Dupa dezvaluirile din Jurnalul National cu privire la afacerea Toader-Palaz, prefectul judetului Constanta, Claudiu Iorga Palaz a fost eliberat din functie. Mircea Toader pregateste afacerea finului sau Adrian Marcel Comsa, care este proiectata pe terenul cumparat de compania Trans Pec Leasing de la Gheorghe Palaz, cu bani de la stat. Directorul Administratiei Porturilor Maritime Constanta, Aurelian Popa si-a dat demisia din data de 23 martie, iar Consiliul de Administratie i-a confirmat-o azi. Popa a fost artizanul planului de privatizare a Portului Constanta pe nimic prin modificarea statutului companiei. El este pionul principal in angrenajul caracatitei create de Mircea Toader in portul Constanta.
Cititi articolul precedent al anchetei Jurnalului National: Mircea Toader si prefectul Claudiu Palaz fac afaceri de milioane cu Administratia Portului Constanta
Intr-un material anterior am aratat increngatura de interese creata in Ministerul Transporturilor si Portul Constanta de liderul grupului parlamentar PDL din Camera Deputatilor, deputatul Mircea Toader. Una dintre afacerile in care filiera "Toader" si-a demonstrat efecienta in a face bani din combinatii cu statul este afacerea "Podul" din portul Constanta. Masinaria pusa la punct in laboratoarele PDL a vizat un proiect util pentru infrastructura rutiera din Portul Constanta din care sa se scota niste bani si pentru pusculita baietilor destepti. Cu aceasta dubla motivatie s-a trecut la constructia unui pod peste Canalul Dunare-Marea Neagra. In vara anului 2008, proiectul a fost anuntat de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta SA si urma sa fie finantat din fonduri europene si fonduri proprii. Detaliile tehnice ale proiectului erau cunoscute intr-un cerc restrans. Unul dintre cei care a profitat de acest proiect a fost ex prefectul de Constanta, Claudiu Iorga Palaz, eliberat din functie dupa dezvaluirile din Jurnalul National intr-una din ultimele sedinte ale Guvernul Ungureanu.
Sunt mai bun ca tatal meu
Pe 08 iulie 2009, Palaz Gheorghe, tatal fostului prefect al judetului Constanta, Claudiu Iorga Palaz, pe atunci subprefect, a cumparat de la Dilancea Stefan 85% din de parcela de 67.785 cu 150.000 de Euro, adica 2,6 Euro/mp. Pe 30 iulie 2008, Gheorghe Palaz a vandut acelasi teren societatii Trans Pec Leasing Galati cu pretul de 3 185 000 Euro. Adica 46,98 Euro/mp. In doar 22 de zile Gheorghe Palaz, prin aceasta vanzare, a obtinut un profit de 2.557.250 Euro. Pe 18 martie 2011, Trans Pec Leasing Galati a vandut 5860 mp catre CN APMC SA cu 422 543 Euro, adica 72,10 Euro/mp. Doar pentru aceasta parcela Trans Pec a avut un profit de 147.241 de Euro. Celebra sintagma: "Cine detine informatia, detine puterea" a fost valabila pentru Claudiu Iorga Palaz dar si pentru Mircea Toader. Democrat liberalul a pus la punct, prin interpusi, o afacere profitabila pentru un grup de firme din Galati care este controlat de finul sau, Adrian Marcel Comsa. In castig a iesit familia Palaz, care la momentul tranzactiei era subprefect de Constanta, iar dupa ce tatal sau a incasat milioanele de euro a ajuns prefect al judetului Constanta.
