x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Băieţii deştepţi de la căile ferate. CFR Călători, devalizată după o rețetă portocalie

Băieţii deştepţi de la căile ferate. CFR Călători, devalizată după o rețetă portocalie

de Diana Scarlat    |    13 Mai 2015   •   10:47
Băieţii deştepţi de la căile ferate. CFR Călători, devalizată după o rețetă portocalie
Sursa foto: Victor Stroe/Intact Images

Istoria pagubei de 5 milioane de euro, pentru care DNA a făcut arestări la Ministerul Transporturilor în luna februarie, începe cu deciziile luate în timpul mandatului lui Radu Berceanu, care a condus ministerul în perioada iunie 2006-martie 2007. De atunci două dintre companiile din subordinea Ministerului Transporturilor – CFR Călători şi CFR Infrastructură – şi-au cedat mai multe trasee în favoarea operatorilor privaţi. Au urmat Emil Boc şi Relu Fenechiu. Vinovaţi se fac toţi cei care ar fi putut să oprească acest jaf, dar s-au făcut că nu văd.

CFR, îngropată prin lege Paguba de peste 5 milioane de euro are rădăcini portocalii
Istoria pagubei de 5 milioane de euro, pentru care DNA a făcut arestări la Ministerul Transporturilor în luna februarie, începe cu deciziile luate în timpul mandatului lui Radu Berceanu, care a condus ministerul în perioada iunie 2006-martie 2007. De atunci două dintre companiile din subordinea Ministerului Transpor¬turilor – CFR Călători şi CFR Infrastructură – şi-au cedat mai multe trasee în favoarea operatorilor privaţi. Au urmat Emil Boc şi Relu Fenechiu. Vinovaţi se fac toţi cei care ar fi putut să oprească acest jaf, dar s-au făcut că nu văd.

Gara Caracal. Orele 14.20: călătorii aşteaptă trenul de Bucureşti. Trenul privat care merge la Bucureşti, unde biletul costă 24 de lei, la clasa a II-a, cu rezervare. Peroa¬nele se golesc. 10 minute mai târziu, se anunţă un nou tren. Tot spre Bucureşti, de la CFR. Biletul la clasa a II-a costă 46 de lei. Pe peron nu prea mai sunt călători. Au preferat să ajungă la Bucureşti cu jumătate de preţ.
Situaţia nu este singulară. Pe 20% din totalul căilor ferate, transportul privat de călători a luat faţa - legal şi ajutat de oficiali, prin modificări de legislaţie - transportului de stat. CFR a cedat infrastructură, trenuri, rute şi chiar subvenţiile. O afacere din care singurii câştigători sunt privaţii. Şi pentru care mulţi politicieni ar trebui să răspundă.

De unde începe povestea
Nealocarea bugetului necesar funcționării CFR Infrastructură, în perioada în care ministrul Trans¬porturilor era Radu Berceanu, a condus compania CFR SA către pierderi și , implicit, către nece¬sitatea cedării unor rute neprofitabile. „Din 2007, când nu am mai avut buget şi a trebuit să ne descurcăm din încasări, a fost foarte greu să asigurăm cheltu¬ielile de întreţinere. Sectoarele neinteroperabile s-au scos la licitație, pentru operatorii privați, astfel încât CFR Infrastructură să scape de cheltuieli pe acele rute care erau neprofitabile, dar să se și asigure, în același timp, reparațiile de care este nevoie”, au declarat oficiali din cadrul CFR Infrastructură. Atunci s-au luat două decizii clare: tăierea subvenţiilor către aceste companii de stat şi adoptarea cadrului legislativ pentru favorizarea privaţilor. Ulterior, presa a speculat că una dintre companiile private care operează încă de la început de la Craiova ar fi apropiată de Radu Berceanu. Totul a rămas la stadiul de material de presă, iar autorităţile nu au investigat niciodată condiţiile în care s-a făcut această afacere, profitabilă doar pentru partea privată.

Pro şi contra
Sindicaliștii din CFR Infrastructură spun că problema închirierii către operatorii privați îi afectează din mai multe puncte de vedere. „Noi am făcut proteste, pentru a-i împiedica să închirieze rute care știm foarte bine că sunt chiar profitabile. Operatorii privați primesc totul, inclusiv oamenii, dar pot renunța oricând la contract și oamenii se întorc la noi”, a explicat, pentru Jurnalul Național, Georgel Petrache, vicepreședinte al federației sindicale FNST ELCATEL. Oficialii din CFR Infrastructură susțin, însă, că situația nu este chiar așa cum o prezintă sindicaliștii și că, dimpotrivă, închirierea este benefică bunei funcționări a companiei, care evită astfel pierderile. Însă lista argumentelor este foarte firavă, iar datele contabile îi contrazic.

