Dupa cinci ani de "sfortari", Parlamentul Romaniei a reusit sa realizeze o noua Lege a Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii. Modificarea legislatiei s-a facut la initiativa atotcunoscatoarei Sulfina Barbu, presedintele Comisiei de administratie publica a Camerei Deputatilor, specialista atat in chestiuni importante de politica externa, cat si in protectia mediului inconjurator. Rodul gandirii alesilor neamului, respectiv proiectul de lege aprobat de cele doua Camere, a fost trimis spre promulgare presedintelui Traian Basescu in urma cu doua luni, insa nici pana in ziua de azi textul legii nu a fost trimis spre publicare la Monitorul Oficial. Nu stim daca aceasta intarziere a publicarii noii legi in Monitorul Oficial se datoreaza unei analize aprofundate a textului sau este doar o tragere de timp... Surprinzator, aceasta intarziere este benefica Deltei insasi, dar si oamenilor din Delta care inca mai traiesc cu speranta ca prevederile aberante din noua lege nu vor fi puse in aplicare. In consecinta, Miscarea de Rezistenta ofera gratuit anumite informatii presedintelui Romaniei pentru a lua decizia corecta, respectiv de a o intoarce Parlamentului. Noua lege a Biosferei Delta Dunarii are foarte multe portite legislative prin care cea mai importanta zona umeda naturala a Europei va fi distrusa.
Miscarea de Rezistenta acuza aceasta noua dovada de incompetenta, interese meschine si politicianiste care au tendinta de a transforma Delta Dunarii intr-un taram al faradelegilor si abuzurilor. Posibilitatea modificarii delimitarii zonarii functionale a rezervatiei Biosferei Delta Dunarii doar printr-o simpla schimbare a planului de management este o aberatie, deoarece acesta se poate modifica foarte usor daca cineva doreste sa construiasca vreo vila intr-o zona strict protejata. Dovada clara a implicarii politicului in activitatea Rezervatiei consta in schimbarea administrarii. Daca pana acum administrarea era condusa de Consiliul Stiintific, acum aceasta sarcina revine guvernatorului, care este o persoana numita/revocata din functie prin decizie a primului-ministru. Consiliul Stiintific va avea rolul de a "indruma" activitatea Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii.
La initiativa atotcunoscatoarei Sulfina Barbu, presedintele Comisiei de administratie publica a Camerei Deputatilor, specialista atat in chestiuni importante de politica externa, cat si in cum se pune "cireasa pe tort" in cazul politistilor romani, Parlamentul Romaniei a finalizat, dupa sfortari care au durat vreo 5 ani, noua lege a Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii. Fructul izvorat din "putul gandirii" alesilor neamului a fost trimis la inceputul lunii iunie spre promulgare presedintelui Romaniei. Dupa vreo doua luni de analiza aprofundata a textului, nici pana azi aceasta lege nu a fost trimisa spre publicare la Monitorul Oficial. Dar, surprinzator, aceasta intarziere este benefica... Benefica Deltei insasi, dar si oamenilor din Delta care inca mai traiesc cu speranta ca prevederile aberante din noua lege nu vor fi puse in aplicare. In consecinta, Miscarea de Rezistenta ofera gratuit anumite informatii presedintelui Romaniei pentru a lua decizia corecta (de a o intoarce Parlamentului)
Legea de infiintare a Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii, avand numarul 82/1993, a fost elaborata de mai multi experti romani si straini in perioada de entuziasm postdecembrista, fiind mult timp dupa aceea apreciata de cele mai importante institutii internationale in domeniul protectiei naturii.
Intorcandu-ne la noua lege, iata ce a stabilit Parlamentul portocaliu/majoritar al Romaniei:
In Rezervatie sunt trei tipuri de zone, in conformitate cu prevederile Programului "Omul si Biosfera" al UNESCO: zone strict protejate, zone tampon si zone economice. Aceste zone au fost stabilite si se constituiau in Anexa la Legea 82/1993. Asadar, oricine avea intentia sa le desfiinteze sau sa le modifice limitele trebuia sa modifice legea (lucru dificil si care le-a "stat in gat" multora de-a lungul vremii). Nu insa si ambitiosilor care au adoptat noua lege: la punctul 4 ce modifica art. 3 se mentioneaza ca "delimitarea zonarii functionale... se face prin planul de management al rezervatiei". Este necesar sa explicam cum un "plan de management" poate fi schimbat daca vreunui potentat ii vine ideea sa-si construiasca vreo vila in zona strict protejata?
"Vreme de 20 de ani, Administratia Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii a fost condusa, in conformitate cu Legea 82/1993, de Consiliul Stiintific. Aceasta structura fusese creata tocmai pentru a se evita implicarea politicului in deciziile privind administrarea celei mai importante zone naturale din Romania", a declarat Virgil Munteanu, vicepresedinte al Miscarii de Rezistenta.
In 2011, regimul portocaliu stabileste (punctul 5, alin. (3-4) ca, "Conducerea Administratiei Rezervatiei este realizata de guvernator... numit si revocat din functie... prin decizie a primului-ministru", iar activitatea Administratiei este "indrumata" de catre Consiliul Stiintific. Doriti o dovada mai elocventa privind politizarea unei institutii din Romania?