Filiera "Toader" si Portul Constanta
Activitatea Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta este blocata de grevisti de aproximativ doua luni si jumatate. Sindicatele portuare s-au mobilizat si au blocat intrarea in companie. Cel vizat de protestatari a fost si a ramas Aurelian Popa, directorul companiei. Ieri, demisia lui Popa a fost confirmata de Consiliul de Administratie al CN APMC si se pare in prezent criza dintre sindicalisti si Administratia Porturilor Maritime s-a stins. Toate revendicarile sindicalistilor portuari au fost acceptate de Ministerul Transporturilor in timpul mandatului ministrului Alexandru Nazare. Demisia lui Popa ramasese singura revendicare. El parea intangibil. Se pare ca Popa a fost unealta perfecta pentru filiera lui Mircea Toader. Popa trebuia sa asigure finantarea pentru finalizarea afacerii "Podul" si mai avea ca tema pregatirea terenului pentru privatizarea Administratiei Porturilor Maritime Constanta SA.
Popa, unealta perfecta pentru privatizarea Portului Constanta
Pe data de 13 martie a avut loc o Adunare Generala a Actionarilor CNAPMC in care s-a pus la punct "lucrarea" inceputa de baietii destepti prin "cozile lor de topor" din port. In aceasta sedinta, reprezentantul Primariei Constanta si cel al Fondului Proprietatea au votat modificarea Statutului CNAPMC. Reprezentantul Ministerului Transporturilor a lipsit de la aceasta sedinta AGA. El ar fi trebuit sa apere interesele si patrimoniul statului. Pe 29 martie, a fost convocata o noua AGA, numai ca, intre timp, a fost numit Mircea Staicu ca reprezentat al statului in AGA CNAPMC. El mai detine si functia de secretar general adjunct in Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Despre Mircea Staicu se vehiculeaza ca ar fi omul lui Mircea Toader. In aceasta sedinta Mircea Staicu a votat la randul sau schimbarea statutului CNAPMC, iar directorul Aurelian Popa a fost reconfirmat pe functie pana in 2015. A urmat o noua AGA in luna aprilie in care s-au discutat lucruri foarte interesante:
● s-a aratat ca proiectul podului peste canal se afla in impas din cauza proiectantului care a schimbat solutia.
● s-a aratat ca este nevoie de finantare pentru finalizarea proiectului. Administratia Portului il considera responsabil pentru intarzierea de aproape doi ani a proiectului pe proiectant.
● s-a discutat despre finantarea proiectului. In acest context Administratia Portului a cerut opinia Autoritatii de Management a POS-T care asigura finantarea din fonduri europene a proiectului. Raspunsul a fost ca, pentru lucrarile suplimentare justificate aferente obiectului, CN APM SA trebuie sa se limiteze, in cadrul finantarii aprobate, la 20% din valoarea contractata cu Antreprenorul General, adica aproximativ patru milioane de Euro, restul costurilor neacoperite prin contractul de finantare necesare finalizarii raman in sarcina companiei.
● s-a cerut sedinta imputernicirea directorului Popa pentru a lua un credit de la o banca straina care sa permita finalizarea podului si a cailor de acces aferente.
● s-a initiat o Hotarare de Guvern pentru finantarea proiectului si realizarea expropierilor in vederea asigurarii definitivarii proiectului.
Pe scurt baietii destepti isi pregateau terenul pentru finalizarea afacerilor.
Statutul CNAPMC, platforma de diminuat patrimoniul statului
Prin modificarile propuse la statutul CNAPMC SA se creaza o bresa prin care se pot externaliza mai multe servicii ale Administratiei Porturilor si se introduce posibilitatea gajarii activelor companiei peste limita de 50% din valoarea contabila. De asemenea se introducea votul prin corespondenta sau prin mijloace electrnice si luarea unor decizii in situatii exceptionale fara consensul tuturor actionarilor. Una dintre cele mai interesante modificari era cu privire la desemnarea directorului CNAPMC, care nu mai era numit prin ordin al ministrului transporturilor. Masura era inventata de Popa pentru ca dupa schimbarea guvernului el sa fie securizat pe functia de director al CNAPMC. In acelasi registru, noul statut prevede ca directorii nu pot fi actionati in justitie decat cu aprobarea AGA. Mai exact, daca se stabileste un prejudiciu in sarcina directorului, acesta nu poate fi trans la raspundere penal decat daca actionarii doresc si stabileste AGA.
