x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CNADNR a modernizat 2800 de kilometri cu 1,5 miliarde de euro

0
Autor: Iulia Barbu 31 Ian 2011 - 13:47
CNADNR a modernizat 2800 de kilometri cu 1,5 miliarde de euro /Jurnalul Naţional


Încă de acum şase ani, CNADNR constata că trebuie să investească masiv în modernizarea drumurilor naţionale. Cum autostrăzi nu avem, măcar potecile existente să nu se înfunde în gropi. Aşa că am reabilitat de 1,5 miliarde de euro! Potrivit specialiştilor, cu 1 million de euro se poate construi de la zero un kilometru de drum naţional. În banii alocaţi modernizărilor CNADNR ar fi putut construi aproximativ 1.500 de kilometri de drum naţional! Sumele pentru aşa-zisele reabilitări au fost alocaţi atât din buget cât şi fonduri europene sau chiar împrumuturi. Bilanţul nu este tocmai îmbucurător. Cel puţin lucrările cu proiectele ISPA au făcut ca greşelile Companiei să fie cuantificate în alte milioane de euro plătite de această dată constructorilor.

În 2004, Banca Mondială a acordat CNADNR un împrumut de 149 milioane de dolari pentru realizarea câtorva proiecte de reabilitare şi restructurare a Companiei. În şase ani, România nu a reuşit să folosească mai mult de 20 de milioane de dolari, pierzând restul de 129 de milioane de dolari. Compania de drumuri nu a îndeplinit cerinţele minime impuse de bancă şi nici nu a găsit un consultant pe măsură în demararea proiectelor. Tot atunci experţii băncii au explicat într-un raport care sunt problemele CNADNR şi au evaluat starea infrastructurii, arătând care ar fi costurile investiţiilor necesare. Din păcate, în 2010, după doi ani de criză şi investiţii firave în infrastructură, Compania Naţională de Drumuri a reuşit să depăşească şi cele mai sumbre previziuni ale băncii mondiale. Astfel, specialiştii străini prognozau o investiţie de 1 miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii. Banii ar fi trebuit să se regăsească în 10 ani de şantiere! Ministerul Transporturilor a tocat pe modernizarea reţelei de drumuri în numai 6 ani peste 1 miliard şi jumătate de euro, bani de la stat şi bani europeni. Statisticile Ministerului Transporturilor arată că suma fabuloasă a fost investită în reabilitarea a 2.800 kilometri de drumuri. Românii sunt singuri care pot spune dacă regăsesc investiţia în calitatea călătoriilor lor.

Tot 2004, Banca Mondială concluziona că "aplicarea unui management modern combinat cu licitaţii competitive ar putea reduce costurile anuale ale Companiei la valoarea de 214 milioane Euro pentru 2010-2015". CNADNR ar fi trebuit astfel să  implementeze două sisteme care ar fi asigurat determinarea unor bugete analitice şi nu statistice, aşa cum se obişnuieşte pe plaiurile dâmboviţene. Printr-o simplă eşalonare pe durata a trei ani a lucrărilor de reparaţii, banii nu s-ar mai fi pierdut în zeci de contrtacte adiţionale. Sistemele recomandate au fost PMS (n. red. Pavement Management System) şi BMS (n. red. Bridge Management System). Practic, pe maşini s-ar fi montat diverse echipamente care ar fi stabilit starea sistemului rutier în profunzimea lui. Sistemul ar fi ajutat Compania în realizarea unei eşalonări pe durata a trei ani de zile a lucrărilor de reabilitare, în funcţie de priorităţi şi raportul preţ/lucrare ar fi determinat bugete multianuale exacte. 

Pe lista de priorităţi se mai găsea în 2004 şi construcţia a 5 variante ocolitoare: Mediaş,Târgu Mureş, Reghin, Bacău, Braşov dar şi reabilitarea unor drumuri şi poduri. Compania nu a reuşit să îndeplinească condiţiile pentru accesarea banilor Băncii Mondiale. În ceea ce priveşte lucrările de reabilitare ale podurilor, împrumutul impunea următoarea condiţie: alegerea unui consultant care să ajute Compania să se restructureze şi să găsească toate posibilităţile corecte, legale şi morale de a atrage fonduri pentru autofinanţare. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, doar 20 de milioane de dolari din banii Băncii Mondiale s-au regăsit în lucrările de infrastructură româneşti.

