Este vorba despre un act normativ care stabilește criteriile prin care RA-APPS poate scoate la licitație cu strigare, spre închiriere, imobilele proprietate publică și privată a statului, pe care instituția în cauză le administrează. Ceea ce sare în ochi cu privire la aceste reglementări este că, indiferent dacă se încheie contracte după prima sau după a treia licitație, din prețul final nu va lipsi, în mod obligatoriu, marja de profit a RA-APPS, de 10 la sută din tranzacție. Camera Deputaților a adoptat această Ordonanță, dar și unele amendamente cu privire la scoaterea la vânzare a unor apartamente către niște cetățeni din Republica Moldova.
Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 173/2020, privind reglementarea criteriilor pentru atribuirea și închirierea unor imobile, proprietate publică și privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome – Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), a zăcut un an și jumătate la Parlament, până să fie adoptat, după ce a trecut, tacit, de Senat, prin depășirea termenului legal de adoptare.
Practic, din 28 octombrie 2020 până la începutul lunii februarie 2021, acest proiect de lege nu a fost niciodată supus la vot. Lucrurile s-au schimbat, însă, în 23 martie 2022, când legea a intrat în comisiile de specialitate de la Camera Deputaților, a fost amendată și transmisă Plenului, care a adoptat-o în ședința din 23 martie 2022. Pe 14 aprilie, președintele României, Klaus Iohannis, a emis Decretul nr. 519/2022, promulgând, astfel, legea buclucașă.
Contra cost pentru toată lumea
Despre ce este vorba? Despre o Ordonanță de Urgență emisă, în anul 2020, de Guvernul condus, la acea dată, de Ludovic Orban, care poartă semnăturile fostului secretar general al Guvernului, Antonel Tănase, și fostului ministru al Finanțelor Publice, Florin Vasile Cîțu, prin care se stabileau mai multe criterii avute în vedere la închirierea apartamentelor și altor sedii administrate de RA-APPS.
Astfel, prin respectivul OUG, aprobat prin lege, imobilele proprietate publică și privată ale statului, aflate în administarea RA-APPS, pot fi atribuite contra cost, cu destinația de sediu, către mai multe categorii de beneficiari. Printre aceștia, se numără ministerele, autoritățile publice centrale și locale, instituțiile publice locale și centrale, partidele politice, cabinetele parlamentare și europarlamentare, unitățile aparținând cultelor religioase, organizațiilor sindicale și ONG-urilor declarate ca fiind de utilitate publică.
RA-APPS și-a trecut profitul în lege
Conform aceluiași act normativ, pentru spațiile cu destinația de locuit sau a celor cu altă destinație decât cea de locuit, pentru misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentanțele organismelor internaționale interministeriale acreditate în România, atribuirea se face de către RA-APPS, contra cost, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului.
Închirierea acestor imobile se face obligatoriu prin organizarea unei licitații cu strigare. RA-APPS stabilește prețul de pornire a licitației, „care nu poate fi mai mic decât valoarea de piață”. „Prețul trebuie să acopere obligatoriu contravaloarea amortizării imobilului, a investițiilor făcute de RA-APPS, a impozitelor și taxelor locale și a altor cheltuieli, precum și a unei cote de profit de maximum 10 la sută”, se arată în actul normativ citat.
Licitație cu strigare. Trei runde. Cota de 10 la sută rămâne
Licitațiile publice cu strigare organizate în vederea închirierii imobilelor și spațiilor aflate în proprietatea publică și privată a statului sunt valabile, arată Ordonanța de Urgență aprobată, dacă la procedură s-a prezentat cel puțin o ofertă.
Dacă niciunul dintre ofertanții care s-au prezentat nu a oferit cel puțin prețul de strigare al licitației, urmează să se organizeze o a doua licitație, având un preț de pornire cu zece la sută mai mic. Dacă nici de data aceasta nu s-a atribuit contractul de închiriere, se organizează o a treia licitație, având prețul de pornire cu 20 la sută mai mic.
Indiferent din a câta licitație se atribuie contractul, lucrurile sunt clare din cel puțin un punct de vedere. Prețul final trebuie să acopere contravaloarea cheltuielilor făcute de RA-APPS, la care se adaugă marja de profit de maximum 10 la sută.
Contractele de închiriere se încheie, conform acestui act normativ, pentru o perioadă de maximum cinci ani, cu posibilitatea prelungirii, prin încheierea unor acte adiționale, pentru încă maximum cinci ani. Perioada de închiriere nu poate depăși, sub nicio formă, zece ani. Contractele intră în vigoare, în formă autentică, în maximum 30 de zile calendaristice de la data expirării termenului de contestare a rezultatului licitației sau de la data soluționării definitive a contestațiilor, în cazul în care acestea au fost depuse.
Deputații au adăugat la OUG vânzarea unor imobile către repatriații din Republica Moldova
Față de forma inițială a OUG-ului, Legea de aprobare conține și alte aspecte. Unul dintre acestea se referă la faptul că unele imobile proprietate publică a statului, care au situația juridică clarificată și nu sunt grevate de sarcini, pot fi vândute persoanelor repatriate în România, care au fost persecutate din motive politice în Republica Moldova pentru activitatea lor de susținere a drepturilor românilor basarabeni și care sunt titulari ai contractelor de închiriere pentru respectivele imobile.
Aceste spații pot fi vândute la cererea persoanelor în cauză, la prețul solicitat de Consiliul de Administrație al RA-APPS, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului, preț care nu poate fi mai mic decât prețul de piață, determinat prin raport de evaluare. Odată cumpărate, aceste imobile nu pot fi revândute minimum o perioadă de cinci ani. Jumătate din banii obținuți din aceste tranzacții se fac venit la bugetul de stat, iar jumătate intră la dispoziția RA-APPS.
În anexă, sunt prezentate cinci astfel de apartamente RA-APPS, amplasate la bloc, unul în Bulevardul Iancu de Hunedoara, trei în Bulevardul Aurel Vlaicu și unul în Bulevardul Magheru, toate din Capitală.