x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CNADNR a modernizat 2800 de kilometri cu 1,5 miliarde de euro

0
Autor: Iulia Barbu 31 Ian 2011 - 13:47
CNADNR a modernizat 2800 de kilometri cu 1,5 miliarde de euro /Jurnalul Naţional


Încă de acum şase ani, CNADNR constata că trebuie să investească masiv în modernizarea drumurilor naţionale. Cum autostrăzi nu avem, măcar potecile existente să nu se înfunde în gropi. Aşa că am reabilitat de 1,5 miliarde de euro! Potrivit specialiştilor, cu 1 million de euro se poate construi de la zero un kilometru de drum naţional. În banii alocaţi modernizărilor CNADNR ar fi putut construi aproximativ 1.500 de kilometri de drum naţional! Sumele pentru aşa-zisele reabilitări au fost alocaţi atât din buget cât şi fonduri europene sau chiar împrumuturi. Bilanţul nu este tocmai îmbucurător. Cel puţin lucrările cu proiectele ISPA au făcut ca greşelile Companiei să fie cuantificate în alte milioane de euro plătite de această dată constructorilor.

În 2004, Banca Mondială a acordat CNADNR un împrumut de 149 milioane de dolari pentru realizarea câtorva proiecte de reabilitare şi restructurare a Companiei. În şase ani, România nu a reuşit să folosească mai mult de 20 de milioane de dolari, pierzând restul de 129 de milioane de dolari. Compania de drumuri nu a îndeplinit cerinţele minime impuse de bancă şi nici nu a găsit un consultant pe măsură în demararea proiectelor. Tot atunci experţii băncii au explicat într-un raport care sunt problemele CNADNR şi au evaluat starea infrastructurii, arătând care ar fi costurile investiţiilor necesare. Din păcate, în 2010, după doi ani de criză şi investiţii firave în infrastructură, Compania Naţională de Drumuri a reuşit să depăşească şi cele mai sumbre previziuni ale băncii mondiale. Astfel, specialiştii străini prognozau o investiţie de 1 miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii. Banii ar fi trebuit să se regăsească în 10 ani de şantiere! Ministerul Transporturilor a tocat pe modernizarea reţelei de drumuri în numai 6 ani peste 1 miliard şi jumătate de euro, bani de la stat şi bani europeni. Statisticile Ministerului Transporturilor arată că suma fabuloasă a fost investită în reabilitarea a 2.800 kilometri de drumuri. Românii sunt singuri care pot spune dacă regăsesc investiţia în calitatea călătoriilor lor.

Tot 2004, Banca Mondială concluziona că "aplicarea unui management modern combinat cu licitaţii competitive ar putea reduce costurile anuale ale Companiei la valoarea de 214 milioane Euro pentru 2010-2015". CNADNR ar fi trebuit astfel să  implementeze două sisteme care ar fi asigurat determinarea unor bugete analitice şi nu statistice, aşa cum se obişnuieşte pe plaiurile dâmboviţene. Printr-o simplă eşalonare pe durata a trei ani a lucrărilor de reparaţii, banii nu s-ar mai fi pierdut în zeci de contrtacte adiţionale. Sistemele recomandate au fost PMS (n. red. Pavement Management System) şi BMS (n. red. Bridge Management System). Practic, pe maşini s-ar fi montat diverse echipamente care ar fi stabilit starea sistemului rutier în profunzimea lui. Sistemul ar fi ajutat Compania în realizarea unei eşalonări pe durata a trei ani de zile a lucrărilor de reabilitare, în funcţie de priorităţi şi raportul preţ/lucrare ar fi determinat bugete multianuale exacte. 

Pe lista de priorităţi se mai găsea în 2004 şi construcţia a 5 variante ocolitoare: Mediaş,Târgu Mureş, Reghin, Bacău, Braşov dar şi reabilitarea unor drumuri şi poduri. Compania nu a reuşit să îndeplinească condiţiile pentru accesarea banilor Băncii Mondiale. În ceea ce priveşte lucrările de reabilitare ale podurilor, împrumutul impunea următoarea condiţie: alegerea unui consultant care să ajute Compania să se restructureze şi să găsească toate posibilităţile corecte, legale şi morale de a atrage fonduri pentru autofinanţare. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, doar 20 de milioane de dolari din banii Băncii Mondiale s-au regăsit în lucrările de infrastructură româneşti.