În urma raportului BM, CNADNR a elaborat şi o strategie pentru perioada 2005-2008. Documentul a fost depus în luna februarie a anului 2005 la Direcţia Generală de Strategie şi Management a Ministerului Transporturilor şi aprobat de ministrul de atunci. În strategia pe care CNADNR îşi propunea să o urmeze cu sfinţenie era prevăzută şi o nouă motodă de colectare a banilor. Un fond special pentru drumuri. Compania nu dorea decât să urmeze exemplul altor ţări europene, lucru care, după cum lesne poate fi observat, nu i-a reuşit deloc. Astfel că, în 2004 s-a discutat degeaba varianta ca taxele pentru drumuri să fie incluse în preţul combustibilului. "Aceste taxe variază intre 20% şi 50% din preţul de vânzare la pompa, în funcţie de ţară. Astfel, spre exemplu Belgia şi Lituania percep 50% din preţul de vânzare la benzina şi 41% respectiv 19% la motorină. Slovenia percepe 20% pentru ambele tipuri de combustibil. Aceste procente sunt destinate explicit drumurilor. În România nu este legiferat nimic în acest sens, însă rămâne pentru viitor o sursă potenţială de finanţare. Taxe pentru drumuri privind proprietatea, înregistrarea şi autorizarea autovehiculelor. Aceste taxe variază între 30 Euro şi 100 Euro pentru autoturisme, ajungând la valori mult mai mari pentru vehiculele grele, dar sunt destinate explicit pentru fondul drumurilor. La noi aceste taxe se varsă la bugetul de stat, fără a avea o destinaţie clară pentru sectorul de drumuri", se arata în raportul aprobat de Ministerul Transporturilor.

Cinci ani mai târziu, în 2010, auditul Fondului Monetar Internaţional dar şi cel al Băncii Mondiale constatau că nu exista o strategie a Ministerului Transporturilor şi a CNADNR. Faptul că în 2007, Compania nu a reuşit să demareze lucrările pe fondurile ISPA nu este altceva decât o dovadă a incoerenţei cu care au fost administrate proiectele de infrastructură. Mai mult decât atât, majoritatea reabilitărilor realizate cu fonduri ISPA au fost urmate de penalizări de ordinul milioanelor de euro. De la lucrări a căror recepţie a creat discuţii şi returnări de garanţi şi până la plăţi generoase către constructori, modernizările de drumuri naţionale nu sunt altceva decât o altă afacere tipic românească.

Drumurile noastre, aur poartă – 800 milioane USD pe întreţinere
Dacă în anul 2000, s-au cheltuit 130,59 milioane euro pentru întreţinere (transferuri de la buget, fondul special, venituri proprii), în anul 2001 s-au cheltuit 142,18 milioane dolari (transferuri de la buget, fondul special, venituri proprii şi credit în valoare de 26,29 milioane USD), în anul 2002 s-au cheltuit 148,73 milioane dolari (transferuri de la buget, fondul special, venituri proprii şi credite în valoare de 38,82 milioane USD), iar în anul 2003 s-au cheltuit 353,7 milioane dolari (transferuri de la buget, venituri proprii, venituri cu destinaţie specială şi credite în valoare de 161,4 milioane USD). În anul 2003, din sumele cheltuite pe întreţinere, 112 milioane USD reprezintă cheltuieli cu reabilitarea primară (credite în valoare de 88,1 milioane USD). Nivelul cheltuielilor cu întreţinerea în perioada 2000-2003 a crescut de la 119 milioane USD în 2000, la 142 milioane USD în 2001, la 149 milioane USD în 2002, şi la 241 milioane USD în 2003. Totuşi, dacă în 2000, pentru întreţinere nu se utilizau fonduri din credite, în anul 2003, s-au folosit pentru această activitate 73,3 milioane USD din respectiva sursă de finanţare.
Citeşte mai multe despre:   mişcarea de rezistenţă,   aici sunt banii dvs!

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Fiul lui „Corruption! Corruption!”, protector al coruptului din Băneasa

Fiul lui „Corruption! Corruption!”, protector al coruptului din Băneasa
Galerie Foto Presa americană a dat publicității un plan de afaceri, promovat de fiul fostului vicepreședinte al SUA Joe Biden, Hunter Biden, în sprijinul unui megaconcern chinez care dorea să dezvolte business-uri majore în ma...

Dr. Elena Ciupercă: În 60% din cazuri, medicamentele antisecretorii sunt folosite nejustificat

Dr. Elena Ciupercă: În 60% din cazuri, medicamentele antisecretorii sunt folosite nejustificat
Galerie Foto Medicamentele de tipul Omez/Omeran/Controloc sunt foarte populare, iar mulți oameni le consideră un fel de panaceu pentru orice fel de problemă a stomacului. Fie că sunt prescrise de medic, recomandate de farmacist...

Cu masca pe față, călcând pe Dealul Mitropoliei. „Am ajuns să-mi fie frică că mă îmbolnăvesc sfinții?”

