Pachetul de legi privind siguranta a intrat sub lupa reprezentantilor societatii civile, acestia apreciind ca, desi perfectibila, forma data de Guvern este mai buna decat cea a Cotrocenilor, constatandu-se importanta respectarii drepturilor cetatenilor. Cum aceste proiecte vor intra in dezbaterea Parlamentului, acestuia ii revine sarcina de a elimina minusurile semnalate, pentru Jurnalul National, de societatea civila.
Presedintele Fundatiei pentru o Societate Deschisa, Renate Weber, constata cateva elemente pozitive in varianta finalizata de Guvern a proiectelor de legi privind securitatea nationala. Astfel, Renate Weber constata ca au fost eliminate privilegiile excesive ale ofiterilor de informatii, ca serviciile nu mai pot sa desfasoare activitati economice sau sa aiba propriile societati comerciale; exista prevederi clare privind conducerea Serviciilor, eliberarea din functie a directorilor, situatia interimatului, numirea sefilor in cazul interimatului; exista prevederi mai detaliate privind controlul asupra Serviciilor, in principal controlul parlamentar; autorizarea pentru desfasurarea unor activitati operative prin care se restrang drepturi si libertati o poate da numai un judecator; a fost introdusa obligatia de a informa persoana care a facut obiectul activitatilor de informatii, daca in final s-a stabilit ca nu a comis fapte care au adus atingere securitatii nationale, pentru ca aceasta sa se poata adresa instantei daca i s-a produs un prejudiciu. SUGESTII. Renate Weber considera insa ca pachetul de legi contine si cateva probleme care trebuie rezolvate in viitor. In opinia sa, proiectele se refera la "securitatea Romaniei" in loc de "securitatea nationala", desi acest din urma termen este consacrat in tratate internationale, este folosit de Conventia europeana a drepturilor omului in cazul restrangerii exercitiului unor drepturi. De asemenea, riscurile si amenintarile la adresa securitatii sunt enumerate intr-un proiect (privind securitatea Romaniei), dar la ele se face referire intr-o alta lege, (privind activitatea de informatii) atunci cand se vorbeste de autorizarea unor actiuni care inseamna limitarea unor drepturi. "Daca Legea securitatii nationale nu va fi adoptata, atunci Legea activitatilor de informatii si contrainformatii va fi lipsita de obiect. Articolul 2 din Legea securitatii Romaniei se refera la "risc la adresa securitatii Romaniei" in termeni atat de largi incat practic orice poate fi considerat un risc (ex: «Evaluari indirecte prin probabilitati»). Or, legea trebuie sa fie clara si precisa pentru a nu da nastere unor interpretari abuzive, iar destinatarii ei sa stie exact ce comportament le este interzis", afirma Weber. Presedintele FDS constata totodata o neclaritate majora: in proiectul privind activitatea de informatii se spune (art. 39) ca in cazul "amenintarilor" la adresa securitatii Romaniei pot fi autorizate actiuni care restrang unele drepturi, dar nicaieri nu exista un text care sa enumere strict amenintarile, proiectul privind securitatea Romaniei mentionand "riscuri si amenintari", iar lista acestora este uriasa (art. 3 si 4 prevad 42 de asemenea situatii). Textul trebuie neaparat modificat, altfel abuzurile ar putea fi numeroase "Cred ca datorita rolului pe care il au STS si SPP trebuie sa ramana servicii independente. STS asigura securizarea comunicatiilor pentru toti demnitarii, iar transformarea intr-o directie si plasarea in subordinea unui minister i-ar schimba caracterul si raspunderea administrativa. SPP asigura protectia tuturor demnitarilor romani si straini care vin in Romania, de unde si rolul sau in realizarea securitatii nationale, iar plasarea lui in subordinea MAI l-ar transforma in altceva. Cata vreme exista CSAT, ambele servicii trebuie sa raspunda in fata acestei structuri. Controlul parlamentar al acestor servici este binevenit", este de parere Renate Weber. PRO DEMOCRATIA. Cristian Parvulescu, presedintele Asociatiei Pro Democratia, considera ca diferenta de fond intre cele doua pachete legislative rezida in filosofia lor. Pachetul elaborat de reprezentantii serviciilor secrete sub egida Cotrocenilor, afirma Parvulescu, se centra asupra sigurantei nationale, si nu intamplator a fost anticipat de stufoasa Strategie de siguranta nationala. Pachetul Guvernului, dezbatut