În urma raportului BM, CNADNR a elaborat şi o strategie pentru perioada 2005-2008. Documentul a fost depus în luna februarie a anului 2005 la Direcţia Generală de Strategie şi Management a Ministerului Transporturilor şi aprobat de ministrul de atunci. În strategia pe care CNADNR îşi propunea să o urmeze cu sfinţenie era prevăzută şi o nouă motodă de colectare a banilor. Un fond special pentru drumuri. Compania nu dorea decât să urmeze exemplul altor ţări europene, lucru care, după cum lesne poate fi observat, nu i-a reuşit deloc. Astfel că, în 2004 s-a discutat degeaba varianta ca taxele pentru drumuri să fie incluse în preţul combustibilului. "Aceste taxe variază intre 20% şi 50% din preţul de vânzare la pompa, în funcţie de ţară. Astfel, spre exemplu Belgia şi Lituania percep 50% din preţul de vânzare la benzina şi 41% respectiv 19% la motorină. Slovenia percepe 20% pentru ambele tipuri de combustibil. Aceste procente sunt destinate explicit drumurilor. În România nu este legiferat nimic în acest sens, însă rămâne pentru viitor o sursă potenţială de finanţare. Taxe pentru drumuri privind proprietatea, înregistrarea şi autorizarea autovehiculelor. Aceste taxe variază între 30 Euro şi 100 Euro pentru autoturisme, ajungând la valori mult mai mari pentru vehiculele grele, dar sunt destinate explicit pentru fondul drumurilor. La noi aceste taxe se varsă la bugetul de stat, fără a avea o destinaţie clară pentru sectorul de drumuri", se arata în raportul aprobat de Ministerul Transporturilor.

Cinci ani mai târziu, în 2010, auditul Fondului Monetar Internaţional dar şi cel al Băncii Mondiale constatau că nu exista o strategie a Ministerului Transporturilor şi a CNADNR. Faptul că în 2007, Compania nu a reuşit să demareze lucrările pe fondurile ISPA nu este altceva decât o dovadă a incoerenţei cu care au fost administrate proiectele de infrastructură. Mai mult decât atât, majoritatea reabilitărilor realizate cu fonduri ISPA au fost urmate de penalizări de ordinul milioanelor de euro. De la lucrări a căror recepţie a creat discuţii şi returnări de garanţi şi până la plăţi generoase către constructori, modernizările de drumuri naţionale nu sunt altceva decât o altă afacere tipic românească.

Drumurile noastre, aur poartă – 800 milioane USD pe întreţinere
Dacă în anul 2000, s-au cheltuit 130,59 milioane euro pentru întreţinere (transferuri de la buget, fondul special, venituri proprii), în anul 2001 s-au cheltuit 142,18 milioane dolari (transferuri de la buget, fondul special, venituri proprii şi credit în valoare de 26,29 milioane USD), în anul 2002 s-au cheltuit 148,73 milioane dolari (transferuri de la buget, fondul special, venituri proprii şi credite în valoare de 38,82 milioane USD), iar în anul 2003 s-au cheltuit 353,7 milioane dolari (transferuri de la buget, venituri proprii, venituri cu destinaţie specială şi credite în valoare de 161,4 milioane USD). În anul 2003, din sumele cheltuite pe întreţinere, 112 milioane USD reprezintă cheltuieli cu reabilitarea primară (credite în valoare de 88,1 milioane USD). Nivelul cheltuielilor cu întreţinerea în perioada 2000-2003 a crescut de la 119 milioane USD în 2000, la 142 milioane USD în 2001, la 149 milioane USD în 2002, şi la 241 milioane USD în 2003. Totuşi, dacă în 2000, pentru întreţinere nu se utilizau fonduri din credite, în anul 2003, s-au folosit pentru această activitate 73,3 milioane USD din respectiva sursă de finanţare.
Citeşte mai multe despre:   mişcarea de rezistenţă,   aici sunt banii dvs!

 



Mai multe titluri din categorie

Cum și-a răsplătit PLUS-ul lui Cioloș sponsorii cu funcții la stat

Cum și-a răsplătit PLUS-ul lui Cioloș sponsorii cu funcții la stat
Galerie Foto Pe model PNL, dar la o scară mai mică, Partidul PLUS, formațiune condusă de Dacian Cioloș, aflată, în prezent, la guvernare dă dovadă de „obraz” când e vorba de cei care au contribuit cu donații în anul...

CCR: Prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței încalcă legea și Constituția

CCR: Prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței încalcă legea și Constituția
Decizia prin care Curtea Constituțională a stabilit că prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței, peste durata prevăzută de normele în vigoare, este atât neconstituțională, cât...

Tanti Florica. Lecții de viață de la înălțimea a 100 de ani

Tanti Florica. Lecții de viață de la înălțimea a 100 de ani
Apropiații îi spun cu drag „Tanti Florica”, dar în realitate este o doamnă în adevăratul sens al cuvântului, o aristocrată autentică, apariție rară în peisajul dâmbovițean. Distinsă, tonică, de o...