Traseul profitabil al închirierilor
Conform legislației în vigoare, CFR SA cedează, spre închiriere, tot ce este neprofitabil, cu tot cu angajați. Operatorii privați sunt obligați să plătească salariile, să facă reparațiile, să facă lucrări de întreținere, să opereze și să asigure circulația în condiții de maximă siguranță, pe rutele scurte, circulate în special de navetiști.

Căile ferate au devenit o afacere mai mult decât profitabilă, astfel încât directorii CFR Călători (Dorin Maer, Ştefan Roşeanu şi Valentin Dorobanţu, din 2012, până în 2014) au promovat constant interesul operatorilor privaţi de transport persoane, prin ajustarea mersului trenurilor în interesul acestora din urmă. Conform legislaţiei actuale, rutele feroviare de transport persoane nerentabile operate de CFR Călători, în regim social - trenurile personale (Regio), - pot fi exploatate de către operatorii privaţi, pe baza unor subvenţii acordate de Ministerul Transporturilor, iar atribuirea rutelor nerentabile se face prin licitaţie și traseele adjudecate sunt incluse în mersul trenurilor, la sfârşitul fiecărui an. Problema care apare este că pe mai multe rute rentabile, operate de CFR Călători, pot fi introduse și trenurile operatorilor privaţi. Aceste trenuri introduse la orele de vârf, pe rutele cele mai aglomerate, nu fac altceva decât concurență neloială companiei de stat, având prețuri chiar și la jumătate, față de CFR Călători, cu ajutorul subvenţiilor de la stat. Compania CFR este astfel căpuşată, conform legislației în vigoare.

Transferoviar Grup Cluj - Napoca (firma clujeană controlată de Călin Mitică) a introdus, pe ruta Bucureşti-Ploieşti şi retur, cinci perechi de trenuri Regio, în condițiile în care această rută, operată de CFR Călători, este una dintre cele mai rentabile din România. Automotoarele operatoului privat transportă zilnic între 600 şi 1.000 de călători. Pe lângă subvenții, operatorul privat încasează și 1,5 lei de la fiecare călător, pentru rezervare de loc, deşi la trenurile care circulă în regim Regio nu percep această rezervare.

Raportări incorecte referitoare la numărul de călători
Cele patru societăți private din transportul feroviar de călători - Transferoviar Călători, Regional, Servtrans Invest şi Regiotrans - înregistrează 20% din activitatea totală. La nivelul anului 2013, operatorii privați au înregistrat circa 14 milioane de călători. În 2012, CFR Călători a avut circa 48 de milioane de călători, iar operatorii privați, 14 milioane, adică o medie de 38.000 de călători pe zi, deși datele oficiale ale Ministerului Transporturilor arată că aproape toate secțiile neinteroperabile din România înregistrează cca. 1.000 de călători pe zi. Secția București-Oltenița, operată de Transferoviar, are peste 3.800 de călători pe zi și ar putea fi comparată cu București-Constanța, unde se prevăd între 3.500 și 9.000 de călători pe zi.


ANUL 2010 2011 2012 2013
CFR CĂLĂTORI -86.492.964 1.522.533 -992.207.335 -391.000.000
CFR SA -1.294.245.892 -708.455.012 144.645.337 84.114.398

Reţetă inspirată din manualele de marketing
S-a creat mai întâi nevoia, apoi un cadru legal pentru închirierea unor sectoare de cale ferată care nu aduc profit. Dar de ce și-ar dori un operator privat să închirieze aceste sectoare, dacă sunt neprofitabile? Legislaţiei lui Berceanu i-a urmat o alta, marca Boc. Apoi marca Fenechiu. După HG nr. 643, din 2011, Guvernul Boc a venit cu HG nr. 74/2012, pe ultima sută de metri a guvernării, Hotărâre prin care operatorii privaţi beneficiază de subvenţii foarte mari pentru transportul de călători, ajutând compania de stat să se prăbuşească, din cauza concurenţei neloiale. Operatorii privaţi au încasat anual sume colosale de la Ministerul Transporturilor, datorită modului de acordare a subvenţiilor. Opera a fost pecetluită de Relu Fenechiu, prin HG nr. 78/ 2013, pentru aprobarea actelor adiţionale nr. 1 pe anul 2013 la contractele de servicii publice în transportul feroviar de călători pentru perioada 2012-2015. Astfel, CFR Călători urma să primească doar 200 de milioane de euro subvenții, pentru aproape două miliarde de călători estimaţi pentru 2013, în timp ce operatorii privați au încasat circa 56 de milioane euro pentru aproximativ 280 de milioane de persoane transportate.

×
Subiecte în articol: CFR calatori