Cu masca pe față, călcând pe Dealul Mitropoliei. „Am ajuns să-mi fie frică că mă îmbolnăvesc sfinții?”
Galerie Foto La Sfântul Dimitrie s-a mers ca la secţia de votare. Cu buletinul la vedere şi recitând CNP-ul. Jandarmii au fost mulţumiti: nu au existat fraude. Dar au existat bătrâni triști: erau sub...

Fractura de claviculă nu se repară cu ghips

Fractura de claviculă nu se repară cu ghips
Fost preşedinte al României, profesorul doctor Emil Constantinescu a căzut în casă pe o podea spălată şi udă. S-a ales cu un traumatism nu de mare violenţă, dar totuşi i s-au fracturat glezna şi clavicula,...

Afacerile „greilor” sistemului. Coldea și-a deschis firmă de consultanță. Foștii săi adjuncți fac profituri pe piața privată

Afacerile „greilor” sistemului. Coldea și-a deschis firmă de consultanță. Foștii săi adjuncți fac profituri pe piața privată
Galerie Foto Celebrul general Florian Coldea, fostul șef militar al Serviciului Român de Informații, de numele căruia sunt legate, printre altele, protocoalele încheiate de serviciul secret și instituțiile din justiție și pr...

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări

Premii? Bătaie de joc? Ordin de ministru pentru acordarea de mulțumiri și felicitări
Galerie Foto Într-un document oficial emis, în data de 13 octombrie, de ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, se arată că succesul luptei polițiștilor de penitenciare în lupta cu pandemia generată de virusul SARS-CoV-2 rep...

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară

Românul Tarek Nazer, doctorul lui Manchester United. A lăsat Anglia ca să lucreze în țară
Galerie Foto Dr. Tarek Nazer, chirurg ortoped, este președintele Asociației Europene de Artroscopie și Chirurgie Minim Invazivă. Trăiește în România de 30 de ani. Avea 5 ani când familia lui s-a mutat din Siria la...

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP

Simulatoare auto de 800.000 de euro pentru selecția și recrutarea viitorilor agenți SPP
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază (SPP) a achiziționat două softuri informatice pentru testarea viitorilor agenți care urmează să păzească demnitarii în tehnici de condus a autovehiculelor instituției, dar și...

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”

”Fără umor am fi ca orbii privind la curcubeu”
Galerie Foto Cu sânge de bănățean curgând prin vene, Erwin Lucian Bureriu le-a făcut pe toate: profesor, jurnalist și secretar de redacție, biliotecar, proprietar de librărie, muzician, grafician, dar mai ales poet și...

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală

Căldura pusă la articulaţiile dureroase este o greşeală
Există o polemică între reumatologi şi ortopezi, legat de când este bine să se implanteze o proteză în articulaţia suferindă: de la primele simptome, cum zic chirurgii ortopezi, sau mai târziu, după...

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!

Alegerile din România dăunează grav planetei: 35 de milioane de buletine de vot, nefolosite!
Galerie Foto Diferențe majore între numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale, pentru toate subcategoriile de alegeri care însumează alegerile pentru autoritățile publice locale și numărul...

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc

După ce Mihai Chirica a devenit liberal, iluminatul public din Iași este modernizat de clienții de casă ai primăriei lui Boc
Galerie Foto Nici nu s-a uscat bine tușul pe buletinele de vot de la alegerile locale care au avut loc în 27 septembrie, că proaspătul liberal, fost PSD-ist, Mihai Chirica, de la Iași, reales primar, a și atribuit un contact de...

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor

Afaceri de pandemie. Ioana Băsescu și soțul Pricop intră pe piața transporturilor
Galerie Foto Fata cea mare a lui Traian Băsescu și-a cooptat, cu o lună înainte de alegerile locale, soțul în cadrul companiei de consultanță pe care o deține. Odată cu intrarea lui Radu Petru Pricop în această...

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii

Manciu de la “Comunicarea Strategică”, “uns” consilier de stat la Cancelaria lui Orban, cu încălcarea legii
Galerie Foto Numit, prin semnătura lui Ludovic Orban și a Secretarului General al Guvernului Antonel Tănase, în funcția de consilier de stat, Eduard Andi Manciu, cel care conduce celebrul Grup de Comunicare Strategică, nu...

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi

Conjunctivita nu doare, ci provoacă jenă şi mâncărimi
De multe ori observăm că unii oameni se plâng de ochi, aceştia par chinuiţi, se înroşesc, lăcrimează, au mâncărimi. Multă lume crede că se pricepe și îndeamnă cu sfaturi greşite pe cel cu ochii în...
Serviciul de email marketing furnizat de