Muzeul de locomotive din Resita este unicat in Romania si se afla pe lista monumentelor istorice, dar a ajuns pe mana unui ONG obscur. Intr-un parc amenajat in 1972 sunt expuse 16 locomotive construite de-a lungul timpului la Resita. Cea mai veche dintre ele, denumita 'Resicza', a fost proiectata de scotianul John Haswell si pusa in functiune in 1872, fiind una dintre primele trei locomotive cu aburi din sud-estul Europei. In 1964, dupa aproape un secol, constructia locomotivelor cu aburi in uzinele de la Resita se incheie.
Intre primaria orasului si UCM Resita, proprietara a 15 dintre locomotive, au avut loc mai multe intelegeri legat de modul de administrare a muzeului. In iunie 2002 s-a incheiat ultima conventie intre cele doua parti prin care locomotivele au fost date in administrarea Primariei Resita pana in 2006, cu posibilitatea de prelungire a acestei intelegeri. In aceasta conventie se arata ca muzeul de locomotive nu reprezinta numai istoria UCMR, ci si a intregului oras Resita si de aceea conducerea manageriala va analiza posibilitatea ca dupa 2006 locomotivele proprietate a UCMR sa fie transferate gratis, sau vandute la un pret modic, catre primarie.
O singura locomotiva nu era in patrimoniul UCMR, ci apartinea Muzeului Tehnic 'Dimitrie Leonida' din Bucuresti. Actul a fost semnat din partea UCMR de managerul general de atunci, Dan Obadau. Locomotivele nu au mai fost vandute primariei, pentru ca pe 23 decembrie 2003 a fost semnat contractul de privatizare a UCMR. Singura firma care a facut oferta pentru pachetul majoritar de actiuni a fost INET AG din Elvetia impreuna cu Asociatia salariatilor.
INET AG, in spatele careia se afla Bogdan Buzaianu, mogulul energiei si partenerul de afaceri al fratelui presedintelui Romaniei. Ani de zile, presedintele Consiliului de Administratie al UCMR a fost Adrian Chebutiu, care si-a dat demisia dupa ce a fost arestat si trimis in judecata pentru fapte de coruptie, fiind acuzat de procurorii DNA de implicare intr-o afacere cu motoare din care statul ar fi fost prejudiciat cu 60 de milioane de euro in urma returnarii de TVA. Chebutiu este strans legat si de Sorin Frunzaverde, presedintele CJ Caras-Severin, care a si fost platit drept consilier de una dintre firmele infiintate de Chebutiu.
In presupusa reabilitare a acestui muzeu s-a implicat si Consiliul Judetean. In aprilie si septembrie 2009, CJ Caras-Severin in calitate de beneficiar al proiectului 'Reamenajare Muzeu de Locomotive Resita', ca parte a Programului Operational Regional 2007-2013 axa prioritara 5 'Dezvoltarea si promovarea turismului', domeniul major de interventie 5.1 'Restaurarea si valorificarea durabila a patrimoniului cultural, precum si crearea/modernizarea infrastructurilor conexe' a aprobat doua hotarari prin care s-a dat unda verde studiului de fezabilitate si ulterior proiectului tehnic si detaliilor de executie pentru reamenajarea muzeului cu contributie financiara nerambursabila din partea UE. Ceea ce nu s-a intamplat.
Locomotivele stau si ruginesc, sunt doar vopsite la exterior din cand in cand.
In contractul de privatizare incheiat intre INET AG si AVAS nu apare nicaieri vreo specificatie legata de aceste locomotive de patrimoniu. Ulterior privatizarii, ele au ajuns in posesia unui ONG detinut de nevasta lui Adrian Chebutiu. Chebutiu a pus pe butuci UCMR, vanzand tot ce se putea. Nici actuala conducere nu a fost capabila sa lamureasca situatia locomotivelor. 'Ne plange tuturor sufletul dupa ele', a declarat un oficial din Ministerul Culturii care a precizat ca este nevoie de o actiune legislativa sau o hotarare de guvern prin care sa se remedieze situatia muzeului. Acelasi oficial a mai precizat ca se poate declansa o ancheta prin Directia de Patrimoniu a Ministerului.
Afaceri bizare
Concedieri masive Comisia de negociere a AVAS a fost formata din Valerica Maitan – presedinte, Marina Ghita – secretar, Iulia Popescu – membru, Doina Aspru, Simona Popescu – membru.
In contract se prevedea si concedierea a 800 de angajati, dar si scutirea la plata a dobanzilor si penalitatilor de orice fel aferente obligatiilor restante. Presedintele Consiliului de administratie a fost numit Adrian Chebutiu. La doi ani de la privatizare, INET AG, care oricum nu indeplinise criteriile cerute de AVAS, detinea aproape 90%
din actiuni. In septembrie 2006, a mai fost incheiat un contract de vanzare de actiuni prin care procentul de 0,32% cat mai detinea AVAS a ajuns tot la INET AG. Directorul general al INET AG si cel care a purtat negocierile direct cu seful AVAS a fost Beat E. Corpataux.
Beat Corpataux omul mogulului energiei, Bogdan Buzaianu, este legat de Energy Holding, care asigura energie electrica firmei fratelui presedintelui Traian Basescu. Corpataux a fost in mijlocul scandalului legat de retehnologizarea pentru sume exorbitante a hidrocentralelor de la Portile de Fier I si II.
Evaziune fiscala
Adrian Chebutiu, un alt pion al lui Buzaianu, a fost numit dupa privatizare presedintele Consiliului de Administratie. S-a remarcat prin faptul ca a impartit UCM Resita in mai multe firmulete si a vandut masiv din activele acestor firme. Chebutiu a infiintat in 2004 la Timisoara firma AC Management prin care s-a asociat cu firmele desprinse din UCMR. AC Management a fost apoi preluata de Forces Motrices France din Franta, reprezentata de Dana Chebutiu, fosta sotie a lui Adrian Chebutiu.
Pe statele de plata ale AC management cu suma de 60.000 de ron s-a aflat si Sorin Frunzaverde, presedintele Consiliului Judetean Caras-Severin si prim-vicepresedinte PDL la nivel national. Actuala sotie a lui Chebutiu a pus mana prin Fundatia UDR pe muzeul de locomotive. In 2011 Chebutiu a fost arestat, pe cand era director general al UCMR, impreuna cu mai multe persoane pentru evaziune fiscala, complicitate la evaziune fiscala si fals intelectual. Procurorii DNA au aratat ca un om de afaceri libanez Said Baaklini impreuna cu Adrian Chebutiu si cativa complici au pus la cale o returnare de TVA de 60 de milioane de euro, mimandu-se exportul unor motoare a caror valoare fusese supraevaluata.