Sute de mii de euro din fondurile UE si ale Guvernului roman sunt aruncati pe salarii exorbitante, chirii fictive si cheltuieli fara noima. Activisti de frunte ai romilor baga in buzunar sume imense din bani publici si nu ii deranjeaza atat timp cat Guvernul plateste.
Jurnalul National a aratat intr-un articol din ianuarie 2012 modul in care sefii organizatiilor de romi nu se mai desprind de la borcanul cu miere al UE care finanteaza in comun cu Guvernul Romaniei sase proiecte strategice nationale in valoare de 22,76 milioane de euro.
Cititi si: Gulerele albe tiganesti halesc milioane de euro. Activistii romi o duc ca-n sanul lui Avram pe bani europeni
Exemple de cum se arunca banii pe fereastra se gasesc in toate cele sase proiecte. Ilie Dinca, seful Agentiei Nationale pentru Romi – ANR, a refuzat sa faca public numele si salariile angajatilor care lucreaza in aceste sase proiecte, desi sunt bani publici, pentru ca in viziunea sa aceste date nu sunt o chestiune de interes public. Compartimentul Audit al Secretariatului General al Guvernului (SGG), institutia in subordinea careia functioneaza ANR, a decis sa faca un control, insa raportul de audit intocmit dupa doua luni de munca e jalnic. Cu trei saptamani in urma, proiectul raportului de audit al SGG a fost trimis lui Ilie Dinca. Misiunea de audit, cum o descriu cei trei angajati ai Guvernului, s-a efectuat din "necesitatea prezentei misiuni, a fost justificata de faptul ca, in cadrul acestei institutii, postul de auditor prevazut pentru compartimentul audit aprobata pentru ANR nu a fost ocupat". Februarie si martie 2012 au fost doua luni pline pentru Tudor Petrescu, Alina Popescu si Dorin Liciu, care au trebuit sa verifice modul in care s-au cheltuit banii pentru romi in 2010 si 2011. Lacunele gramaticale ale celor trei se regasesc si in rezultatul auditului. Bunaoara, in cadrul proiectului mentionat anterior, misiunea de audit a gasit ca nu se justifica decat vreo 1.200 de euro care reprezinta cheltuielile cu transportul si cazarea facute, in timpul unei vizite de studiu, de catre o persoana care nu era angajata in cadrul proiectului si careia nici nu i se mentioneaza numele.
Ca sa ajunga la aceste rezultate, echipa de auditori a verificat "documetele justificative cu tehnici specifice gen: comparatia, examinarea, recalcularea, garantarea si urmarirea, interviul, observarea fizica, analiza". Dupa ce au observat fizic indeajuns, s-a trecut la pasul urmator: analize si tabele cu puncte tari si slabe. S-a constatat astfel ca, desi nu se justifica mai bine de un milion de euro, cele sase programe strategice si-au atins, ba cateodata din exces de zel si-au depasit scopul. Ministerul Muncii s-a trezit pe cap si cu o gramada de procese intentate de ANR pentru a valida sumele care nu ieseau la calcul. Unele castigate de ANR, altele pierdute. Insa cel mai important proces este legat de o suma de 1,6 milioane de euro care nu pot fi justificati in cadrul proiectului "Scoala, o sansa pentru fiecare". ANR s-a dus cu jalba la instanta, dar Curtea de Apel Bucuresti i-a dat cu flit, recursul urmand a fi judecat la Curtea Suprema in septembrie 2012.
Misiunea de audit, ce pompos suna, de parca ar fi o misiune ONU, a identificat lipsuri, a facut constatari. Schimbarile sefilor ANR au generat, spun auditorii, slabiciuni in privinta manifestarii autoritatii functiei de conducere la nivelul ANR si asigurarea continuitatii actului decizional cu implicatii directe in organizarea si derularea activitatilor necesare demararii proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile. Practic, au fost doar trei sefi ANR, ultimul, Ilie Dinca, fiind in functie din 2009. Cei trei auditori lasa astfel sa se inteleaga ca pentru a functiona perfect ANR are nevoie de un sef pe viata. Apoi, cei trei angajati ai Guvernului dau vina pe institutia in care lucreaza pentru ca, in perioada 2008-2011, Guvernul a modificat legislatia in ceea ce priveste posturile din institutiile publice. La final, pentru ca misiunea de audit sa para echilibrata, se arunca anatema si pe Ilie Dinca, care nu a vrut timp de doi ani si ceva sa faca un control intern in ANR. Si cum orice misiune de audit are si o opinie, citam din elucubratiile din raport: "Opinam ca ANR a intampinat anumite dificultati in indeplinirea atributiilor specifice din sfera tematicii care a facut obiectul auditului".