x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete STB s-a dotat cu șase autobuze supraetajate second-hand, care să plimbe vizitatorii pe „traseele turistice” din Capitală

STB s-a dotat cu șase autobuze supraetajate second-hand, care să plimbe vizitatorii pe „traseele turistice” din Capitală

17 Noi 2022   •   08:05
STB s-a dotat cu șase autobuze supraetajate second-hand, care să plimbe vizitatorii pe „traseele turistice” din Capitală

O companie din Harghita, deținută de un cetățean din Lupeni și de o firmă din Ungaria, va livra Societății de Transport București (STB), până la mijlocul lunii decembrie a acestui an, șase autobuze supraetajate, care vor circula pe traseele turistice din Capitală.

Vehiculele sunt second-hand, iar, la achiziția lor, autoritatea contractantă a precizat, în documentația de atribuire, că acceptă chiar și un rulaj la bord de 300.000 de kilometri. Fiecare astfel de autobuz va scoate din bugetul STB câte 71.300 de euro cu TVA. Compania livratoare se ocupă cu extracția pietrei și, potrivit bazei de date a SEAP, nu mai are alte contracte cu instituțiile publice din România.

În 13 septembrie, Societatea de Transport București, aflată în coordonarea primarului general al Capitalei, Nicușor Dan, și condusă de directorul Adrian Criț, publica pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț prin care făcea cunoscută intenția de a cumpăra „vehicule supraetajate pentru traseul turistic”. Mai concret, este vorba despre autobuze „double deck”, dar care nu sunt noi, ci second-hand.

Anuntul citat viza achiziția a șase astfel de autobuze, iar durata contractului scos la „mezat” de STB se întinde pe o perioadă de două luni, cu termen de finalizare 15 decembrie 2022.

Conform caietului de sarcini care a stat la baza interesantei cumpărături, „motivul care a condus la această achiziție este asigurarea transportului turistic și de agrement cu autobuze double deck, în municipiul București, pe traseele prestabilite”, iar „prin utilizarea acestui tip de autobuz se asigură transportul turistic și de agrement, precum și promovarea turismului în municipiul București”.

Potrivit aceleiași documentații, autobuzele supraetajate ce urmează să intre în posesia STB trebuie să aibă între 11 și 14 metri liniari lungime, cu norma de poluare Euro 5 sau Euro 6, prevăzute cu podea complet coborâtă pe toată lungimea. 

 

Condiție: Să fie fabricate cel târziu în anul 2012

Ei bine, autoritatea contractantă arată, în acest caiet de sarcini, că acceptă autobuze rulate (second-hand), „cu condiția ca acestea să fie din aceeași gamă dimensională, marcă și tip, iar anul de fabricație să nu fie mai vechi de 2012”. 

Înălțimea totală a unui astfel de autobuz este de maximum patru metri, cu o capacitate de transport de minimum 72 de pasageri, cu tot cu șofer, dintre care minimum 20 de locuri pentru scaune cu rotile în salon și minimum 50 de locuri pe scaune, pe platformă. Motorul este cu aprindere prin comprimare, transmisia este automată. Autobuzul este prevăzut cu două uși amplasate pe partea dreaptă, sunt prevăzute cu stație de climatizare și cu sistem infotainment, pentru călători, cu prize pentru conectarea căștilor individuale în dreptul fiecărui scaun pe platformă. Acest sistem ar urma să furnizeze informații audio despre obiectivele de pe traseu, în cel puțin patru limbi.

O altă informație care rezultă din cuprinsul caietului de sarcini este aceea că Societatea de Transport București acceptă ca fiecare dintre autobuzele cumpărate să aibă un rulaj, la momentul achiziției, de „maximum 300.000 de kilometri”.

 

Un singur ofertant și un discount de 500 de euro

Pentru achiziția acestor autobuze la mâna a doua, Societatea de Transport București a pus la bătaie o sumă estimată inițial la 360.000 de euro fără TVA, ceea ce, cu tot cu TVA, înseamnă 428.400 de euro. Astfel, pentru fiecare autobuz în parte, autoritatea contractantă era dispusă să plătească suma de 71.400 de euro. 

În vederea achiziției, a fost organizată nu o licitație deschisă, ci o procedură simplificată de oferte la care, însă, potrivit documentației de atribuire, a fost primită o singură ofertă. Este vorba despre oferta depusă de compania SC Trandestrade SRL din comuna lupeni, județul Harghita, care a solicitat un preț total de 359.500 de euro, fără TVA, pentru cele șase autobuze second hand. 

În aceste condiții, la data de 28 octombrie 2022, între Societatea de Transport București (STB SA) și compania SC Trandestrade SRL a fost încheiat contractul nr. 4839c/2022, în valoare finală, cu tot cu TVA, de 427.805 euro. Astfel, pentru fiecare dintre cele șase autobuze supraetajate second-hand, STB va plăti 71.300,8 euro cu tot cu TVA.

 

Firma care și-a adjudecat contractul se ocupă cu extracția pietrei, a ghipsului și a cretei

Afacerea autobuzelor parafată cu Societatea de Transport București (STB) este singura cu care compania SC Trandestrade SRL figurează în baza de date a SEAP, firma în cauză nemaiapărând cu alte contracte încheiate cu statul.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor, societatea în cauză are un cu totul alt obiect de activitate decât cel al vânzării de autobuze, și anume „extracția pietrei ornamentale și a pietrei pentru construcții, extracția pietrei calcaroase, a ghipsului, a cretei și a ardeziei”.

Din datele furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), aflăm că societatea SC Trandestrade SRL este deținută, în calitate de asociați, de persoana fizică Attila Demeny, din Lupeni, județul Harghita, și de entitatea Demeny Silver – Andezit Korlatolt Felelossegutarsasag, cu sediul în Ungaria, localitatea Vecses.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: stb autobuze supraetajate second-hand