Vlad Voiculescu a primit clasare de la DNA în dosarul „diplomei de la Viena”

Vlad Voiculescu a primit clasare de la DNA în dosarul „diplomei de la Viena”
Galerie Foto Direcția Națională Anticorupție a dispus, la sfârșitul lunii trecute, clasarea unui dosar penal privind infracțiuni de abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals, fals în declarații și instigare la...

7 ani de pușcărie cu executare în sufragerie  

7 ani de pușcărie cu executare în sufragerie  
Galerie Foto Munca de acasă, împământenită anul trecut odată cu instaurarea stării de urgență, le-a dat unor parlamentari idei năstrușnice. Cum ar fi aceea de a vota online un proiect de lege născocit de senatoarea...

Tinerii din diaspora întorc spatele guvernului

Tinerii din diaspora întorc spatele guvernului
Măsura 6.1 Sprijin instalare tineri fermieri, componenta diaspora, se dovedește a fi un eșec pentru Guvern. Tinerii plecați la muncă în străinătate sunt neinteresați de oferta financiară a autorităților de la...

Unul din patru deputați a vorbit o singură dată de la preluarea mandatului. Mai multe județe, nereprezentate de la tribuna oficială

Unul din patru deputați a vorbit o singură dată de la preluarea mandatului. Mai multe județe, nereprezentate de la tribuna oficială
Puțin mai mult de un sfert din totalul deputaților aleși în funcții au luat cuvântul o singură dată în plenul Camerei, în cele aproape șase luni care s-au scurs de la validarea alegerii lor, în urma...

Scafandri înecați cu fonduri europene

Scafandri înecați cu fonduri europene
Galerie Foto Programul pentru lărgirea plajelor pe litoralul românesc este îndoliat de moartea unor specialiști angajați în proiect. În urmă cu  patru săptămâni, în 9 aprilie, a fost raportat decesul a doi scafandri...

Un prinț austriac a împușcat cel mai mare urs din Europa sub nasul autorităților române

Un prinț austriac a împușcat cel mai mare urs din Europa sub nasul autorităților române
Două organizații de apărare a drepturilor animalelor au semnalat autorităților române că un prinț austriac a împușcat ilegal cel mai mare urs din Europa, în apropierea orașului Covasna. Cu toate acestea,...

Firmele de casă ale PNL, sponsori pentru partid în anul pandemiei. Legături cu funcții sau cu contracte la stat

Firmele de casă ale PNL, sponsori pentru partid în anul pandemiei. Legături cu funcții sau cu contracte la stat
Galerie Foto În Raportul pe care Autoritatea Electorală Permanentă l-a întocmit cu privire la cuantumul veniturilor Partidului Național Liberal obținute în anul 2020 regăsim o listă cu 20 de societăți comerciale care au co...

Ce a văzut Sala Palatului înainte de vaccinarea lui Gheorghiță

Ce a văzut Sala Palatului înainte de vaccinarea lui Gheorghiță
Galerie Foto Sala Palatului se va umple în acest weekend de medici, asistente și seringi, în loc de spectatori și mari artiști, cum era tradiția. Un „spectacol” nemaivăzut la București, dar implementat cu succes la...

Nu există niciun sport, nicio metodă de a-l face pe copil mai înalt

Nu există niciun sport, nicio metodă de a-l face pe copil mai înalt
Galerie Foto Cele mai frecvente motive de solicitare a cabinetului medicilor, în lume, conţin pe primul loc durerile de spate. Este o autodiagnosticare prea deasă: „mă doare spatele, am hernie de disc”! Despre problemele...

Edilul Ciprian Ciucu, „luat la mișto” și de polițiști, și de cetățeni

Edilul Ciprian Ciucu, „luat la mișto” și de polițiști, și de cetățeni
Galerie Foto Poliția Rutieră a Capitalei a transmis, ieri, că face verificări, după ce primarul sectorului 6, Ciprian Ciucu, a scris pe o rețea de socializare că a fost „luat la mișto” de ofițerul de serviciu și că i...

Legea care ia de la patroni și dă la muncitori așteaptă votul Camerei Deputaților

Legea care ia de la patroni și dă la muncitori așteaptă votul Camerei Deputaților
Patru deputații PDS și un deputat independent, intrat însă în Parlament pe listele USR, s-au gândit anul trecut că ar fi bine ca patronii să împartă până la 25% din profitul net obținut cu angajații....

Renovarea WC-urilor la Banca Națională: o jumătate de hectar de faianță, 11 kilometri de conducte!

Renovarea WC-urilor la Banca Națională: o jumătate de hectar de faianță, 11 kilometri de conducte!
Galerie Foto O achiziție de lucrări la sediul central al Băncii Naționale, făcută la finalul lunii trecute, arată, în documentația de atribuire, că, practic, grupurile sanitare ale acestei instituții fundamentale a...
Serviciul de email marketing furnizat de