Pana acum, membrii Colegiului executiv (organismul de conducere executiva a Administratiei) erau numiti prin Hotarare de guvern. In noua lege acestia vor fi numiti de guvernator. Oare ce culoare vor avea? Cat de obedienti vor fi acestia la deciziile guvernatorului stiind ca acesta, fara alte complicatii, ii poate destitui imediat?
Cineva care cunoaste Delta este constient de impactul major pe care navigatia il are asupra ecosistemelor din aceasta zona. Intr-adevar, comparativ cu anul 1993, conditiile de desfasurare a navigatiei pe teritoriul rezervatiei s-au schimbat si, in consecinta, era nevoie de o noua reglementare. Astfel, legiuitorii au emis la punctul 14 o formulare cel putin interesanta: "...Navele si ambarcatiunile vor fi prevazute obligatoriu cu sisteme de monitorizare stabilite de Administratia Rezervatiei. Ambarcatiunile cu motoare mai mici de 25CP vor fi dotate cu sisteme de monitorizare". Intelegeti ceva din aceasta reglementare? Evident ca nu. Mai trebuie dovezi privind incompetenta celor ce au elaborat aceasta noua lege?
Tentatiile electorale si populiste sunt evidentiate la punctul 17 al noii legi care subliniaza ca "Administratia Rezervatiei face propuneri... pentru acordarea de compensatii in cazul restrangerii sau incetarii unor activitati economice traditionale impuse de masuri restrictive de management". Cu aceasta formulare se deschide cutia Pandorei: cine va stabili cui vor fi date compensatii, societatilor comerciale sau persoanelor fizice? Care va fi nivelul compensatiilor si cine il va stabili? Sa fie vorba doar de "sifonarea" banilor publici catre "prieteni" politici sau catre mase de manevra electorale?
In textul noii legi se evidentiaza puterile sporite pe care le obtine guvernatorul rezervatiei. Cu toate acestea, Administratia Rezervatiei nu prea mai administreaza mare lucru.
Daca in Legea 82/1993 intregul teritoriu al rezervatiei era in administrarea ARBDD, cu o singura exceptie, in noua lege la punctul 18, articolul 10 se modifica si apar 5 exceptii, astfel incat se poate afirma fara a gresi ca Administratia Rezervatiei nu mai administreaza mare lucru (nici terenuri, nici resurse naturale).
Am dori aici sa dam un exemplu tipic de favorizare a clientelismului transpus intr-o lege. La acelasi punct 18, alin. (4-5) se mentioneaza ca anumite terenuri aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice care sunt degradate vor fi supuse regimului de reconstructie ecologica. Acest lucru se va face (alin. 6) prin exproprierea acestor terenuri. Evident, exproprierile se vor face, in baza legii, prin acordarea de despagubiri proprietarilor dar, culmea!!, – punctul (9) – "dupa incheierea programelor de reconstructie ecologica, zonele vor fi preluate de administratorii acestora...". Asadar, se propune despagubirea proprietarilor, iar atunci cand terenurile respective devin din nou productive (cam dupa 5 ani) ele sunt date inapoi proprietarilor! Afacere sau ce?
Populatia locala primeste prin aliniatele 10 si 11 ceva praf in ochi, afirmandu-se ca va primi, prin incredintare directa, valorificarea resurselor naturale regenerabile, dar incheind apoteotic "cu exceptia situatiilor in care valorificarea acestora a fost concesionata". Pai, cine condamna in anii 2004 concesiunile facute in Delta? Cumva Sulfina Barbu & co? Pai, iar revenim la concesiuni? Pai cum vine asta, nu vor mai fi pescarii stapanii Deltei? Se poate, doamna Sulfina? Aveti ceva ganduri de concesionare, avand in vedere vila pe care v-ati construit-o in Delta Dunarii in timpul in care erati ministru al Mediului?
Este laudabila introducerea celor 3 articole noi de la punctul 26 prin care se interzice pescuitul sturionilor pe teritoriul Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii. Asadar de la o interdictie temporara (10 ani) stabilita prin Ordinul 262/2006 s-a trecut la interzicerea pentru totdeauna a pescuitului sturionilor. Nimic rau in asta... Asteptam ca, o data cu publicarea noii legi in Monitorul Oficial, sa se acorde compensatiile financiare pescarilor. Si, dupa cum intuiti, avand in vedere valoarea comerciala a acestor specii, compensatiile vor fi considerabile.
"Daca tot ii interesa sa protejeze sturionii, ar trebui sa iasa public cineva si sa explice lumii de ce reprezentantii Politiei de Frontiera, institutia care avea cele mai bune dotari si cei mai multi oameni pentru a combate braconajul sturionilor, au fost exclusi din activitatea de control si sanctionare a pescuitului ilegal de sturioni. Asadar, Politia de Frontiera poate sanctiona pe cei care pescuiesc ilegal caras, dar la sturioni nu are voie!!", a spus Virgil Munteanu.
S-a elaborat modificarea unei legi vreme de cinci ani. Rezultatul, o enormitate legislativa... Miscarea de Rezistenta acuza aceasta noua dovada de incompetenta, interese meschine si politicianiste care au tendinta de a transforma cea mai importanta zona umeda naturala a Europei intr-un taram al faradelegilor si abuzurilor. Vom reveni...