Afacerea în discuție a pornit încă din data de 29 martie 2024, când Inspectoratul General pentru Imigrări a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț potrivit căruia intenționa să achiziționeze complete mobile de verificare în teren – terminale GSM, scannere compacte de amprente (cu SDK sau software de baze customizabil) -, tablete pentru verificări și preluare de date în teren și complete de preluare date biometrice pentru structurile Inspectoratului General pentru Imigrări.
În anunțul citat, se precizează că, în urma finalizării acestei achiziții, autoritatea contractantă urmărește îndeplinirea mai multor obiective. Este vorba despre crearea de condiții de lucru pentru lucrătorii proprii, „ceea ce va optimiza și eficientiza activitatea acestora în relațiile internaționale, dar și cu personalul terț cu care se interacționează”. Mai este vorba despre „îmbunătățirea fluxului de lucru și o apropiere de cerințele tehnologice actuale”. De asemenea, este vorba despre „diminuarea posibilității apariției disfuncționalităților echipamentelor și, totodată, despre eliminarea erorilor provenite din folosirea unor licențe și echipamente învechite, end of life sau end of support”.
Unul din loturi a fost anulat pe cale administrativă
Contractul în cauză a fost împărțit în trei loturi distincte. Astfel, primul lot se referă la 50 de complete mobile de verificare în teren – terminale GSM, cu scanner compacte de amprente, prevăzute cu SDK sau software de bază și stație de andocare, pentru care a fost pus la bătaie un buget estimate inițial la 697.479 de lei fără TVA, respective de 830.000 de lei cu TVA, adică de 16.600 de lei bucata.
Lotul al doilea se referă la șase tablete pentru verificări și preluare de date în teren, pentru care autoritatea contractantă a pus la bătaie un buget estimat inițial la 126.050,4 lei fără TVA, respectiv la 150.000 de lei cu TVA inclusă, ceea ce înseamnă 25.000 de lei bucata. Al treilea lot vizează achiziția a trei complete de preluare a datelor biometrice, pentru care a fost pus la bătaie un buget estimat inițial la 63.025,2 lei fără TVA, respectiv la 75.000 de lei cu TVA inclusă, adică 25.000 de lei bucata. În total, valoarea estimată a celor trei loturi se ridică la 1.055.000 de lei cu TVA inclusă.
În vederea atribuirii acestor loturi, Inspectoratul General pentru Imigrări a organizat o licitație deschisă, iar lotul al doilea a fost anulat, pe cale administrativă, în data de 8 mai 2024.
Pentru primul lot, a fost înregistrată o singură ofertă, iar, la data de 18 iunie 2024, a fost încheiat cu SC Graphit Innovation Factory SRL un contract în valoare finală negociată de 690.000 de lei fără TVA, respectiv de 821.100 de lei cu TVA inclusă (167.571,4 euro). Pentru al treilea lot, a fost primită, de asemenea, o singură ofertă, iar, la data de 27 iunie 2024, a fost încheiat cu SC Advice Information Technology SRL un contract în valoare finală negociată de 63.000 de lei fără TVA, respectiv de 74.970 de lei cu TVA inclusă (15.300 de euro). În total, valoarea celor două loturi atribuite se ridică la 896.070 de lei cu tot cu TVA (182.871,43 de euro).
IGI vrea să se alinieze la „tehnologia anului 2024”
Din cuprinsul caietului de sarcini care a stat la baza perfectării acestei achiziții, aflăm că, „în exercitarea atribuțiilor sale în domeniul implementării politicilor României în domeniile migrației, azilului și al integrării străinilor, Inspectoratul General pentru Imigrări utilizează în procesul de lucru echipamente a căror bună funcționare constituie o condiție esențială pentru prelucrarea datelor și pentru realizarea documentelor în conformitate cu legislația privind eliberarea documentelor de ședere și de muncă”.
De asemenea, potrivit sursei citate, prin această achiziție, autoritatea contractantă preconizează „o îmbunătățire a fluxului de lucru și o aliniere tehnologică la nivelul anului 2024”.
La nivelul Inspectoratului General pentru Imigrări, se mai precizează în documentația de atribuire, „echipamentele IT prezintă uzură fizică și morală, acest lucru determinând timpi mari de așteptare în relație cu activitatea desfășurată de lucrători, cât și în interacțiunea acestora cu sistemele informatice proprii, dar și cu alte sisteme de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne”.
Ambii furnizori sunt clienți ai contractelor cu statul
Potrivit SEAP, compania SC Graphit Innovation Factory SRL, cea care și-a adjudecat Lotul 1 al acestei achiziții, a mai prestat servicii pe bani publici și pentru Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Este vorba despre trei contracte, a căror valoare se ridică la 1.086.172,5 lei cu TVA inclusă (221.667,95 euro).
Concret, la data de 30 aprilie 2024, Ministerul Dezvoltării a încheiat cu firma în cauză un contract de 351.750 de lei fără TVA, pentru achiziția de servicii de suport IT de mentenanță evolutivă și suport tehnic pentru aplicația informatică de evaluare rapidă a clădirilor. Anterior, la data de 10 octombrie 2023, între cele două entități a fost încheiat un contract de 195.000 de lei fără TVA, pentru livrarea de pachete software pentru analiză geospațială integrată. Iar, la data de 13 octombrie 2023, ministerul a mai încheiat cu firma respectivă un contract de 366.000 de lei fără TVA, pentru elaborarea unui model digital de transport județean și local. De asemenea, SC Graphit Innovation Factory SRL a mai primit și de la Universitatea București, un contract de 195.000 de lei fără TVA, pentru livrarea de aplicații și licențe.
În ceea ce privește SC Advice Information Technology SRL, care și-a adjudecat lotul al treilea al contractului cu Inspectoratul General pentru Imigrări, aceasta a mai derulat contracte cu această autoritate. La 6 september 2023, a furnizat aparate foto în valoare de 4.750 de lei fără TVA, iar la data de 29 septembrie 2023, a livrat complete de preluare date biometrice în valoare de 142.856 de lei fără TVA.
De altef, această a doua companie a derulat contracte cu SRI, prin UM 0929 București, care, la data de 29 iunie 2021, a achiziționat de la această firmă un sistem integrat de scanare de 1.698.900 de lei fără TVA. Direcția Generală Anticorupție a MAI a parafat cu societatea în cauză, la data de 28 septembrie 2021, un contract de 251.950 de lei fără TVA, pentru furnizarea de stații de lucru mobile. Iar CSM a încheiat cu aceeași firmă, la data de 14 aprilie 2022, un contract de 66.700 de lei fără TVA, pentru furnizarea de aparatură tehnică pentru echipa de management.