Popa, indispensabil pentru baietii destepti
In conditiile in care era nevoie de finantare pentru afacerea "Podul" care si-a marit artificial pretul si se mai urmarea si externalizarea altor servicii cum ar fi utilitatile in Portul Constanta, Uzina Electrica si altele, Aurelian Popa a devenit indispensabil pentru "baietii destepti". Dar Mircea Toader mai avea si alte interese. Pe terenul din zona Agigea, de aproximativ 60 000 de metri patrati ce apartine Trans Pec Leasing IFN, aflat in administrarea SC Trans Europa Management SA Galati, se prefigureaza un proiect de anvergura. Dupa ce in martie 2011, Trans Pec Leasing a vandut la CN APMC 5800 de metri patrati, din terenul cumparat de la Gheorghe Palaz, cu un profit bunicel, la sfarsitul lui noiembrie 2012, Trans Pec Leasing a solicitat CN APMC sa-i concesioneze parcela numarul 10, in suprafata de 8642 mp care se invecineaza cu cei 60 000 de metri patrati ai companiei si cu cheiul Canalului Dunare-Marea Neagra. De asemenea Trans Pec a mai solicitat construirea unei dane duble de acostare in zona cheiului anterior mentionat si pe considerentul ca CN APMC avea in plan marirea adancimii senalului navigabil in zona de la sapte la noua metri. Astfel se crea posibilitatea operarii navelor mari si se dadea valoare terenului de 60 000 de metri patrati care va avea acces la podul rutier si caile de acces catre Autostrada Soarelui. Danele de acostare solicitate de Trans Pec Administratiei Porturilor Maritime care sunt chiar in zona maritima a canalului si fac din aceast teren amplasamentul ideal pentru un terminal de cereale si ingrasaminte. Dupa numai opt zile, pe 06 decembrie 2011, la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a ajuns o adresa a companiei Agrium Agroport Romania SA, cu sediul in Galati, subsiadiara a concernului multinational Agrium, care solicita sprijin pentru construirea unui terminal de cereale si ingrasaminte chimice si care cere concesionarea parcelei de 8000 de mp de la CN APMC. Agrium a cerut acealeasi lucruri ca si Trans Pec Leasing. Dupa cum decurg lucrurile este din ce in ce mai evident ca Trans Pec Leasing, care este condusa de finul lui Mircea Toader, Adrian Marcel Comsa, se pregateste de o tranzactie cu Agrium. Dar probabil ca, prin influenta lui Mircea Toader, incearca sa asigure toate facilitatile partenerului Agrium pe costurile Administratiei Porturilor Maritime.
Cum plateste statul proiecte private
Exista deja un proiect al IPTANA Bucuresti pentru un terminal de produse chimice (ingrasaminte) si cereale situat in zona detinuta de firma finului lui Mircea Toader. In proiect este prevazut a fi construit dana dubla ceruta de Trans Pec CN APM SA.
In consecinta CN APM SA Constanta a comandat un master plan nou. Este posibil ca proiectul comandat de Trans Pec la IPTANA sa fie platit de CNAPMC SA care a comandat acelasi proiect pentru noul master plan. Ca sa nu se intocmeasca doua, Administratia porturilor este pe punctul sa-l plateasca pe cel al Trans Pec.
Afacerea cu cei 5860 mp, vanduti catre Administratia Porturilor Maritime a fost un fleac pentru grupul de firme PEC controlat de Adrian Marcel Comsa.
De fapt s-a modificat proiectul de investitii referitor la adancimea bazinelor portuare care va urma sa fie dragate, care, in proiectul initial era prevazut a fi efectuat doar in portul de lucru. De fapt, pe banii CNAPMC se aranjeaza afacerea grupului de firme Pec. Aurelian Popa, directorul CN APMC si-a dat demisia de pe 23 martie si se pare ca este o pierdere importanta pentru afacerea lui Mircea Toader.