tactic cu societatea civila, s-a orientat asupra protectiei drepturilor si libertatilor cetatenesti. In opinia sa, diferenta specifica este data de Legea securitatii Romaniei, care devine astfel legea-cadru a securitatii nationale. Aceasta nu doar inlocuiste Legea 51 din 1991 privind siguranta nationala, dar propune o alta perspectiva asupra securitatii. "Varianta Guvernului privind securitatea nationala se diferentiaza substantial de vechea viziune care definea siguranta nationala ca «starea de legalitate, de echilibru si de stabilitate sociala, economica si politica necesara existentei si dezvoltarii statului national roman, ca stat suveran, unitar, independent si indivizibil». In noua varianta securitatea Romaniei «este starea natiunii, a comunitatilor sociale, a cetatenilor si a statului... asigurata... in scopul exercitarii neingradite a drepturilor si libertatilor cetatenesti», dar si ca «manifestare deplina a libertatii de decizie si de actiune a statului»". Doar din aceasta comparatie se poate observa usor ca schimbarea legislatiei privind securitatea nationala nu se justifica prin vechimea ei, ci prin transformarea paradigmei. Pare o alta despartire de comunism. Dar cu tot efortul depus de autori si in noua lege a securitatii statul ramane un obiectiv, iar nu un instrument care deserveste cetatenii. Nucleul legislativ privind protectia libertatilor cetatenesti reprezinta punctul forte al pachetului legislativ guvernamental. Influentat de orizontul filosofic al democratei liberale asupra serviciilor secrete si raportului acestora cu individul, pachetul guvernamental se desparte de viziunea (neo)conservatoare emanata de mostenitorii Securitatii. Pachetul de legi ramane incomplet cata vreme nu se opreste si asupra redefinirii secretul de stat si a functionarii ORNISS. Pe de alta parte, in Legea informatiilor si contrainformatiilor, la articolul 65, aliniatul 2 se interzice "folosirea ca acoperire a reprezentantilor si personalului puterii legislative, executive si judecatoresti precum si a organizatiilor mass-media, sindicale, politice sau religioase legal constituite", dar nu si in organizatii neguvernamantele. Oare de ce?", puncteaza Parvulescu. ASOCIATIA ROMANA PENTRU TRANSPARENTA. Proiectele de legi privind siguranta nationala in varianta Guvernului prezinta o serie de imbunatatiri fata de varianta initiala, a Cotroceniului, considera Victor Alistar, dar trebuie remarcat faptul ca o parte din "punctele bune" au existat si in proiectele initiale. Varianta cea mai buna insa nu poate fi decat cea care va rezulta in urma dezbaterii parlamentare, dezbateri in care, sustine analistul, ar trebui sa aiba o contributie si societatea civila si mass-media. "Forma finala a legilor sigurantei nu apartine nici Cotroceniului, nici Palatului Victoria, ci apartine legiuitorului. Sper ca, pentru prima data, la acest tip de legi Parlamentul nu va functiona doar ca o masina de vot", a afirmat Alistar.Citește pe Antena3.ro
"In proiectul privind activitatea de informatii se spune ca in cazul «amenintarilor» la adresa securitatii Romaniei pot fi autorizate actiuni care restrang unele drepturi, dar nicaieri nu exista un text care sa enumere strict amenintarile, proiectul privind securitatea Romaniei mentionand «riscuri si amenintari», iar lista acestora fiind uriasa" - Renate Weber, presedintele Fundatiei pentru o Societate Deschisa
"Nucleul legislativ privind protectia libertatilor cetatenesti reprezinta punctul forte al pachetului legislativ guvernamental. Influentat de orizontul filosofic al democratei liberale asupra serviciilor secrete si raportului acestora cu individul, pachetul guvernamental se desparte de viziunea (neo)conservatoare emanata de mostenitorii Securitatii" - Cristian Parvulescu, presedintele Asociatiei Pro Democratia IMBUNATATIRI
"Prezinta imbunatatiri, pe de o parte avem mai multe garantii de respectare a drepturilor omului si dreptului la viata privata, asta nu inseamna ca este o lege ideala, dar intotdeauna trebuie sa existe un echilibru intre nevoia de securitate colectiva si nevoia de respectare a dreptului individual al fiecaruia dintre noi" - Victor Alistar, director executiv al Asociatiei Romane pentru Transparenta
VARIANTA GUVERNULUI AR PUTEA GENERA SCANDAL
| ||
|
PACHETUL LEGISLATIV PRIVIND SIGURANTA NATIONALA
|