa. Cel românesc era aproape identic, numai că avea 25 de tone în loc de 12, pentru că cel care-a tradus documentaţia tehni­că a omis câteva aspecte esenţiale. Se vedea că al nostru era făcut din topor", mai spune martorul.

Dar asta nu a împiedicat cu nimic producţia lui de masă şi "popularea" şinelor bucureştene cu exemplare clonate de URAC. Aceasta este de altfel şi explicaţia deteriorării rapide a terasamentelor, pentru că şinele nu au fost proiectate pentru a suporta o greutate atât de mare, dar trebuia să se aplice o măsură de compromis pentru bunul mers al tramvaielor prin Capitală.

A urmat un proces lung între cele două republici, fiind câştigat în final de statul român. Până în 1989, URAC a produs 630 de exemplare V3A, respectiv V2A, o versiune puţin modificată a modelului german, cu şase axe.

×
Subiecte în articol: special tramvai 1989 - acum 20 de ani