x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Scînteia Special Vitrine de librărie

Vitrine de librărie

17 Feb 2009   •   00:00

Lucrând la cea mai mare librărie din municipiul nostru (Cluj-Napoca, n.r.), pot să spun că vitrinele acestei librării erau văzute, zilnic, de sute de persoane, din ţară sau chiar din străinătate. Aveam un nu­măr de 11 vitrine, cu deschidere atât spre Piaţa Unirii, cât şi pe Strada Universităţii.



Aici se puteau ex­pu­ne simultan peste 500 de titluri, aran­jate tema­tic, care erau schimbate de cel puţin două ori pe lună. Tematica celor 11 vitrine era, în ge­ne­ral, ur­mă­toarea: 1. Cărţi şi note mu­zicale; 2. Cărţi social-politice; 3. Căr­ţi tehnico-ştiinţifice; 4. Cărţi de be­­le­tristică (scriitori români); 5. Cărţi de be­le­tristică (scriitori stră­ini); 6. Cărţi pentru copii; 7. Cărţi în limba ma­ghiară; 8. Cărţi în limbi străine; 9. Cărţile Editurii Dacia; 10. Albume de artă; 11. Noutăţi editoriale.

Pentru aranjarea acestor vitrine, aveam angajaţi "vitrinieri (...) de­coratori", cum erau trecuţi în sche­ma de personal. În general, aceşti vitrinieri deco­ra­tori erau artişti plastici cu studii superioare, care, neavând un loc de muncă potrivit talentului şi pro­fesiei lor, găseau în meseria de vi­trinier un mijloc de subzistenţă. Era un loc de re­fugiu, ca în cazul scriitorilor Ion Cristofor, Dan Da­maschin, Alexandru Vlad, Ion Ma­xim Danciu, angajaţi, pe o pe­ri­oadă mai scurtă sau mai lungă, la Centrul de Librării. (cred că prozatorul Alexandru Vlad a scris undeva despre faptul că, în nomenclatorul de meserii al CFR-u­lui, există meseria numită "scriitor de va­goane". Mi-am amin­tit astfel că un fost preot greco-ca­to­lic, Gheor­ghe Un­gureanu, după ce a ieşit din în­chisoare a fost an­ga­jat pe acest post, umilitor pentru un intelectual de talia lui. La un moment dat, am primit de la el o ilustrată trimi­să din Italia unde, se vede, regimul îi permisese să se ducă. Dar asta era în anul 1977, un an din aşa-zisa "liberalizare" a regimului comunist din România).

Vitrinierii trebuiau să fie atenţi la o sumedenie de detalii, care ar fi putut da naştere la interpretări. De pildă, nu se putea pune lângă o carte a lui Ceauşescu Ciuma a lui Camus, Groapa a lui Eugen Barbu, Pentru cine trag clopotele a lui Hemingway sau Nebunul şi floa­rea a lui Romulus Guga, fiind­că, re­pet, lumea putea face tot felul de in­ter­pretări. (Nu s-a cenzurat titlul pie­sei lui Dumitru Mazilu, Proştii sub clar de lună, în Sub clar de lună, din aceleaşi considerente – nu cumva oamenii să creadă că "proştii" ar fi cei doi?!).

Foarte multe cărţi aveau, pe co­pe­rta a IV-a, fotografia autorului. Uneori, în vitrină se expuneau mai multe exemplare din aceeaşi lu­cra­re, făcându-se vizibile atât co­perta I, cât şi coperta IV, pentru ca cititorii să se familiarizeze şi cu fotografia autorilor. Ei bine, în anul 1989, a venit o dispoziţie prin care se interzicea expunerea căr­ţi­lor care aveau fotografia autorilor. Iar cărţile nu se mai tipăreau cu fo­tografia autorilor. Explicaţia este simplă: alături de cărţile cu fotogafia lui Ceauşescu apăreau şi aceste cărţi cu fotografii, care, nu-i aşa, puteau eclipsa fotografia to­va­ră­şului. De altfel, colecţia BPT a Edi­turii Minerva, care avea în mod tra­diţional, pe coperta IV, fo­to­gra­fia autorului, a apărut în 1989 fără fotografia autorilor. Nu ştiu multe ca­zuri, dar îmi amintesc de volumul Anei Blandiana – Poezii (Pre­faţă de Eugen Simion. Notă bi­bli­o­gra­fică de Elena Murgu, Editura Mi­nerva, Bucureşti, 1989), tipărit fără fotografia poetei pe coperta IV. Am fost întrebat adesea cum veneau aceste instrucţini de la "centru".  Nu ştiu, fiindcă nu primeam nici adrese oficiale, nici note telefo­nice. Existau şi alte căi de comunicare, pe care efectiv nu le ştiu! Se ve­de că cenzorii vremii nu doreau să lase urme în urma lor, care i-ar fi putut compromite în posterita­te!

Să mai spun că aceste vitrine ale noastre erau folosite, prin mai-iu­nie, pentru a expune panourile cu absolvenţii unor licee de prestigiu din Cluj. O frumoasă tradiţie a în­vă­ţământului nostru, abandonată sau interzisă acum, nu ştiu exact. Noi nu avem nici un beneficiu (fi­nanciar) în urma expunerii acestor panouri, în afară de acela că trecători, privind la tablouri, priveau, volens-nolens, şi cărţile expuse.

Revin la vitrine. Eu nu aveam mari tangenţe cu aceşti artişti vi­tri­nieri. Ei erau angajaţii centrului, de acolo primeau "indicaţii" pri­vind rit­micitatea schimbării căr­ţi­lor din vi­trină, tematica vitri­nelor, priori­tă­ţile editoriale care trebu­iau ex­puse etc. Eu îi "alimentam" doar cu volumele de care aveau ne­voie. Se înţelege că modul de or­ga­ni­zare a vitrinelor depindea mult de atmosfera politică a epocii.

Desigur, în anii lui Ceauşescu, vi­tri­nele erau pline, nonstop, cu ope­re­le sale. Erau mereu actuali­za­te cu documentele recente de partid, cu tex­tele cuvântărilor lui Cea­u­şescu. Aşa le-a prins revoluţia din decem­brie 1989, petrecută, la Cluj, şi lân­gă aceste vitrine (mai precis în spaţiul dintre librărie şi Hotelul Continental).
Ion Vlas - Amintirile unui librar, Cluj-Napoca, Editura Accent, 2007, p. 79-82

×
Subiecte în articol: special cărţi vitrine